Hästkunnigt folk titta hit.
Min pappas kompis tjej har en massa hästar som jag ska få hjälpa till med. Man kan ju säga att jag är superglad ;D Hästen som jag mäst kommer sköta om är en varmblodig travare och 8 år. Jag tror inte hon har gått så mkt på travet, kanske i yngre dagar. Hon är helt underbar i psyket, men har bara blivit riden 5 gånger, en gång av mig. Hon kan ingenting, när man kommer fram i trav så saktar hon av på en gång, jag antar att hon inte förstår vad jag vill henne. Hon är också riktigt känslig i munnen. Men det jag främst vill ha hjälp med är hur jag ska lära henne galoppera. (Det kommer jag förståss göra senare) Jag och ägaren kom på en bra grej, att sätta upp ett litet hinder, trava mot det och sedan så faller hon antagligen in i galopp efter hindret och så uppmuntrar jag henne att fortsätta. några fler idéer? Kanske någon som har varit med om samma sak?
Lina svensson

Hon är alltså inte helt inriden, utan bara insutten? Och vet inte vad du menar, är därför hon saktar av, du ger henne obehag så hon går framåt, men eftersom hon nog är rätt osäker och inte orkar så saktar hon av.
Jag skulle nog ta en rejäl funderare över om du värkligen har kunskapen och erfarenheten att klara av att skola om en travhäst/rida in en häst… Hur mkt kommer ägaren vara där och hjälpa till och se över det hela? Vet inte hon hur man skolar in en häst? Tänk på hur mkt som kan gå fel om du inte vet vad du gör och överväg saken nogrant…
Vad innebär uppmuntra henne att fortsätta..?
#1 Tror hon menar så att efter hindret faller de flesta hästar i galopp och efter att hon fallit i galopp uppmuntra henne att fortsätta galoppera..
Kan tyvärr inte hjälpa till och svra på frågorna då jag inte förstår riktigt hur du menar?! Saktar hästen av medans du travar?

Hästen kan inte lära sig galoppera förrän den klarar av att orka hålla en trevlig trav…den måste få byggga upp styrkan och orken i skritt och trav först.
Det går inte att skynda på det ena före det andra, det blir aldrig bra och ett garanterat bakslag kommer förr eller senare.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jomen hon säger ju att hon ska lära hästen galoppen senare…!?
Jag kan svara på ditt inlägg med ett enda ord: tömkörning. Det är först när man behärskar hästen från marken jag anser att man kan börja kräva saker av den uppsuttet. Dessutom är det trevligt att se hur sin pålle rör sig och man tränar även muskler och kondition på både sig själv och hästen.

Mina tips(har egen erfarenhet av omskolning av f.d. travare)
- Gå lungt fram och börja nerifrån, så du får hästens förtroende och tvärt om. Tömkörning är bra precis som slo säger.. Öva löslongering i paddock och lär in bland annat komandot "gaalopp" med busig och snäll röst.
-Eftersom att travare ofta är mkt stela i sina sidor så gör mycket röresler och tänk inte äns trav för än skritten är klar för trav, det vill säga efter ett par veckor med massor av arbete, sidvärsröelser, gå över markbommar, serpentinbågar, volter och så..I skritt först och jäkta inte.(När ni har en bra komunikation nerifrån så kan du sitta upp..) träna bort stelheten långsamt i skritt.
- Träna upp konidionen ute i skogen och ställ inte för mkt krav. bry dig inte om trav och galopp först.-.den tiden kommer…senan tar du det som det kommer.Det är lättare att gå upp i galopp naturligt för hästen ute i skogen, vilket bygger upp muskerna så att den senare kan börja samla sin trav för att göra en galoppfattning vid olika ställen. Klättra gärna med hästen, i sakta trav. för uppbyggnad av muskler.
- Börja med att berömma mkt när hästen gör rätt! Så när den går upp i galopp ute så lägger du till galoppskänkeln och berömmer hästen kommer att koppla samman skänkeläget med galoppen..Säg gärna "gaalopp" med lite busig röst så blir det ett komando både uppifrån och nerifrån. Hästen har lättast att fatta galopp i svängar, så börja där..och inte på rakstträckor.
- För över komandot o skänkelhjälperna till ridbanan och öva öva öva. Korrigera inte när det blir fel, va bara mera visande och berömmande ! Annars vill inte hästen lära eller lyssna.
- Med tiden när flåset blir bättre och muskerna är beredda: höj upp bommarna från marken med 10-20cm så hästen behöver ta ett skutt, höj till 40cm ungefär gärna kryss eller oxer som är mest naturligt för hästen. Fatta galopp vid hoppet och ni landar då i galopp…beröm och nöt inte för mkt.. Låt det ta sin tid så kommer det att funka bra!
-Öva mkt på smidigheten.-Öva mkt på samlingen först efter att hästen byggt upp kondis och muskler..-kort och lugn trav innan Galoppfattning..-beröm och visa!-Öva vikthjälper och gör mkt halvhalter--lär hästen mer och mer vartefter..
¤kanske behöver du byta ut tränset till ett bettlöstträns, kan funka bättre! Och lär hästen att bli följsam utan smärta. Glöm inte bort att det är bra om du har benskydd speciellt i början med dåligare balanse och kordinationsförmåga pga ryttaren på ryggen som stör balansen.
OM du inte känner dig säker på att du vet hur du ska göra så tycker jag att du är fel peron att lära hästen eftersom att dte lätt blir fel då..

Tack för era kommentarer. Jag håller med om att jag inte kan tillräckligt för att skola om en häst, därför så skrev jag att jag ska hjälpa till :) Den gången jag red så fick jag mkt beröm eftersom hästen inte brukade gå så lungt annars, till och med min pappa, som inte är så van vid hästar såg en stor skilnad när jag satt på hästen. Jag har tagit åt mig alla tips och jag ska själklart ta det lungt, har inte tänkt att galoppera någonting i närmaste framtid.
som Slo säger, Lär henne först från marken.
att longera eller tömköra först i alla gångarter med hjälp av tryck och eftergift tills hon kan det. Sen kan någon longera när du sitter på med samma hjälper från marken plus dina hjälper från ryggen.
(man bör ju lära sig gå innan man kan springa) 

Luthien89: Fast vad är det du/ni gör när ni uppmuntrar hästen? Det är det jag inte förstår…. ;) Antinge så förstår hästen och gör rätt, då berömer man, eller så gör den inte rätt och då låter man det vara… En häst förstår ju knappast att man sitter och pratar uppmuntrande med den och jag har svårt att se exakt vad det är folk/ni menar när ni skriver att ni uppmuntrar hästen till att hålla igång en gångart… Oftast brukar det innebära att ryttaren ifråga sitter och driver en massa på alla sätt, vilket inte fungerar uppmuntrande enligt mig iallafall, absolut på en häst som inte förstått att gå framåt ännu.

När jag lärde min travare att gallopera så försökte jag öka henne från traven till gallop (går riktigt fort då) men de var sällan hon gick över, dom gånger hon gjorde de så berömde ja jätte mkt och JAG saktade av henen till trav. Jag satte även upp hinder och då landar hon ju in gallop, då berömer jag och sen saktar JAG av, hon lärde sej ganska fort och nu vill hon bara gallopera, efter ca 3månaders träning(var endast riden i monté och skog innan) Hon är fortfarande inte rikigt säker i gallopen och tar inte rätt gallop, men hon galloperar och hon gillar de
När jag lärde min travartjej galoppera longerade jag henne först en massa så ropade jag "gaaalopp" när hon skulle galoppa, så berömde jag henne när hon gjorde det.
Sen är det ju så att de lyssnar mest på vårt kroppsspråk, så när vi sen travade ganska fort i skogen skrek jag "gaaalopp" och satte mig ner och började typ "jucka" i galopprörelse, så började hon galoppera, sen efter ett tag kunde jag sluta med juckandet, och sluta skrika, och till sist kunde jag dra ner på tempot och nu håller hon en lugn och fin galopp =0) Det tog inte alls lång tid heller, kanske 2 månader elle nåt….

Är det någon här som först provat att muskla upp sin häst så den orkar bära sig lite innan de börjar lära in galopp så att de kan lära in det lugnt och fint och inte lära in det så att hästen springer in i galoppen..?
#13: Jag har försökt att göra på detta vis - tyvärr med skada som en tid kom emellan - men det är ändå, trots mycket träning väldigt svårt att få en travare, vars galopp inte "sitter" att inte gärna springa in i galoppen, åtminstone min.. =)
Det har fungerat jättebra med ett litet galopphinder/bom, då galopperar hon jättefint efter hindret/bommen. - Men det innebär ju ändå att hon ökar tempot något före hindret. Kan det vara bra att spinna vidare på detta och kanske lägga till ett röstkommando just över hindret?
Ibörjan gick galoppen rackarns snabbt men nu orkar hon ta det lite lugnare och vi har så smått börjat fånga upp galoppen. men fattningarna sitter ännu inte och jag funderar på om min tjej verkligen har lärt sig galopphjälperna rätt".. Hon verkar en aning förvirrad och en studsig trav gör ju inte att jag som ryttare direkt hjälper till…
#13 Jag tyckte det var självklart att man musklar upp hästen först, så det gjorde jag givetvis.

Om man verkligen musklar upp hästen ORDENTLIGT först så kommer den lugna galoppen nästan av sig själv sedan.. inget rusande..
#16: jag är inte helt säker på detta, hästen måste ju förstå vad man kräver av den också, inte bara ha muskler och ork till det, även om det är en förutsättning i sig..

#17 det va väl inte riktigt så jag menade kanske.. visst måste hästen förstå vad man menar men om hästen är ordentligt musklad som kommer den lugna galoppen väldigt mycket lättare.. man slipper rusandet..
En annan sak man bör tänka på är att hästen aldrig bör tillåtas att trava på i sitt travartempo utan den ska lära sig att trava lugnt.. annars får du ju samma problem i galoppen sedan..
#18: Självklart.

Konstigt eg vad ni är många som säger att man ska tömköra hästen först.
Jag har aldrig gjort det med mina i första hand. Jag har longerat dom så att dom förstår trav, skritt och galopp vad det betyder. Sedan har jag suttit på hästen. När jag sedan sagt trav så har dom oftast börjat trava.
Mina hästar får ta galopp ute när vi rider ut med hästar som är lugna. OM dom själva vill ta en galopp så tillåter vi det en liten stund. Har aldrig märkt att dom sprungit in en galopp eller så. Däremot en travare som jag hade hemma på prov för snart 10 år sedan. Han sprang in galoppen.
Alla sätt är bra utom dom dåliga. *Ler*
#20: "Alla sätt är bra utom dom dåliga" - det brukar jag också säga… ;) Plus: "Gör om, gör rätt" ;D
#20 Jag tycker tömkörning är bättre än longering, därför jag skrev det ;)

#22# Jag tycker det är lättare att longera en unghäst som inget kan i jämförelse med att tömköra. För då måste man ju var två i början. Jag är oftast själv då är det bättre med löslongering i min rundel. Det är ju mer att få den att förstå vad trav och galopp osv betyder för att få den mer lydig.
När jag sedan ska köra in min häst så tömkör jag. Men då kan den ju grunderna.
Så gör jag och det har gått bra hittills.

På ridtravare.com finns det omskolningstips.

Jag har en travare som är 8år och han kunde inte galoppen heller när jag köpte honom får ca ett år sedan. Jag började med att rida i ett STORT ridhus eller paddock och komma i första kurvan på kortsidan och fatta galopp! Tänk på att din häst förstår inte galopp skänkeln än så du kan lära den lika gärna att om du petar på höger sida på halsen så blir det höger galopp osv. (menar inte att du ska det) Men försök att driva och släpp efter LITE på tygeltaget.
Funkar inte det så kan du rida i sansad trav på spåret och sedan vid A alt. C så vänder du hästen så snävt du kan mot sarjen och driver för då kommer han falla över i galopp atomatiskt.
Eller så kan du satsa på att lära hästen ute i naturen då den har mer framåtbjudning "oftast" i naturen!
Lycka till..

#6 Jag hade samma problem med min travare som hon har, problemet för mej var från början att min häst inte går att tömköra (han är RÄDD)! Han blir galen.. Han är 1.78 i manken och var en riktig jävel i början när jag hade honom (han tyckte inget var kul) han bara försökte bocka av mej.. jag började skritta så smått ut och skritta och skritta tillslut blev han gladare men tömkörning var aldrig nått allternativ för mej…jag tror att det gäller att hitta nått som hästen tycker är kul och så småningom lägga in lite mindre roliga saker!

Säger som #24 Mangis…kika in på www.ridtravare.com för massor med tips och ideér och bra omskolningstips