Bra longeringsgjord/tömkörningsgjord?
Letar efter en longeringsgjord/tömkörningsgjord i läder (svart). Någon som vet någon bra som inte kostar skjortan?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Jag har en enkel från Globus, har använt den flera gånger i veckan i 2 år och det syns knappt på den (utom att tömmarna har blivir mjuka och fina). Köpte den ny på Tradera med 8+8 m lädertöm för 2000 SEK.
EDIT: Den som heter "träningsgjord Globus" på den här sidan: http://www.globussport.se/.
enligt mig finns det inget som är bra förutom tärnsjös gjordar. Globusgjorden har formpressade bossor som inte är anpassad för att ligga på en hästrygg!
Jag får nog hålla med #2 där. Dels av anledningen att deras bossor inte är formpressade, och dels för att de har en båge över som gör den mer flexibel och ger bättre passform på olika hästar. Det finns flera gjordar som ser ut så, men jag vet nog ingen som är direkt billigare.
Själv har jag bara en helt vanlig billig gjord i konstläder som duger utmärkt till det enklare arbete jag gör. Så om jag var du hade jag antingen köpt en sådan, eller satsat på den från tärnsjö eller liknande när du får råd!
Hakuna matata!
Globus har också en med båge. Min passade bra till min häst, men alla hästryggar har förstås inte samma form och en sådan är helt klart mindre universell, även om passformen spelar mindre roll än för en sadel, eftersom belastningen är mindre, i synnerhet med pad under.
Globusbågen anser jag är för liten för bra passform. Det bör vara bredare mellan båginfästningen. Eftersom tärnsjö har patent på den lösningen så tvingas de andra företagen göra sämre kopior för att efterlikna. Men sen blir man väl extremt kräsen när man har en tärnsjögjord! =)
Jag håller inte med om att passformen spelar mindre roll, jag vill inte att gjorden ska ligga och trycka på hästen när jag tömkör. Jag tömkör i träningssyfte där hästen ska jobba optimalt och då är en gjord som inte stör eller klämmer viktigt. Jag har aldrig padd under för det behövs inte med en tärnsjögjord för den ligger helt stilla och mjukt på hästen.
Tärnsjös AE gjord går på runt 3500kr och det är väl värt att lägga en tusenlapp extra istället för att köpa globus kopia för 2500kr. Läder och kvallité är oslagbart! Min gjord är 4 år gammal men är som ny trots flitig användning!
Det enda jag säger är att en gjord belastar mindre än en sadel och risken att den stör eller klämmer är mindre, eftersom man inte trycker den mot ryggen med 50-150 kg last uppifrån. Padd använde jag inte för att gjorden inte skulle ligga stilla och mjukt, utan för att skydda utrustningen från hästen. But each to his own och om du blir lyckligare av Tärnsjö så gärna för mig.
TS, har du sett att MidnightLight säljer en svart lädergjord?
Hej jag har en svart tömkörningsgjord+svarta tömmar för 800kr om du är intresserad
Hej jag har en svart tömkörningsgjord+svarta tömmar för 800kr om du är intresserad
#7-9 yes, men det är inte en sån jag vill ha. mer en sånhär jag vill ha http://www.hastfynd.se/media/7905_1.jpg
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#10: Den ser ut praktiskt taget exakt som den Globus-gjorden jag nämnde
.
#11den är en sån ;D vet du vart man akn köpa den? :D