Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 12554 ggr
isla
0

Sadlar som ligger dåligt.

Upptäckte i förra veckan när sambons dotter red vår b-ponny att sadeln hon hade reste sig från ryggen i takt med att barnet red lätt. Har idag provat en annan sadel på hästen och samma fenomen, sadeln lyfter och glider då framåt (vilket den andra också gör). Detta är två helt olika sorters sadlar och jag tycker med andra ord inte att någon av sadlarna duger att ha på henne. Ska på lördag prova ännu en sadel i hopp om att den ligger bättre.

Någon som har förslag på varför sadeln reser sig och vad jag bör leta efter för sadel till henne för att få en sadel som ligger bättre? Båda sadlarna har normal bom, den ena är i syntet, den andra läder.

[mammamian]
0

Sadlarna kanske är till för en svängd rygg och hästens rygg är rak?

isla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan hända, men känner att mina kunskaper om detta är för dåliga. Hur vet man om hästen har rak eller svängd rygg och vad för sadel väljer man till de olika "ryggarna"? Ger en bredare bomvidd en sadel som ligger stadigare eller riskerar jag att den ligger helt fel (hon är ganska lätt i typen). Hon har manke, men jag tycker att i alla fall den nya sadeln jag provade idag, låg väldigt högt på henne (det är en Maxam-sadel).

Bifogar en bild på hästen. :)

Elshira
0

Att den reser sig kan ju givetvis bero på många saker, givetvis kan det vara så enkelt att den inte passar ryggens form (lagom svängd) men jag tycker oftast det brukar bero på att bommvidden är fel.

Det kan både bero på att bomvidden är för stor, men kan lika bra vara att den är för liten.

Det senare fallet (för liten) är det jag sett mest här hemma, men då har jag welsh mountain ponnyer som inte är shettis-breda, men ganska så breda i.af (brukar ha wide/x-wide i de "vanliga" sadelmodellerna). Och i deras fall så kommer det som ett brev på posten att sadeln glider fram när de är för smala.

Men är bomvidden alldeles för stor så att den liksom inte ligger emot i fram alls, då tippar sadeln liksom framåt, men är den så stor så brukar det synas men blotta ögat om man har ett hum om hur sadeln ska ligga.

Hur rak eller svängd en sadel ska vara tycker jag själv är svårt att se av att bara titta på sadeln, men om man lägger på sadeln på hästen (inte spänna fast) så ska det t.ex inte bli en glipa mitt på ryggen. Din häst ser ut att ha en ganska så rak rygg så det tror jag inte är något problem. Är den för svängd så ligger den dels inte emot i bak på sadeln ordentligt, och dels så brukar man kunna se när man rider att den liksom gungar från sida till sida lite ovanför hästryggen.

Något annat som också kan spela in för huruvida sadeln glider fram är stropparna. Vart de sitter och hur hästens mage ser ut. Har hästarna en liten kulmage och det går upp igen precis bakom frambenen så brukar sadeln kunna åka fram av den anledningen, köper man en sadel med gjordarna lite längre fram, gärna en förgjord och man kompleteratr med en anatonamisk sadelgjord som är lite svängd. Din häst tycker jag itne ser ut att ha det problemet.

Ett tipps om du vill lära dig lite mer om att leta sadel, att veta vad du ska leta efter och vad din häst ä för "typ" eller vad man ska säga (bred, smal, svängd, osv) är dvdn "sadling", som går at köpa på nätet och hos t.ex hööks för strax under 200 kr, här t.ex http://www.blahasten.se/Shop/Index.php?sArtId=TE004

Hakuna matata!

[mammamian]
0

Jag skulle nog säga att hon har en rak rygg. Om du googlar så finns det sidor med listor över olika sorters sadlar och där de beskriver lite passform osv.
Jag är långt ifrån en sadelexpert, men det kommer säkert fler svar från de som är mer kunniga.
Lägger med en länk till en bild på en häst med mer svängd rygg (om jag lyckas länka)  http://omstart.se/wordpress/wp-content/uploads/2007/12/jasuppst.jpg

Min stora häst har en rak rygg och på honom ligger Griffins syntetsadel bra. Den passar "rakryggade" hästar.

isla
0

#4 Är inte maxam och griffin typ samma sak? Om inte, var hittar man en griffinsadel i storlek 15"?

#3 Tack för all info! Jag letar som en tok efter info om sadelanpassning på nätet. Tänkte om det kanske finns någon bok man kan läsa, annars köper jag filmen.

Elshira
0

#5 Jag skulle rekomendera att köpa filmen för att få lite kött på benen, du kan ju alltid sälja den vidare här eller på tradera när du känner att du kan det som sägs :)

Annars finns denna sidan, som är den enda någorlunda samanfattande sidan jag hittat som beskriver hur sadeln ska ligga.

http://www.lillhastenistav.se/travsidan.htm

Hakuna matata!

isla
0

#6 Tack för länken. Ska se om jag hittar filmen på hööks i morgon. Tack för alla tips!

isla
0

Sitter förresten och tittar lite på sadlar, men det står ju inte vilka sadlar som passar till vilken typ av ryggar?!?! Hur sjutton ska jag kunna köpa en sadel utan att få prova den först? Vet att hööks brukar ha sadelprovardagar, men har inte sett någon info om det. Får fråga i morgon om (när) jag åker dit.

Elshira
0

#8 Jag tror nog det är rätt svårt att sätta ut "den hä sadeln passar denna typ av häst", eftersom det är många faktorer som spelar in. Jag vet att det faktiskt håller på att tas fram ett system (privat?) för att mäta hästen på flera olika punkter och helt enkelt kunna mäta sin häst och sedan kunna köpa sadel efter det. Det hör ju dock till framtiden.

Själv köper jag hem sadlar (helt begagnat) för att prova dem osv. På hööks t.ex får du inte rida med stigläder i sadlarna när du provar hem dem. Eller tja, det får inte vara några märken efter stigläder, och det är ju omöjligt… Så tyvärr har det aldrig blivit något sadelköp där.

Du får helt eneklt hålla dig till att köpa - och prova sadlar som du sedan kan lämna tillbaka om de inte passar.

Sadelmakare är ju väldigt bra, och de som reducerar priset om du köper en sadel av dem blir ju ofta rätt förmånligt i jämförele med att åka runt och hämta sadlar (bensinpengarna). Problemet med de små hästar jag har är att de kräver 15" sits, och även jag med för den delen, är att så få sadelmakare har andra sadlar än nya som kan passa. Och 15-25 000 har inte jag råd med. Så jag gör så att jag hittar 1-2 sadlar jag tror passar, sedan tar jag bara ut sadelmakaren i närheten för 600-1000 kr som kollar om den passar. Men kan man ha sadlar med sits 16" och uppåt, så är nog det enklaste och billigaste att ringa sadelmakare i närheten, fråga om de har en sadel som kan tänkas passa, och sedan be dem komma.

Hakuna matata!

isla
0

#9 Ungefär som här då. Två sadlar har jag köpt och insett att de inte passar, bara att sälja vidare (var så billiga att jag köpte de oavsett om de passade eller ej) och som sagt, i morgon ska jag prova en sadel till. Måste ha en 15"-sadel och det är inte det lättaste att hitta och de jag hittat har normal bom, men nu ska jag se till att prova en med vid bom och se om den passar bättre. Vi rider barbacka så länge och det är ju bra träning det också. ;)

Måste dock erkänna, aldrig trodde jag att det skulle vara så svårt att hitta rätt sadel. Har tidigare köpt hästar där sadel, inpassad i god kvalitet medföljt, så detta är helt nytt för mig.

isla
0

Vad tror ni om en stübben rex? Kan den ligga bra på en ponny med rak rygg?

Elshira
0

#10 Ja det vara bara några år sedan jag själv började hålla på med att faktiskt titta hur en sadel ska ligga, efter att ha varit uppväxt med en mamma som anser att en bra sadel passar alla hästar…

15" sadlar är lite knepiga att hitta, själv har jag ponnyer som är både korta + breda + svängda, och jag har då fått leta mig til england för att hitta passande sadlar.

Men efter som din häst har rätt rak rygg och inte ser ut att vara groteskt bred över manken så skulle jag tro att du kan leta dressyrsadlar som legat på islandshästar, och till all round/hopp så skulle jag nog prova att höra inne på russ iFokus vad de har för sadlar.

Jag är inte så bra på sadlar, men rent spontant sett så tror jag att om du letar hopp/allround så kanske du skulle kunna prova en stübben rex om du inte gjort det? De är normalt raka i ryggen och är i övrigt väldigt bra sadlar, har själv en sådan till min ena B-ponny som för visso är rätt bred (hon har vidaste), men ganska så rak i ryggen. Om du ändå har relativt nära till hööks så kanske du kan låna hem en sådan och faktiskt kanske någon av hööks egna mindre sadlar som jag tycker varit helt ok och bara lägga på hästen och se vad du tycker, verkar stübben rex passa så kan du leta vidare på begagnat marknaden! Att jag nämnet rex sadeln är väll egentligen för att det är bra kvalité för lågt pris (begagnat) så har du tur så kan den ju passa :)

Hakuna matata!

isla
0

Hade en Rex en gång i tiden, men den låg inte bra på ponnyn, men kan ju hända att det helt enkelt var den ponnyn. Har däremot haft en siegfried till en stor häst och den var helt underbar!!

Men kan man låna hem sadlar bara så där från hööks? :-O Hur troligt är det att de har en rex i 15" inne, för de lär ju inte plocka hem en bara för att jag vill prova… :-/

[mammamian]
0

#10  Jag har två personer som kommer hit i helgen för två olika sadlar som jag har till salu. De får betala när de hämtar sadeln, men kommer de tillbaka direkt efter att de provat sadeln och den självklart är i samma skick, men inte passade, så får de sina pengar tillbaka.
Där jag bor finns två olika ställen som utför sadelutprovningar och de säljer både nya och begagnade sadlar. Det är ju så viktigt at sadeln ligger rätt!

Elshira
0

#13 Låna får man ju inte göra, men däremot köpa på öppet köp i 60 dagar!

Du kan absolut be dem ta hem en sadel, det har jag gjort många gånger utan att ha köpt i slutändan, de brukar bara inte ha allt hemma efter som det inte är så stor åtgång på allt. Men tar hem gör de gladerligen!

Fr övrigt så hade vi en siegfrid förut vi med, och ligger de väl bra på hästen är de underbara, lika så är rexen. Men det finns ju en uppsjö av sadlar just efter som alla sadlar itne passar alla hästar! ^^ Sorgligt nog är det bara en enda av mina 6 ponnyer som kan ha rexen, men väl där ligger den kanon :)

Hakuna matata!

IdaL
0

Om du ska köpa ny sadel kan jag rekommendera Wintec sadlarna, har en wintec allround. Man kan byta ut kopjärnen på den vilket gör att bomviden blir "större". Jag har ett russ (b-ponny) och hon har extra wide och det passar henne. Glad

Zahara
0

Ser ut som om din ponny inte har någon manke kan vara bra och informera om när du ska köpa sadel, blir lätt att de reser sigg elle kasar fram när de har liten/ingen manke

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en maxamsadel till salu, x-vid och jag har bestämt för mig att det är 15". Den ser likadan ut som easy-fit som de säljer nu, men går inte att byta koppjärn på.

Säljes för att den är för smal för en bredryggad shettis, men funkar säkert bra på andra hästar. Bommen är mer åt det raka hållet. (fler foton finns)

Jag ska till 08 norrort nästa helg, ska jag ta med den? Kan ev hjälpa till med tillpassning också… Jag är inget proffs men anser mig ha bra koll ändå.

isla
0

#18 Jag har en maxam idag som är normal i bomen som ligger bra, men ändå rör sig på tok för mycket. Tror du den skulle ligga bättre om den var bredare i bommen?

Får hem två nya sadlar i morgon som vi ska prova. Har även provat en sadel till på henne sedan jag skrev senast. Den låg bra, men var för stor (sadelägaren sa att det var en 15"-sadel, men den är 16".

AnnaLundin
0

#19 - jag är en skeptiker… OM Sadeln rör sig som du beskrivit så ligger den inte bra. Sen är ju frågan om det beror på att den är för smal eller kanske för svängd undertill, eller om det är något annat problem.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att en sadel med normalbom kan ligga bra på din ponny.

CelsiusT
0

Mitt tips är att ta ut en sadelutprovare som kan hjälpa dig att se varför sadeln inte ligger bra. Då vet du vad det är du ska titta efter istället för att gissa dig fram, fprova massa olika sadlar och kanske ändå inte hittar en som passar. Sadelprovare förstår vad dom ser och dom ser många fler detaljer än "vanlig dödliga" gör. Så helt klart värt att ta hjälp.

Annars kan du ju även kolla in detta

Medarbetare på westernridning.ifokus

isla
0

#20 Eh, ligger bra var väl en överdrift, tänkte nog fel där, men när man sadlar så ligger den ok (alltså, den rör sig inte något direkt), men sen när man rider så ligger den inte stilla alls och glider fram. Kan absolut vara för att den är för smal i bommen.

I morgon kommer det som sagt hem två andra sadlar, bla en Wintec allround som vi ska prova på henne. Vid bom, går att byta koppjärn och göra den bredare/smalare än vad den var innan. Blir dock chockad när jag läser på hastnet.se och ser att de begagnade nästan kostar lika mycket som en ny. Varför då köpa begagnat om man får en ny sadel till nästan samma pris? Måste vara bra andrahandsvärde på de sadlarna.

Linnea
0

Jag har en Maxam Easyfit på mitt russ, han har wide i bommen men koppjärn i x-wide följde med. Jag har faktiskt svanskappa på även om jag inte gillar det men jag tror det beror lite på att han har lite mage som hänger ner, den skjuter fram sadelgjorden lite och därmed sadeln så när magen är borta så kan sadeln förhoppningsvis ligga still. Dessutom har han alldeles för lite ryggmuskler nu också som är på g att åtgärdas. Maxam och Griffin tillverkas båda av Thorowgood.

Skynda långsamt så går det fortare.