Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1645 ggr
Moalinn
0

Vet inte hur jag ska göra..

Hej!

Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Jag har en medryttarhäst typ, eller en häst som jag får rida hur mycket jag vill iaf. Jag vill verkligen dra mig dit, men att cykla till stallet är väl inte det roligaste eftersom att jag har problem med ett knä vilket gör det jobbigt att ens tänka tanken att cykla men ridningen går ju bra om jag tar det lugnt.

Men jag har mycket i skolan nu, eller inte mycket utan det är långa dagar vilket gör att jag inte alltid orkar.

Men det jag inte vill just nu är att ta ansvaret för att göra iorning, dvs mocka osv. Jag har inga problem med det eftersom att jag har ridit och haft sköthästar och halvfoderhästar i många år men jag kommer inte orka men jag vill ändå få upp ridningen igen. Jag har ridit denna hästen några gånger och jag tycker det är skitkul.

I vintras sålde mina systrar sina hästar eftersom att dom inte hade tid och råd
vilket gjorde att jag tappade hästintresset även om det fortfarande finns inom mig.

Jag vet inte hur jag ska göra, har ni något bra tips? Funderar på att prata med ägaren och bestämma några dagar, kankse att jag tar två - tre dagar i veckan nu när dom fortfarande går ute men när dom kommer in så kanske en gång i veckan på helgen eftersom att jag inte har ork att åka och mocka och sånt efter skolan. Men att jag kanske tar några fler dagar på lov. Men jag vet inte riktigt eftersom att jag egentligen får rida hur mycket som helst och att hon rids inte mycket utav ägaren så han vill ju ha mycket hjälp och det känns dumt om jag först kommer "ofta" och sen en gång i veckan och ändå inte snällt mot hästen kanske att bara ridas en gång i veckan kanske någon mer gång.

behöver hjälp för att komma igång igen!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[mammamian]
0

Prata du med ägaren! Det finns inget så tråkigt, för hästägaren, som när medryttaren lovar för mycket och inte kan leva upp till det man kommit överens om. Inget kul heller som medryttare att känna att man har ett större ansvar än vad man klarar av. Det bästa är alltid att ha en bra kommunikation så att båda vet vad som gäller.

Zadeira
0

Du sa att du får rida hur mycket du vill. Det måste ju också innebära att du kan rida hur lite du vill. Bara för att du får lov att rida fem dagar  i veckan måste du ju inte göra det om ni inte bestämt något speciellt.

Det du absolut måste göra är ju att prata med ägaren! Berätta hur det ligger till nu, hur du känner och att du är rädd att inte orka. Då kan ni säkert hitta en bra lösning. Men utan kommunikation kommer det aldrig lösas.

Som häst-ägare är det inte kul med medryttare som säger sig orka si och så mycket, men sen inte dyker upp eller slutar komma sina dagar eller bara gör halvdant jobb. Som medryttare ska du inte heller behöva ta på dig mer ansvar än du orkar/klarar av/vill. Det finns bara ett sätt för båda parter att vara nöjda och det är genom kommunikation!

Jag är helt säker på att ägaren inte blir besviken eller tycker du är fånig om du vill dra ner på de dagarn du kommer dit, utan snarare tacksam för då kan ni tillsammans hitta något som funkar för er båda.

Moalinn
0

Vi har egentligen inte sagt något alls utan jag får komma när jag vill.

Ja, han "jagar" mig ju inte direkt och säger att "nu måste du komma" utan frågar någon gång ibland om jag kommer snart och rider.

Jo, jag ska nog prata med honom. Det känns även lättare för mig att kunna planera och försöka orka om jag vet när jag ska till stallet och inte.

Medarbetare på Djurfoto

CelsiusT
0

Måste du mocka och fixa med allt sånt varje gång du rider? Om ägaren nu gärna vill att du rider (antar då att det är för att hästen ska få gå) så kanske det inte innebär per automatik att du måste mocka varje gång? Om det inte är så att ägaren vill att du rider för då får h*n hjälp med mockningen?

Det är ju bra att du vet hur du känner och att du är medveten om var din gräns går. Ta med dig det och prata med ägaren så ni kan göra upp tillsammans om hur ofta du ska/bör rida och vad som förväntas av dig när du kommer och rider.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
0

När jag hade det som mest stressigt hemma så var det en lisa för själen att få komma till stallet. Där kan man ju inte stressa, utan allt får ta den tid det tar… Jätteskönt!

Hur är det när du väl kommer till stallet, far du runt som ett skållat troll eller slappnar du av och bara myser med hästen? Det är viktigt att få avstressad tid också!

Min dotter har börjat på gymnasiet nu och för två år sedan (eller faktiskt så sent som i början av förra året) så kunde hon inte tänka sig att inte ha tid med hästarna… Men nu har hon låånga dagar hemifrån även om hon valde ett gymnasium med lite mer "egen" studietid och mindre schemalagt och hon känner att hon får lägga sina ryttarambitioner på hyllan. Vi hinner det vi hinner med hästarna, skolarbetet måste ju prioriteras, men ibland är det hästarna som gör att hon orkar med resten.

Moalinn
0

det vet jag faktiskt inte, men antar det eftersom att han jobbar en del själv och att komma hem och hästen är riden men inget annat kanske inte är det roligaste. Eller jag vet ju inte, ska prata med honom om det!

Jorå, jag känner mig lugn och jag tar den tid det behöver men det är bara orken som inte finns när jag går upp kl 6 och är hemma runt 5-6. Visst, det kanske inte är lika länge som alla andra hästfolk men för mig så blir det bara jobbigt även om stallet och hästarna är underbart att åka till!

Medarbetare på Djurfoto

KKajsa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske dax att skaffa moppe? Så att du avlastar knät & orkar rida lite mer :)

CelsiusT
0

#6 Ja fast om du resonerar så då kommer hästen varken att bli riden eller få mockat. Om du rider 2-3ggr/vecka och mockar 1-2ggr/vecka så får hästen motion och han får hjälp ibland vilket borde vara bättre än att du inte orkar och därför kanske bara rider och då mockar max 1 gång/vecka.

Det beror lite på hur mån han är om att hästen ska få motion eller om det enbart är viktigt för honom att det blir mockat och att du får ridningen som betalning för arbetet. Det beror ju liksom på vad han ser som fördel. Fråga!

Är hästarna hemma hos honom? Har han fler än 1 häst? Har han tex 2 hästar på gården så är det nog inte så mkt extra jobb för honom att mocka båda boxarna även den dagen du bara orkar rida.

Moalinn
0

Nu fick jag äntligen slängt ur mig att jag inte kommer orka att göra iordning i stallet på veckodagarna.

Han sa att han kommer hjälpa till när det väl gäller och när jag inte hinner och jag får fortfarande rida hur mycket jag vill. Jag ska bara ta mig i kragen och cykla (ännu längre denna gången då jag flyttat) dit och rida så mycket det går nu innan dom kommer in! :)

Har glömt svara på din fråga..
Han har hästen hemma, men han har bara en och mockar oftast bara åt en.

Medarbetare på Djurfoto

[Tovab]
0

Prata med ägaren Glad

Dock så är min uppfattning, att om jag skulle ha en medryttare skulle denna också få mocka, fixa mat och fylla vatten. Det är mina principer.

CelsiusT
0

#9 Vad bra, skönt att det verkar lösta sig.

Synd att det bara är en häst som är hans. För om han hade haft flera som han ändå ska ut och sköta så är det inte så farligt med "bara en till" dom dagar du rider men inte orkar/hinner mocka. Hoppas ni hittar en bra balans iaf!

Moalinn
0

Måste bara säga att jag va där idag, det va nog det bästa jag gjort på länge!

Så otroligt underbart att bara känna doften av häst och även sitta där uppe igen. Dock så kommer hästarna komma in i helgen, men ska se hur det blir för dom skulle tydligen åka iväg imorgon så jag kan säkert rida henne imorgon utan att jag behöver göra något! :)

Kan även säga att jag är sjukt stolt också eftersom att hon fick riktigt fint idag också, och jag fick en lugn trav och en kort och fin galopp utan någon "travartrav" innan och efter. Riktigt skönt! :)

Medarbetare på Djurfoto

Uss
0

Varför är det så jobbigt att mocka och göra iordning foder? Tar väl runt 15-20 minuter??

Moalinn
0

oj, då är du snabb.. tar minst 40 min för mig. Och det tar för mycket krafter från mig, alla är vi olika och jag klarar inte för mycket.

Medarbetare på Djurfoto

Uss
0

Ha, ha, nej 40 min hade inte jag heller orkat. 

Vår första häst tog drygt 40 min att bara mocka - runt en timma har jag för mig o_o Nu fixar jag två jätteboxar (som är som fyra "normala" i storlek), kratsar, borstar av och släpper ut två pojkar, rensar badkaret från löv, sätter på strömmen i hagen och kollar att elen går runt, tömmer och skrubbar två vattenhinkar, väger upp kvällsmat, blandar insläppskraften och sopar på den tiden :D

Moalinn
0

nu sitter jag här igen, har sagt till ägaren att jag kommer vilja rida mer.. men jag tar mig aldrig dit, red i söndags.. underbart och vill åka dit imorgon igen och har gjort en plan över vad jag vill göra, men finns ingen ork att cykla till stallet och inte heller göra iordning. Men om jag väl kommer igång kommer jag säkert fixa det fler gånger, men det tar emot dom första gångerna nu.

Jag vet knappt hur mycket hö hon skulle ha, jag tror det är min blyga och rädda sida som tar över som gör att jag inte vågar göra det jag vill med henne och inte vågar fråga hur mycket hö hon skulle ha.

Jag vill, men vågar helt enkelt inte. Första gången vill jag ha någon kompis med mig som fotograferar när jag rider så jag kan känna mig trygg, men jag känner ingen som kan på en vardag och inte heller på helg eftersom att det inte går några bussar då. Känns som om att jag gör problemen större än vad dom är, men vet verkligen inte hur jag ska göra! Rynkar på näsan

Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

Ta tag i dem.

Det är enda sättet att lösa problem.

Att ingen kan fota hindrar dig väl inte från att rida? Så lägg ut lite frågor och se om nån kan någon gång, det måste ju inte vara direkt :) Eller varför behöver du nån som fotar? Kan du rida när ägaren är hemma istället, om du är osäker på hästen?

Fråga om höet, inget att vara rädd för och ju mer du vågar fråga desto bättre känner du dig. Tänk inte så mycket, bara gör det ;)

Orken kommer när du väl sitter på cykeln och är där. Du kan inte köra moppe eller nåt? Fast cykling är bra motion och motionen i sig kommer få dig att må bättre ;)

Kan tillägga att vi har medryttare för att vår häst behöver motion. Visst är det skönt att slippa mocka, men framförallt behöver han motion. Så¨jag ser hellre att medis kommer ofta och skippar mockningen, än att hon bara kommer en gång i veckan. Kanske är samma för din häst?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Moalinn
0

SJälvklart hindrar det mig inte att ingen kan fotografera, men vill ha sällskap och det är allt.. jag är jätteosäker när det gäller stallet, inte hästen. Har ingen moppe :p Han säger oftast "det är bättre att hon rör på sig än står stilla".. jag vet inte..

Medarbetare på Djurfoto