räkna foderstat ?
Ja har ni något tips på någon som kan hjälpa en att räkna foderstat ? ett företag, försäljare mm ?
Och jag ska ha fodret pavo och har en unghäst på 4 år.
Just nu villar han men kommer senare sättas igång långsamt och kommer först tas de lungt med och sen ska han börja matchas och tränas hårt. Han ska helt änkelt tränas suckesift långsamt framåt men tills sist tränas ganska hårt.
Just nu äter han 15 kg hö han är lite rund om magen bara lite och revnenen skymtar bara lite. Undrr om han komer behöva protiner men de vet jag inte en eftersom analysen ej komit men kan tippa på de. hna har inga problem att äta matten utar ratar maten men kommer nog behöva ganska mycket för att hålla sig fin. varför jag vill ah pavo som kraft är väl nog för att han har gott på de hoss föra ägarna och fungerat supper på de och de är enligt mig helt klart bäst
Använder PC Horse, det kostar 99:-/tre månader. Man lägger in vikt, hövärden, ras, ålder, motionsnivå osv. Ett program som ger en bra grund att stå på med värdena! Sen tycker jag det är viktigt att man själv kollar med ögat på hästen:)
Krafft har ju egna foderrådgivare som kan hjälpa till, kanske har de som gör Pavo det också? Känner inte själv till det fodret, men vi använder typ inte kraftfoder öht.
ok tack ska se efter pavo är ett välkänt tyskt foder om jag inte har fel de är mycket bättre en kraft och mer utväklat . http://www.pavo.nu/
Vad har du för analysvärden på ditt grovfoder?
Vad gäller olika foderfabrikat så är det nog ungefär samma råvaror i alla, i olika proportioner. Jag tror inte att man kan säga att det finns ett fabrikat som är bättre än andra, utan vissa är bra till vissa hästar medan andra är bäst till andra..
Det man kan ha i bakhuvudet är att utländska tillverkare gör foder som passar för de lokala förutsättningarna i landet och har man otur kan mineralbalansen bli jättefel. För att ta ett exempel så räknar man med att vi i Sverige har marker som är fattiga på selen, därför tillsätts selen i lagom mängder i mineraler och foderblandningar här i sverige. Köper man utläntska foder är det bäst att hålla koll på just detta. Det finns även annat som är viktigt att ha koll på.
Absolut du har helt rätt =) min analys kom igår har inte tittat på den utan bara kollat och inget mer. Men värdet på höt ska va gannska bra .
MÄst vil jag ha Pavo förr stt han fungerade kanon på de pck nu ätter han allt mrn kan bli lite kräsen i mellan åt sa de gammla ägarna och pavo har suttit fint då.
Men nu är jag inte ett dugg bra påå sådant med analyser men skule gärna få hjälp =)
börja med att skriva av analysresultaten så finns det säkert någon här som kan hjälpa dig
Jag tycker att din analys ser bra ut - förhållandet mellan energi och protein är bra och förhållandet mellan kalcium och fosfor duger. Så som det ser ut behöver du bara komplettera med selen och ge så mycket grovfoder som din häst behöver.
DET kan ju inte utläsas av analysen ;D och det brukar vara det knepiga!
Ålder. kön, vikt, ras/typ, stall+hage eller lösdrift, lätt/svår/normalfödd, arbete antal minuter i skritt och i annan gångart?
Det finns flera andra trådar där det skrivits hur man kan räkna - sök på dem! Och kom ihåg; det finns inga "tabellhästar", man måste kolla med ögonen och händerna också att det blir "rätt"!
Precis som ovanstående skrev, det grovfoder du har kan täcka alla behov hästen har, om den får tillräckligt mycket av det. Det behövs alltså inget som helst kraftfodertillskott. Vill du ge lite krubbskrammel kan du ge några dl av precis vilket foder som helst, inte för att det behövs ur näringssynpunkt, utan för att han ska slippa vara avundsjuk om stallkompisarna får.
Alltså, ge så mycket hö som behövs för att han ska hålla ett bra hull. Det täcker även det extra behovet som träningen medför.