Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2391 ggr
[Lina89]
0

Balar i hagen?

Hur gör ni som rullar ut balar i hagen?

Vi gör så att vi skär håll i ena ännen eller i båda ännarna.

Vi har några 2 hästar som går i samma hage som rullar runt balen lite hitt och dit i hagen och biter sönder plasten i bland så balen ser ut som en ost typ och de är dom som vi öppnar upp i båda ännarna för att de går inte att ställa balen upp hos dom. Då bitor dom igenom både plast och nät

men hos alla andra går de bra att ställa upp och öppna i ena ännen.

balarna väger 165kg

Anledningen till att jag frågar är att vi haft läns styrelsen ute som klagat på att vi rullar ut ballar så för dom säger att de är stor skade riskatt dom gör sig illa på nätet eller plasten.Men så länge som vi gjort så såå aaa.

Och att höt kommer ner i lera och vist hästrna tramapr ner en del i lera som blir i vinterhagarna men vi rullar ju in en ny bal innan dom hunit äta upp alt rent hö så dom är ju aldrig utan färskt rent hö, och vi byter plats påbalenmed jämna mellan rum för att de inte ska bli för äkligt.. sådom hinner ju aldrig komma till de skitiga höt.

har ni några ideer och tips, så dela gjärna med er..

Tack på för hand

CelsiusT
0

Vi tog alltid bort allt och la in dom "rena". Ett tag när vi hade stora 400kg balar så ställde vi dom upp, skar så att det blev ca 1dm kvar längst ner med plast, så tog vi bort all anan plast och allt nät.

Provade ett tag att bara göra ett litet hål i varje ände när vi hade 200kg balar, men jag gillade inte det, hästarna bet i plasten och drog sönder dom, dom åkte runt i hagen mkt mer då med. Så då tog vi bort allt så dom var helt rena.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ebengtssson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tar bort all plats. har fått höra att plast tar smak/doft av hösliage så hästarna äter det med

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Zaphix
0

Ett problem med plasten kvar på balarna är väl att det är mindre lätt att se om dom är mögliga eller dåliga på annat sätt.

Vill ni inte att det trampas ned är ju foderhäck en bra sak att använda.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

det hänger lite på väder och om jag väntar regn, idag öppnde jag halva toppen och sen halva ner = en fjärdedel plast fritt

är det risk för regn öppnar jag fem (har fyra hästar) små öppningar som dom kan börja äta ur så jag har tak så länge som möjligt på ufo-äggen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Lina89]
0

#3 vi bryr oss inte om att de trampas ner såmycke de är läns styrelsen som gnäller på de. Att maten hamnar i lera men domhinner ju aldrig äta av de leriga höt inna dom får nytt, Och hö hekar gillar jag personligen inte för vart med om en häst som fasnade i hö heken och knäkte nacken. och så tycker jag att hästen ska äta från marken

CelsiusT
0

#5 Fast äta från marken blir det ju sällan med en stor bal ut ei hagen, då äter dom ofta ganska högt uppe först innan dom kommer sig ner. Höhäckar finns i olika utföranden och behöver absolut inte vara möjliga att fastna i och dom behöver inte heller erbjuda en annan ätposition.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#6 jag får mina balar utplaserade i ett rutnät av stolpar så jag öppnar till en bal i taget…eftersom jag inte har någon traktor så är det handkraft som gäller vid flytt och då tar jag helldre spill mm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[penelopa]
0

Kan du inte göra en foderhäck av lastpall och ha pallkrage runt.
Då äter de ju nästan på marken och 165 kg balar borde ju få plats på.

[Lina89]
0

vi ska prova att ta bort all plast och nät har jag pratat med mamma om nu så får vi se hur de går

Klasselover
0

Föreslår lastpall och pallkrage som någon ovan eller en foderring:
http://www.blocket.se/ostergotland/200cm_Foderring_passar_till_Foderbal_130_cm_29842817.htm?ca=14&w=1

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.