Hästen bits oprovocerat
Tänkte höra om lite tips och ideer av er alla. Vi har en dam som bits helt oprovocerat. Oftast går det ju bra, men igår kväll högg hon rejält så dottern är nu gul/röd/lila om armen. Tur att hon hade på sig två tröjor och en täckjacka. Tänk om det varit sommar och hon inte haft en massa kläder som skydd.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Antar att det är shettisen. Det var ju det som vi hade en tråd om förut. Att en shettis är så där. Det är ju tyvärr barn som hanterar och sköter dom. Vill ju gärna testa hur långt det går. Vi hade en kort period en shettis också. Hon gjorde precis samma sak mot Elin. Men vi hann aldrig få ur henne det.

Nepp det är inte min underbart söta shettis. Det är korsningen Dixi som är ett hår av hin. Fast det är klart det är shettis i henne också. hihi
Det är Malin och jag som hanterar henne, men hon är lika jävlig mot alla. Hon har ända sedan hon kom varit en oerhört sur och ibland riktigt elak. Men vi har lyckats få bort en hel del dumheter. Men vissa saker har vi fastnat på när det gäller henne. Känns som om vi inte kommer längre inom vissa områden liksom.
Frågan är om någon har erfarenhet att kunna dela med sig hur vi ska få henne att förstå.
Audiatur et altera pars
Hästen kanske känner sig osäker med folk runt sig? Vet ju inte hur det gick till när hon högg, men det låter som hästen i sig känner sig ngt hotad och osäker i omgivningen. Är hon lugn och snäll för övrigt?

Nepp hon är faktiskt inte snäll för övrigt heller. Fast hon är inte elak heller. Hmm, svårt att förklara. Hon vill skrämmas helt enkelt och ibland så blir det ju att hon träffar med sina skrämmsel skott. Hon hugger i luften mot folk och sparkar med både fram och bakbenen.
Audiatur et altera pars

#1 Med risk för att verka gnällig måste jag protestera lite.
Snacka om att ha fördomar mot shettisar! 
Jag har aldrig haft ett enda sådant "monster" som beskrivits i en tidigare tråd. Kanske beror det på att mina sköts av vuxna eller åtminstone under översikt avvuxna. De får heller aldrig en massa godis ur händerna.
Visst, en del ridskoleshettisar kan vara vidriga, med det beror snarare på att de aldrig får vara ifred och inte får den stimulans de behöver.
Och det gäller väl överlag alla raser som de inte behandlas på rätt sätt iofs.
Sen kan även välhanterade hästar bitas oprovocerat, vem vet vad som rört sig i huvudet på hästen vid detta tillfälle?
Inte konstigt att folk tittar snett på shettisarna… 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Nej, men det är faktiskt så att många shettisar är inte rätt hanterade och då blir de inte roliga. Innan jag fick hem min shettis svor jag på att vi aldrig skulle ha en shettis. Just för att jag har så otroligt dåliga erfarenheter av dem.
Men man är ju människa, så man har rätt att ändra sig. Damen jag har här hemma har övertygat mig om att det finns verkligen genom snälla shettisar också.
Så om hon nu inte kommer leva så länge till får vi problem här hemma. Hur ska jag lyckas hitta en snäll shettis igen. Så visst, lite fördommar sitter kvar. Men det är svårt att ändra något som många shettisar hjälpt till att bygga upp liksom.
Audiatur et altera pars

#5# Kanske inte så konstigt när man själv har haft en sådan shettis.
Men undantag finns det som överallt. Vi hade ju ett halvblodssto som bet så…..
# 4: Det låter obehagligt. Kände till en ponny som också betedde sig sådär riktigt illa med att hugga i luften och hota än om man kom för nära då hon ville vara ifred. Vet ju inget om din häst, men jag tycker du borde kolla upp det! Hon kan ju ha ont någonstans eller så är det något annat som spökar!
Det är synd att hästar inte kan tala.

Hon har enligt undersökningar inte ont någonstans. Och jämför man henne nu med hur hon var när hon kom så är hon en ängel. Men *suck* det lär dröja innan vi ser några vingar på henne dock.
Audiatur et altera pars

#9 var glad för det för då passar sadeln så dåligt
men vilken hopphäst det skulle bli
hon kanske har vitaminbrist el nåt, (magnesiumbrist kanske)
eller du kanske behöver jobba henne med ledarskapsövningar,
eller kanske hon har ont någonstans.
har du låtit en vet. tittat på henne??
hoppas att det löser sig

Ja jag har haft veterinär som tittat på henne. Problemets kärna är egentligen inte svår. Hon är ouppfostrad och hade tagit över totalt i förra hemmet.
Vi har jobbat med henne som sjutton och fått en del positiva resultat som belöning. Men det är lååång väg att gå innan hon är som vi vill ha henne.
Men som sagt var, hon är inte genom elak utan ouppfostrat dum liksom.
Kiara, ja tänk vilken hopphäst. hihi
Audiatur et altera pars