Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 688 ggr
ebengtssson
0

olika gångerater=olika musker?

satt och funderar på detta med gångerterna, använder de samma musker? (har för mig detta)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Zabbio
0

Ja, det är samma muskler :P Finns ju inte tre muskeluppsättningar för vart ben; en som böjer det fram i skritt, en i trav osv ;)

Men musklerna används på olika sätt och i olika rytm i olika gångarter och även i olika form :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Uss
0

Det är nog samma muskler som arbetar, men belastningen på dem blir olika eftersom hästen balanserar sig olika i gångarterna.

Ta t.ex. i trav där hästen har mer vikt framtill än i galopp. Den använder också tydligt ryggen på helt olika sätt i trav och galopp.

Tänk bara om vi själva plötsligt skulle börja jobba som brevbärare och springa i trappor hela dagen - det är iofs samma muskler som jobbar, precis som #1 skriver, men vi får träningsvärk i låren ovanför knäna eftersom vi belastar dem mer med trappgång än med vanliga promenader på typ platt mark!