Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 3579 ggr
KKajsa
0

Förkommet pass/ägarbevis - SH

http://svehast.se/sh/doc/1140.asp

Skapliga priser de har nu om man tappar bort något! Fast det kanske de alltid haft.?

Fast i och för sig bara ägarbytet kostar 275:- Bäst att skicka in då de tar 500:- extra för bruten ägarföljd…

Cezanne
0

Det är ju jättebilligt om man jämför med halvblod! För flera år sen kostade det över 3 000:-!

examynia
0

men jag fattar inte.. är lite trög.. Tungan ute men handlar de om ifall man tappar bort pass eller ägarbevis å inte har de när man ska sälja hästen eller?Tungan ute

KKajsa
0

#2 Ja dels det. Men oxå om du säljer hästen o väljer att inte skicka in ägarbytet. Då blir det dyrare den dagen som ägarbytet verkligen sker (som jag förstod det)

Kan man slakta/avliva en häst utan ägarbevis?

examynia
0

#3 ahaa okej då fattar jag tror jag..

jadu vet inte.. tror att dom kollar de.. har för mig att dom kollade ägarebeviset å passet när min häst avlivades

CelsiusT
0

#3 Inga problem när vi gjort det, dom kollade inte. Men du måste ha passet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sofiek90
0

Den person som har passet för hästen kan avliva den.

MVH

Sofie

KKajsa
0

#5 & 6 Vad läskigt! Borde ju verkligen vara ägarrelaterat att avliva hästen…

CelsiusT
0

#7 Ja, jätteläskigt.

Om man skickar hästen på träning så ska man väl numera skicka med passet? För den som har hand om hästen ska ha passet vad jag frstått det som (har för mig det kom upp någon lag om att man skulle kunna visa hästens pass inom typ 3h elle rnåt?). Men då har den personen möjlighet att slakta hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sofiek90
0

#7 ja, det borde vara ägaren och endast denne som kan avliva sin häst/ponny

#8 Ja, om det blir koll så ska passet vara visat inom 3h. Det gäller ju då att man verkligen kan lita på den som man har hästen + passet hos eftersom det endast behövs passet och ingen ägarid för att få avliva hästen/ponnyn. Jag har inte passet till min lille i stallet, utan jag har det hemma. Jag hoppas att den kollen blir en av de dagar jag är hemma och kan åka till stallet för att visa upp att ponnyn har ett pass..

MVH

Sofie