träna "rädd" häst
de är så att min häst är "rädd" för massor med saker när man gå ri paddocken osv.. så jag skulle vilja träna bort de.. tex få honom att gå över bommar som ligger på marken både låga å kanske lite högre osv.. men han blir "rädd" att han hoppar å stutsar å slänger sig osv.. hur ska jag göra..? har försökt att stå bredvid å då går de bra efter mycket om å men.. men om man kommer tillbaka dagen efter å allt ser precis likadant ut så blir de samma visa igen vare sig jag sitter på eller är brevid..skulel ju så småningom vilja kanske rida över bommar å hoppa ett litet miniskutt men som de ser ut nu är de omöjligt.. skajag fortsätta som innan å bara nöta nöta å nöta.. fast i lugn å fin takt eller finns de andra övningar som nån vet kanske kan hjälpa? eller hur ska jag göra?
för de är ju mycket som är farligt både fåglar å buskar å hästarna i hagen bredvid paddocken osv…
hjälp!
Det kan vara så att det har blivit en vana för er båda, där ni båda reagerar på samma sätt. Om du tröstar och lugnar och berömmer för mycket, så kan pålle ha fått för sig att det ska vara så här.
Om du brukar inta en lugnande, tröstande hållning så prova tvärt om. Led in hästen på banan medan du sjunger en skabrös visa utan att bry dig om vad hästen gör. Tramsar den så säger du "Skärp dig, fjant!" utan att ryta, bara lite trött och strängt (ungefär som du skulle säga "Upp nu!" om hästen inte lyfter hoven direkt) och skrålar sedan vidare. När pålle tvekar väntar du med ryggen åt den en stund, sedan manar du fram med samma slags röst. Vänd dig inte mot hästen, trösta och lugna inte! Bara vänta och sjung och mana på ibland med samma lugna men lite stränga röst.
När den gör rätt (även om det bara är att väga framåt) säger du ett varmt "Bra!" eller "Det var fint!" eller vad du nu brukar använda, men gör inte någon stor grej av det utan fortsätt att sjunga. Och när hela övningen är klar och pålle tagit sig över några bommar utan tjafs (eller med mindre tjafs än vanligt) så stannar du en bit ifrån och klappar och berömmer och gosar, fortfarande med varm men inte tröstande hållning och röst. Och så går ni från banan och gör något trevligt.
OBS! Det är helt OK att sjunga väldigt tyst
.
Kolla min blogg, inlägget som heter 2011-10-16
Jag har tränat karraktärsträning med mina hästar, för att jag tycker att de är kul och för att de är bra för hästen.
Kika på bilderna om du vill. Kontakta gärna din klubb eller de närsta klubbarna och hör om de har några sånna träningar. Annars så är de en klassisk "NH"-övning. Så en "NH-tränare" kan också hjälpa dig.
Men framför allt ska du inte se faran, se framåt och lossas om som att den inge existerar. Du kan även pröva med att ha en mer rutinerad häst med.
Hur gammal är hästen?
#1 hehe okej men de låter ju bra.. försöker att inte göra så stor affär av de men då jag trillade av pga att han blev "rädd" när jag inte brydde mig så blev de ju lite annorlunda men nu när de är läkt så är de ju dags att börja igen tycker jag .. så ska testa de..=) tack
#2 okej tack ka kolla de=) han är 6 år gammal å jag har bara haft honom i 3 månader så antar att vi fortfarande är i de stadiet där vi ska lära känna varandra? å han testar mig ju säkert åxå en del..
Då lugnar han förhoppningsvis ner sig snart :)
Får han tillräckligt med motion? Inte för mycke kraft? Kan vara sånt som gör att hästen ser spöken överallt också.
jadu jag försöker ge honom motion.. men blir ju inte så mycket tyvärr nu när de blir kallt å mörkt.. kraft får han inget
Först bör man väl inse att hästen faktiskt är rädd, annars skulle den inte reagera som den gör.
För att träna bort rädslan så krävs det att man inte går över bommen med en spänd häst, nöjer sig med det och gör nåt annat. Utan gå över bommen, stanna över bommen, gå brevid bommer o.s.v. tills dess att hästen är riktigt lugn och bekväm med det. Sedan gör man detta sju dagar i följd, håller på varje dag tills att hästen är helt och hållet bekväm med bommen. Sedan kan man göra det mer sällan.
Men aldrig gå ifrån något när hästen är det minsta spänd, utan fortsätta med träningen tills den kan stå helt avslappnat, tugga och slicka sig om munnen, vid bommen.
Slutar man när hästen är spänd så harf man inte lyckats med att visa för hästen att bommen inte var farlig, utan hästen har istället fått bekräftelse att den är farlig och att den kan lämna övningen fast den fortfarande är rädd. Man har på det sättet inte utökat hästens komfortzon, snarare minskat den.
Hästen behöver motion även fast de är mörkt.
#7 jo men de är svårt för mig att rida när de är mörkt å man inte ser nåt tyvärr:-/

#8 Pannlampa! Fungerar superbra!=)
#9 haha ja men måstre tträna de först då.. haha han skiter på sig annars:-P så träna en sak i taget känns det som..

#10 Då är det väl bara att träna, ni kommer ju ingen vart om du inte KAN rida. Han kommer inte bli mindre tittig ju mer han står =)
#11 nä de fattar jag åxå.. men grejen jag ville ha tips om var om hur jag skulle träna bommar osv..
Börja med att se till att hästen får motion, minst varannan dag. Några tips fick du i #2 Vågar du inte sitta på hästen när ni ska förbi faran så kan du gå brevid, varv efter varv efter varv. Se till att du är lugn!