Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6346 ggr
kaka1234567
2011-11-18 22:35
0

Foder/ rent selen

Ja nu har jag fåt hjällp av en spesialist och räkna foder och som i min tidigare tråd är min häst i behov av selen men . Finns de något foder som inehåller bara selen för rästen täcker ju ungefär hans behov. Men har hört att klöverfoder inehåller ganska mycket selen stämemr de sås om lucarn ? Finns de bara selen har inte hittat något?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
2011-11-18 22:41
0

Rent Selen finns att köpa som tillskott på t.ex Odal.

Aribigga
2011-11-19 09:01
0

Jag ger James selen tillsammans med e vitamin, ett pulver man kan köpa på granngården.

lurvponnyn.vimeddjur.se

kaka1234567
2011-11-19 10:13
0

ok tänkte åka till foder boden idag elelr imorgon =) och undrar om den finns där =) men får kanske åka ned till grangårnde

_Mvh kaka
_

Uss
2011-11-19 13:48
1

Det finns flera märken med selentillskott, oftast med E-vitamin och ibland även med annat. De flesta är i pulverform, men det finns även flytande. 

E-vitamin kompletterar selen och kan till viss del ersätta det, så det är bra om det finns med. Annat som kan vara bra också är metionin och/eller lysin. Däremot tycker iaf inte jag att B-vitaminer är något att lägga pengar på…

Granngården har sitt Protect (hette tidigare Basic) E-vitamin med selen i flytande form som var det som tidigare gav mest selen för pengarna. Nu i höst har de ändrat sammansättningen, man får hälften så mycket av både selen och E-vitamin och så har de, typ, lagt till lite B-vitamin så jag vet inte om det är billigast längre.

Ett tips är att kolla lite hur mycket selen du får för pengarna och välj det som blir billigast! Tänk på att rekommendationerna på förpackningen kanske inte stämmer med vad du behöver ge din häst, så ta med räknedosa - eller nej, det finns väl i mobilen?

När det gäller klöver vet jag inte, jag försöker undvika det eftersom en "allmän" uppfattning - som jag inte kunnat hitta någon "trovärdig"källa till - är att klöver innehåller histamin. Det ämnet är ju som bekant aktivt när man kliar sig - eksem, brännässlor osv - och jag är rädd att min isis skulle få större problem med sommareksem. Men Sverige har selenfattiga jordar i stort sett överallt, så om fodret odlats i Sverige så brukar man inte räkna med något seleninnehåll.

kaka1234567
2011-11-19 13:57
0

jag hitta detta  på grangården  är de någon som vet om de är bra och kan ges till häst tycker texten va lite luddig http://www.granngarden.se/product/e-vitamin-m-selen-25kg-sk-

Men om man ahr svårt aatt få tag på selen skulle de fungera med evitamin eller är de inte samma sak de ska nämligen som sagt kunna ersätta de . Men då är min tanke är de selen man ska ha då är selen de ska va

_Mvh kaka
_

kaka1234567
2011-11-19 14:00
0

Här fins ett flytand emed slene i http://www.granngarden.se/product/e-vitamin-vsl-1-kg- vilket endå värkar bra att ha både ok med ?

_Mvh kaka
_

Uss
2011-11-19 14:28
0

#5 o 6 Min gamla dator fixar tydligen inte följa dina länkar (den får upp ett felmeddelande iaf) men VSL har vi haft tidigare och den andra verkar vara den jag skrev om fast i pulverform. Vi har också haft SeloE och den gillade jag, men den var lite dyrare. Än så länge har vi kvar "gamla" Basic/Protect :D

Som sagt, räkna ut hur många gram/mg selen du får och räkna ut priset per gram (dela pris med vikt) och jämför vilken sort som är billigast! Ofta kan tillskott som är gjort för att passa olika djur billigare än de som enbart är till häst.

Sedan är det inte selen som selen; selen från selenjäst tas lättare upp än från natriumselenit, men risken för överdosering torde vara större med selenjäst - jag tänker då att det är bättre med natriumselenit och E-vitamin.

Tusen
2011-11-19 15:52
0

#7 Tror länkarna är felaktiga på något vis. Jag kan inte heller se något, trots ny dator och nyaste programmen. (Kan i.o.f.s vara det som är orsaken)

Uss
2011-11-20 09:29
0

#8 Tack, då var det inte bara datorn (eller jag ;D)

kaka1234567
2011-11-20 14:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan inte heller komma in granngården har någon slag avskydd grej som gör att man inte kan koma in eller så är de bara jag.

Men här är dessa jag talar om =)

Krafft E Vitamin. 25 kg. Torr E-vitaminer med selen för samtliga djurslag.

Protect E-selen är ett kompletteringsfoder avsett att användas som ett vitamintillskott när ett extra behov av E-vitamin och selen föreligger. E-vitamin i kombination med selen används t ex. i slutet av sinperioden och i början av laktationen, inför grisning och under digivningsperioden, inför lamning och under den första perioden efter lamning, vid användning av färsk, syrad eller gastät lagrad spannmål, vid utfodring av foder med nedsatt kvalitet, under stressade perioder såsom miljöbyten, fodebyten, sammanslagning av djurgrupper, transporter m.m. Produkten ska blandas in i foder till de djurarter och djurkategorier i den omfattning som anges under användning. All annan användning sker på egen risk.

Fodertillskott* Fodertillskott

Foran Equine Products V.S.L. 1 kg. Smakligt vitamintillskott för häst.

Ges då fodret ej innehåller tillräckligt med E-vitamin, selen och lysin, samt vid hård ansträngning. 1 kg = ca 40 dagsgivor. 1 liter = ca 33 dagsgivor. Finns i pulver 1 kg och flytande 1 l.

_Mvh kaka
_

Tusen
2011-11-20 14:46
0