Fast martingal
Alltså när man sätter fast martigalringarna i nosgrimman, har aldrig själv ridit med det men vet hästar som funkat jättebra på när man testat det mesta redan.
Rider en häst som är lite felriden från början, är osäker innan hinder och sticker efteråt och sparkar gärna bakut och när hon då drar iväg kommer huvudet upp och hon bara drar, går inte att göra en halt som jag helst skulle vilja för hästen blir i princip okontaktbar.
Rider på vanligt tredelat istället för skarp bett som förra ägaren. Sist jag försökte träna med hästen fick jag just tipset om fast martingal av min tränare. (C-tränare i hoppning)
Så min fråga är vad folk har för erfarenheter av det och dom som tycker jag är lika hemsk som ett pessoabett, behöver inte lägga sig i alls. Tack!
Jag tror att det blir väldigt obehagligt för hästen. När den kastar upp huvudet blir det ju ett stort ryck i hästen och det är obehagligt för käken och halsen och det gör ont på hästens nos. Tänk vad mycket kraft hästen använder när den drar upp huvudet. Då läggs ju all den kraften i ett enda stort ryck på hästens nos och i dens huvud.
Jag tror nog också det är lått att hästen får panik om den kör upp huvudet när den är stressad. Givetvis kan man ju prova, men jag vill inte ens tänka på vad som händer om man sitter på och hästen plöttsligt får panik. Jag antar att d tänkt ha fast martingal i hoppningen med? Isf kan d ju tänka vad hästen gör om den får ett hopp som blir för kort och hästen måste få upp huvudet i landningen för att inte ramla.
En fast martingal kan ju givetvis fungera förutsatt att hästen inte får panik av det, men samtidigt så skulle jag själv inte riskera det som kan hända (då framför allt i hoppning).
Jag skulle nog i ditt fall hellre använda thidermantygel och sätta den så pass långt att hästen inte störs i vanligt arbete men att den tar i när hästen kör upp huvudet för högt. Alltså inte använda den för att få ner hästen i "form" utan som extra säkerhet. Det blir ju lite som martingal fast du får mer kraft när det löper genom bettringarna istället för mitt på tyglarna.
Hakuna matata!
Vill ha något som inte verkar i bettet just för att hon blir mer stark i handen då. Den fasta martingalen påverkar inte språngkurva/ställer till det för hästen i sprången så vitt jag vet. Satte fast henne så idag och ledde samt travade några steg med utan att hon sa något så imorgon kortar jag den nog lite och sitter upp. Återkommer med resultat.
Kan tilläggas också att jag inte lär sitta och hoppa 140 hinder med fast martingal utan det handlar om bommar på backen och cavalettis :)
Varför inte ha en vanlig martingal? Ha en lite kortare bara om kastningarna är så kraftiga.
Inom westernridningen heter den typ av inspänning Tie-Down, utrustningen består oftast av en lös nosgrimma med inspänning direkt till sadelgjorden eller via bröstan. Den är ganska vanligt inom vissa grenar, tex roping och mounted shooting där det är förenat med livsfara om hästen plötsligt slår upp huvudet för högt.
Man brukar börja med den lös och sedan spänna in lite åt gången tills man får den inspänning som passar. Brukar aldrig vara några problem och jag har aldrig varit emd om att hästarna får panik av det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Provade det förra vintern en gång när min ponny tyckte det var kul att springa väldigt fort mellan hindrena. När jag tog honom i munnen blev han bara spänd såklart. Så vi prövade och det blev en helt annan häst! Sen har jag dock endast ridit med lös martingal. Men han fick inte panik..
Jag skulle inte använda det. Om nu hästen av nån anledning skulle slå upp huvudet för hårt och för högt lär den skada sej. Jag skulle inte riskera det :)
#7 Utrustningen skulle nog skada sig, inte hästen.
#7 Som sagt flitigt använt inom westernridningen och inga problem med panik eller skador pga tie-downen.

Jag tror ett löst martingal ger mer skada om hästen kastar med huvudet än ett fast.
Skönt med lite positiv respons måste jag säga. Spände in den fyra hål till idag och nog gick det bättre och utan panik. Fortfarande är hon väldigt svår att reglera men nu behöll hon iaf samma galopp tom när jag la fram en bom :)
Skönt med att hästen kan bli i princip hur låg som helst utan att den tar i medan den säger stopp direkt när huvudet far upp. Jag håller tummarna för att den fasta martingalen ska få hästen ifråga att inse att det faktist tar stopp nån gång och att hon borde lyssna på mig och låta mig bestämma ;)

Inom travet används en sk. springrem för att ej hästarna ska kunna dra upp huvudet. Den fungerar ungefär som en fast martingal, men en del av springremmen är av töjbart material (tjock gummi) så det finns en liten liten töjning på den.
Aldrig heller varit med om att hästarna får panik.

Fast martingal är förbjuden på tävling, bara en fotnot.
Jag har aldrig använt fast martingal själv så den biten kan jag egentligen inte säga så mycket om men i de flesta fall finns det en orsak bakom att hästen kastar upp huvudet, tex ont någonstans, fel bett/bettstorlek, hårda händer, vargtänder eller något annat. Nu vet jag inte vad ni provat med men mitt råd är att se över utrustningen först och vara säkra på att hästen inte springer och gapar om man lossar nosgrimman tex för då finns det en anledning till att den slår upp huvudet.
Jag tycker man ska kolla detta varje gång man vill ta på något nytt på sin häst oavsett om det gäller hjälptyglar, bett eller nåt annat.
Skynda långsamt så går det fortare.
Risken för panik är nog liten (om man inte har en alldeles hysteriskt nervig häst), den enda faran är väl om man skulle ge sig till att hoppa med fast martingal. Då kan den hindra hästen från att fritt använda hals och huvud för att balansera sig och det kan i sin tur leda till störtning. Men för att jobba över bommar på marken ser jag inte att den kan ställa till problem.
Jag vet folk som rider fram med martingalen i nosgrimman och flyttar över den till tyglarna när det är dags att börja hoppa.
#13 Jag vet att man inte får ha det på tävling men än så länge är hästen ändå inte redo för det. Träningen hemma måste funka innan jag får för mig att det är värt att åka på tävling.
Hästen gick nyligen genom en besiktning med exportröntgen och som sagt tidigare tror jag mycket ligger i att hon är felriden från första början då hon verkar tro att hennes sätt att hoppa är det rätta. (Hon blir osäker och vill gärna stanna fem meter innan hinder för att sedan ge mig en whiplashskada när jag säger "fortsätt framåt." Antagligen är detta resultatet av att hon är för snäll och har låtit någon korta, korta, korta för att sedan kasta sig hals över huvud fram till hinder och sedan tillbaka, tillbaka, tillbaka, korta, korta, för att sedan åter igen slänga sig fram och över nästa hinder. Lägg även till ett SKARPT bett så blir det ju hääärlig ridning av det hela…)
Har gått igenom det mesta bland bett och graman osv. utan att något kännts rätt. Men nu känns det faktist som vi kommit ett litet steg på rätt väg även i hoppningen så kommer fortsätta ha henne inspänd såhär ett tag till :)

#15 Har du provat att löshoppa henne? Hon kanske behöver känna på hindren ensam där ingen "stör" henne.
Skynda långsamt så går det fortare.
#16 Hon löshoppar lugnt och fint men såfort man sitter på förstår hon inte lika mycket.. All hantering lös är väldigt mkt lättare..
Jag hade nog börjat att löshoppa henne med fast martingal - eller hellre med springrem - så att hon får känna in den utan att behöva "tänka" på ryttare. Jag tycker fast martingal låter liite läskigt ifall något stör så att hon behöver höja huvudet.

Jag förstår inte varför man ska envisas med att träna när det inte fungerar. Jag hade lagt ner hoppningen ett tag och tränat på att hästen ska lyssna först. Det ska vara kul för er båda att hoppa. Som det är nu är det ingen av er som har det. Tvingar du hästen med div redskap kommer hästen högst troligt tappa förtroendet för dig och då blir det inte direkt bättre.
#19: Där håller jag inte alls med dig. En fast martingal är inte ett tvångsmedel utan ett hjälpmedel, skulle jag säga. Och varför skulle hästen tappa förtroendet för en om man inte gör den illa eller sviker den?

En häst som inte förstår, som rusar efter hindret och där ryttaren inte kan kontrollera den säger mig att något är fel. Tar man till det som så fint kallas hjälpmedel för att mer eller mindre tvinga hästen är en snabb lösning men som inte hjälper hästen att tänka annorlunda. Den gör det, men inte för att samarbetet mellan häst ryttare är bättre.
Jag hade som någon annan sa kollat hästen först. Kollat tänder osv. Är allt grönt hade jag börjat att sänka kraven en hel del. Kanske slutat helt att hoppa och i stället bara köra bommar på marken och verkligen tränat på att hästen ska förstå och lyssna på alla hjälper. När det fungerat ett tag och hästen verkligen förstår så ökar man kraven lite tills man är där man slutade igen.
Men det tar ofta lång tid och det har folk inget tålamod till tyvärr.
#21: Läs till exempel inlägg #3.
Hjälpmedel är just medel som hjälper hästen att tänka annorlunda genom att visa att den kan göra på ett annat sätt än den är van.

Precis. Quick fix även kallat. Jag har sett många ryttare som spänner in sina hästar för att kunna hantera dom. Men hur bra är det för självförtroendet för hästen? Är det inte bättre att bygga en bra relation och ett bra självförtroende från grunden?
Till eran egna disskussion kan jag bara tillägga att hästen var från början svår på backen med, gick inte att leda, gick inte att rida när hon vilat en dag, sönderstressad i princip. Hon har coolat ner VÄLDIGT mycket nu med allt förutom hoppningen, det är bara hoppbiten kvar innan allt faller på plats.
Eftersom hästen är felriden från början måste jag bryta hennes gamla mönster. En sån grej som att ge sig iväg efter hinder och inte kunna göra en halt är ju så fel det kan bli. Men för att få henne att inse att det är fel måste jag ju göra just det och bryta det hon tror är rätt med att visa henne vad som är rätt för mig och när hon väl står stilla i en halt en bit efter hinder får hon stå där med beröm och klappar sålänge hon står still. Halten blir belöningen. Så jobbar jag nu, tycker du forfarande det låter fel?
#24 Inte för att jag menar nu att du jobbar fel och du får såklart göra som du vill och detta är inte kritik. Men lite reflektioner på ditt inlägg:
Hur vet du att hon tar halten i sig som en belöning? Tänk på att det är alltid hästen som bestämmer vad den uppfattar som en belöning, vi kan aldrig tvinga på hästen en belöning. Om man får henne till halt genom mer eller mindre tvång (vilket jag antar att du måste använda iom att hon annars normalt drar efter hindret -OBS: tvång behöver inte betyda våld, men det är något mot hennes vilja) då uppfattar inte hästen momentet som en belöning. Att du sedan ändå berömmer kan ju vara en viss form av belöning för henne, eventuellt. Men stor risk är att halten förblir jobbig och otillfredställande.
Hade man inte kunnat lägga ner bommen på marken, gå över göra halt och belöna. Sedan lägga upp bommen pyttelite, gå över, göra halt och belöna. osv osv tills man har nött in det beteendet?
Varför låter du henne stå "så länge hon står stilla" och vad händer sedan? Vad händer om hon vläjer att gå iväg efter 2 sekunder, får hon det då? Om du ger henne friheten att själv bestämma hur länge hon ska "belönas" (du menar ju att halten är en belöning) då kan du inte styra belöningen vilket är det viktigaste en tränare har att tillgå. När du har kontroll på belöningarna då får du kontroll på hästen.
#23: Otroligt! Att utan tvång ge en häst stöd för att komma fram till alternativa sätt att reagera på en given situation är en quick fix, ekvivalent med stuptyglar. Det vore trevligt om du kunde förklara vad som är så fasansfullt med det …
TS, du verkar ha en förnuftig inställning! Får jag fråga om du provat att tömköra över bommar? Det gjorde underverk med min häst, som var lite åt samma håll - totalt hysterisk på hinder bara hon såg en bom på marken.

#26 Jag tycker att #25 svara väldigt bra på det. Tvång är tvång och kommer alltid att vara tvång. Varför inte få hästen att förstå utan tvång i stället? Det kan ta lite mer tid, men det ger ofta bättre resultat genom en tillfredsställd häst.
Är det något jag lärt mig genom åren så är det att den "snabba" vägen oftast är den sämsta. Om man ska se till hästens bästa och inte är ute efter ett snabbt resultat. Någon sa en gång till mig att man man måste ha mycket tålamod och humor om man ska komma långt med djur. Och det tycker jag stämmer väldigt bra. Tyvärr ser jag också att alldeles för många vill ha snabba resultat och kör dom lite tuffare metoderna och i vissa skräck exempel tillslut förstör hästens självförtroende. Sen står dom och skriker på tävling för att hästen vägrat ut sig för 5é tävlingen på raken och att dom vill ha ny häst för den gamla är värdelös…
Tar man sen över en fel riden häst som TS säger sig ha, så tycker jag att man tar ett enormt ansvar som ska rätta till alla dessa fel. Om man då gör det genom tvång anser jag att man bara är en i raden ryttare som sviker hästen.
Mitt råd är att ta det lugnare, backa några steg i utvecklingen och låt det ta tid.
Jag tycker du gör rätt som du gör. Lär in att halt är belöning, antingen med sänkta krav (t.ex. du hoppar nån liten bock, gör halt, hon får klapp alt godis (pellets är bra när de har bett) vilket som funkar bäst, skritt ett tag sen samma sak igen). Därefter ta bort fasta martingalen, men först och främst lära in halten.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#25 Hon är väldigt trygg i halten sänker huvudet direkt och visar att hon är nöjd. Förvånansvärt att hon kan koppla av så efter att ha stressat iväg ja, men det kan hon.
Hon får självklart inte gå förrän jag säger det, jag kanske var otydlig men jag menade att om hon vill ge sig iväg från halten slutar jag ju berömma och gör en ny halt..
I skritt och trav är bommar/hoppa inga större problem längre. Tidigare hoppade hon helst alla travbommar på en gång, ville springa över osv. men det är bara galoppen kvar.
#26 Ja hon är tomkörd, longerad, pessoalongad, löslongerad, löshoppad osv. osv. Helt annan häst då.
Förstår inte hur det kan vara så svårt att pussla ihop enkelheten hon gör det med lös med när jag sitter på.
Men just nu går det framåt för varje gång jag rider, sen är det klart man får vänta sig bakslag med en sån häst som henne. Men just nu känns det som vi är på rätt väg :)
#27 Vi har redan backat väldigt långt i hennes utbildning då hon är sju år. Vid den åldern ska en allround/hobby ridhäst i mina ögon vara utbildad mins LA dressyr och inte ha några som helst problem att hoppa en LB/110 bana.
#28 Kommer jobba för att kunna ta bort den fasta martingalen så snart som möjligt. Det är inte det första eller bästa hjälpmedlet jag kan tänka mig så den blir nog inte mer långvarig än så länge den behövs!

Fast det spelar ju ingen som helst roll vad du anser att en häst i den åldern ska kunna. DU måste ju anpassa dig efter hästen. Har hon dessutom blivit fel riden av tidigare ägare kan du inte ställa samma krav på henne som på en häst som kommer från en ryttare som gjort allt rätt.
Men med facit i hand och stor kunskap om hur du tolkar facit så kommer du få veta om du gjort rätt eller inte!
"Vi har redan backat väldigt långt i hennes utbildning då hon är sju år." Du missade den biten eller? Klart jag har anpassat mig tog ju ner kraven första veckorna till att hon bara skulle kunna skritta och trava fyrkant/volter lång, låg och lugn.

#32 Nej jag såg att du skrev det och tycker nog att du backat endel men sen gått på för fort fram igen efter som du nu måste spänna ner henne!
#30 och #32: Vad spelar det för roll hur gammal hon är? Det hela handlar väl om hur mkt hon blivit riden, av vem hon blivit riden, hur hon blivit tränad och vad hon blivit tränad i och vilka moment hon fått lära sig. Det är väl inte lag på att hästar ska kunna si eller så mkt vid en viss ålder, det är ju upp till ägaren och den som tränar hästen hur mkt och vad man lär den. Sedan hänger det ju otroligt mkt på individen också, alla individer lär sig inte lika fort och fixar inte allt.
När min häst var 3 år så kunde hon inte bli ledd i grimma och grimskaft, hon kunde inte stå uppbunden och hon kunde inte bli hanterad runt benen så det gick inte att verka henne. När jag fick henne så inte sjutton började jag att rida på henne, 'för att hon var tre år' som många tyckte att jag skulle. Så det handlar inte om ålder utan vad dom har varit med om fram tills nu.
#33: En martingal har ingenting att göra med att "spänna ned" hästen.
TS: Min häst var lite åt samma håll, som sagt. På fredagar, när det ändå stod hinder framme, så jobbade vi som vanligt på form, balans och avspändhet, och så styrde jag på ett lågt hinder i "dressyrgalopp". Så en stunds dressyrarbete och så kanske på ett nytt hinder. Utan att göra något större väsen av det, liksom. Eller så kunde vi ha ett hinder på en volt, galoppera runt volten utanför hindret och så gå på det kanske var tredje eller var fjärde gång - men aldrig om hon spände sig och väntade sig att det skulle bli hoppa av. Med tiden blev hon mycket mer avspänd på hinder och taggade bara upp på gruppträningar. Det sista gjorde hon det inte ens där!
En annan bra övning kan vara att hoppa studsserier på 4-5 mycket låga hinder (30 cm räcker för en stor häst). Ganska snart fattar de flesta hästar att de inte KAN vräka sig på första hindret, för då får det ett väldigt besvär att få ordning på fötterna och komma över resten av bommarna. Det brukar hjälpa dem att titta sig för och "planera" fotarbetet. Men även där är det viktigt att till en början bara ta serien en gång och sedan göra något annat tills hästen är avspänd igen.
En fråga till: Har du kollat att hon inte har ont någonstans? Kanske kring manke eller bogblad, så att det bara känns när hon hoppar under sadel? Eller i frambenen?

#35 Jo det har det i allra högsta grad när man pratar om en fast martingal. Hästen får väldigt begränsad rörlighet. Används martingalen rätt är det lugnt. Men nu pratar ts om fast martingal.
#35 Som sagt har hon gått igenom besiktning med röntgen. Men hon kan mycket väl ha lite ont här och där efter allt jag krävt av henne. Märkte även att nu när hon musklat sig annorlunda så ligger inte sadeln lika bra längre så den är utbytt, för att göra hennes förutsättningar så goda som möjligt!
Hon får sammanhängade vila på två-tre dagar då och då för att återhämta sig och sina muskler som tidigare inte existerade.
Så som du berättar att du jobbade med din häst låter väldigt likt hur jag gör, men studs fixar hon inte två går bra om man kommer in i trav. Blir det tre landar hon i princip på den tredje studsen. Tror hon tycker enkelbommar och enkelhinder är lättast just nu. Studs får hon för mycket huvudbry av och inte den positiva sorten ;)
#34 Självklart är det olika från individ till individ men som sagt med mina ögon är det regel mer än undantag. Ett sjuårigt svenskt halvblodssto med bra stam, inriden vid tre års ålder SKA enlig mig inte ligga så långt efter.
Det är absolut ingen lag på det men eftersom jag håller till i ett tävlingsstall med hopphästar är det min syn på det.
Tänkte bara berätta för alla som varit intresserade nog att skriva några rader i tråden att hästen i fråga nu faktist kan hoppa, har hoppat hela 90 cm i normal galopp ;) Den fasta martingalen hjälpte mig verkligen en bra bit på vägen.
På lördag kommer eldprovet då vi ska starta en clear round innan hon åker vidare hem till sin ägarinna!
haha skummade bara igenom sista biten av tråden, hade skrivit ett inlägg och skulle precis klicka på att skicka iväg de när jag läste #38
Men jag måste ändå fråga, när ni hade svårt och tränaren tipsade om fasta martingalen vad gav h*n då för andra träningstips?
Rida över bom på marken i galopp och kunna göra halter/avbrott från galopp utan att det tar tre varv ;)
#40 Okej. Skönt att de verkar löst sig.

#40 Fast det där tycker jag låter som ett resultat av någonting. Hur skulle du träna för att komma dit då? Att säga att man ska kunna rida i galopp över en bom och sen kunna göra halt är ju bara ett steg i träningen. Hur skulle du träna på halten efter bommen tex? Eller sa tränare bara att du skulle kunna detta? Nyfiken på hur du lärde hästen halten.
Alltså det var ju inget jag behövde lära henne från scratch. Hon kunde ju göra halt självklart men öva på det så det går snabbare att få tillbaka henne. Förstår inte riktigt din fråga,

Jag fattade det som att hästen hade problem med att stanna efter hinder men att du skulle träna på bommar efter som hästen gjorde samma sak där. Samma problem alltså. Så jag undrar hur du fick hästen att kunna stanna efter galopp över bom?
genom att göra det om och om igen? övning ger färdighet du vet

Ja det vet jag. Men om man inte lyckas stanna hästen tidigare, hur glr man då för att stanna hästen efter bommen när man fått det som uppgift från instruktören.
Vad jag är ute efter är att jag sett folk som fått liknande uppgifter att träna på. Dom har då åkt hem, sågat, slitit och dragit i hästens mun och tillslut har hästen stannat för att den inte orkar bli bråkad med och plågad längre. Har till och med hört folk som berättat att dom varit två var av en stoppat hästen med spö som viftats, efter ett hinder. Så, hur gjorde du för att få hästen att lyssna på dig och kunna göra halt efter bommen?
Lät det ta så lång tid/många varv det behövdes, utan att segdra eller såga. Ta i tygeln, sitta tillbaka och proa samtidigt. Tog väggen till hjälp ibland men inte alltid för det är ju inte det jag var ute efter.
Men tex. hade jag en bom mitt på långsidan lät henne galoppera över bommen och tre galoppsprång till sen började jag bromsa och göra halt tog då hjälp av att långsidan tar slut och hon var tvungen att stanna för att sedan tillslut kunna stanna innan vi var framme vid kortsidan.
Plågar man hästen med medel du beskrev hoppas jag innerligt att hästen i fråga har vett nog att sluta hoppa och gärna kasta av ryttaren på en bom så att denne idiot bryter ryggen :)

Tack för ditt svar. Precis det jag var ute efter. Vänliga metoder som får ta lite tid om hästen behöver det. Skönt att höra att inte alla kör hårda korkade sätt att få hästen att lyssna ;-)
Idag hoppade vi nolla i en 70 cm Clear round med martingalen precis som vanligt. Hon är nu tillbaka hos sin ägare men jag hoppas att jag får tävla denna underbara häst ett tag till! :)