Hur sent är okej?
Läste precis en annons om en vbl hingst på 22 år till salu där det stod kan ev. kastreras
. Är det lämpligt så sent? Vad tycker ni?
JA, om hästen är i gott skick, bra hull och frisk så ser jag inga problem i det. 22 är dock kanske inte en ålder man bör överväga kastrering i ifall det inte är för hästen/andras bästa.
Jag kastrerade min 16åring i våras, öppna sår. Gick hur bra som helst, lite infekterat pga att det var varmt (sent i maj). Jag akutkastrerade bara för att han blev riktigt jobbigt hingstig. Inte i hanteringen med mig men ute i hagen och mot andra människor som skulle ta ut honom. Han hade altid varit en filbunke och några hormoner har aldrig förstört hans psyke. Men nu var det bara för mycket och det gjorde ganska ont i mig att se på honom hålla på som han gjorde. Han blev också aggresiv mot andra hästar vilket han inte varit förut. Så kastrering var bäst för alla, speciellt hästen som inte var van att hålla på så här egentligen. Nu är han lugnet själv, inge hingstantydningar alls, spänner sig inte ens längre och hälsar glatt på ston utan att ens reagera :)
Klart att även en äldre hingst kan kastreras om han mår bättre av det. Det finns de som har godkända hingstar som blivit sterila och som man kastrerar för säkerhets skull eller om man har en hingst som aldrig får ston för beteckning och som enbart blir oroliga av att gå ensamma i hagen.
Visst är det många hingstar som mår bra av att vara kvar som hngstar hela livet men det finns många som blir utmärkta valacker även omde kastreras sent i livet.