Det här med licenser..
Jag är blåbär på detta men har börjat röra lite i det i och med att tanken på tävling lockar lite i horrizonten.
Som vissa av er kanske har hört förrut så har jag åsnor istället för hästar. Det ställde till det lite direkt då "åsna" inte fanns bland de valbara raserna på menyn i tävlingsdatabasen.
Jag fick dock rådet då jag ringde och frågade ridsportsförbundet att sätta dem som "okänd ras" istället.
Nu till nästa problem. Jag är en bra bit förbi 18 och alla mina åsnor är under ponnymåtten. Jag själv vill helst tävla körning, ev bruksridning och western trail och western riding.
Men jag har ibland gästryttare som är yngre.
Nu har jag inga abitioner att tävla mer än lokalt, men då det är så få tävlingar inom rimligt avstånd här så får man ju passa på på de tävlingar som anordnas.
såå.. Ska de ha hästlicens eller ponnylicens? Om de ska ha ponnylicens, måste de mätas då? Som jag har förståt det så tävlar pony och hästar på lika vilkor i de dicipliner jag är intresserad av.
Sedan kanske de behöver ytterliggare en licens för westerngrenarna?
Uj vilken jungel..

Ridsportförbundet har väl inget med westerngrenarna att göra tror jag. Du får heller inte tävla för annat förbund än ridsportförbundet och dess samarbetspartners under samma år. Ska dom tävla i ridsportförbundet så måste dom mätas även om dom tävlar som häst, har jag hört iaf låter tokigt.
Skynda långsamt så går det fortare.

Va? Så man får inte både köra och tävla western under samma år?
Ridsportsförbundet håller inte i några westerngrenar utan det finns olika westernförbund för det. Antar att du är mest intresserad av att vara med i wras.se då dom är mest inriktade på trail och westernriding och då får du skaffa licenser även där, det är inte samma licenser som när du tävlar inom ridsportsförbundet.
#1 Menar du att häst som har licens i tex WRAS inte kan få en licens i SRF för att starta i gren där (eller tvärt om)? Låter konstigt, dom har ju inget med varandra att göra, det är ju helt olika inriktningar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
dom har väll inte heller bruksridning, har iaf aldrig anmält mig där :P där spelar ju ingen ålder roll heller du får ju rida ponny hur gammal du än är :) tror inte du behöver licens till det heller bara medlemskap i JUF
Ja inom western så mäter man heller aldrig hästen, så ponny eller häst, ung eller gammal spelar ingen roll =)
Medarbetare på westernridning.ifokus

#2 Jag vet inte om wras är "kompis" med ridsportförbundet, man kan inte tävla inom ridsportförbundet och icke ansluten förening samma år. Jättekonstigt, jättelöjligt men så är reglerna.
Skynda långsamt så går det fortare.