Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3884 ggr
jen
0

Blev inget hästköp :(

Idag så veterinärbesiktigades Cayenne som jag skulle köpa.

Veterinären upptäckte förhöjd puls i alla ben.

Hon gick heller inte bra i traven. = FÅNG tendens Rynkar på näsan

så jag drog mig ur affären.

Fasen, känns inget kul eftersom jag verkligen gillade henne

QALM
0

Vilken tur att du såg det innan köpet. Fånghästar är inget roligt.

lisette
0

du det där är tur i oturen. förstår att du tycker det är tråkigt, men det är kanske bäst så där ändå.

JMax
0

Va tråkigt men det var ju tur att det upptäcktes innan köpet.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Lorita
0

Betyder det att du letar häst (arab) nu?

Det är nog jobbigare för ägaren än för dig, tänk att stå med en häst med fångkänning när man tänkt sälja hästen Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Anna
0

Trist! Tur i oturen.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Akerberg
0

Vilken tur att hon besiktades så att fången upptäcktes tidigt! Men trist för dig såklart

Caspianowner
0

Stog hästen hos sin ägare fram tills besiktningen och fått fång där ?

Cisssi
0

Det var mycket synd !! :( Vet om en B-ponny som har fång… Min kompis köpte Easy boots åt henne och hon går mycket bättre! :):):)

bell
0

Som sagt tur i oturen.

Hoppas att du snart finner din "rätta" häst. Vet själv hur svårt det kan vara.

Lycka till

SSAA
0

Gud så tråkigt, hoppas att du hittar någon annan du gillar :(

Maja
0

Synd att det blev som det blev, men tur att det upptäcktes!

jen
0

ja, hästen stod kvar hos säljaren, som blev lika snopen som jag blev.

och ja, jag letar efter ny häst. Helst arab.

Alex
0

Så tråkigt, för både dig och säljaren… :/

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jen
0

nu har jag hämtat mig från det här.

så här sa veterinären exakt.

Digital puls på alla 4 kotor.

Fångkänning?  sulöm?

felverkade hovar, alldeles för låga trakter och lång i tån.

Hon tror dock i första hand att det är fång. Men det KAN även vara  pga verkningen. (gjordes 2 dagar innan besiktningen)

ny bedömning om 2-3 veckor.

jag har tackat nej till köp om det är fång..

jag kan ju inte sluta tänka på henne..     suck

Lindbygarden
0
mazze
0

Vad tråkigt :(

jen
0

jag hoppas ju att det *bara* är att hon blev hårt verkad…..

då kanske jag kan fundera att köpa henne iallafall.

men veterinären säger att det måste dröja minst 2-3 veckor innan man vet säkert

jen
0

medans jag väntar de veckorna, så ska jag iallafall kolla på fler hästar!

imorgon drar jag o kollar på ett 6årigt arabsto :)

Lindbygarden
0

#18 Vad är det för sto?

jen
0

det är ett 6årigt arabsto

Lindbygarden
0

håller tummarna!

jen
0

fick sms sent igår att arabstoet var sålt..

gör inget eftersom jag vill veta iallafall hur det blir med Cayenne

jen
0

i dag har jag pratat med MIN hovslagare som jag vet ät duktig på sånt här.

Han tycker min att beskrivning liknar en hovöm häst eftersom den inte går konstigt när det är mjukt.

en fånghäst går stelt på både mjukt och hårt underlag.

En häst som kommer i full galopp i hagen utan att visa smärta borde inte ha fång. Det är på hårt underlag som hon går konstigt..

Och nu har det gått 5 dagar sen besiktningen, och om det var fång så skulle hästen med sannolikhet blivit värre eftersom hon fortfarande äter gräs.

Ägaren har bytt hage till en hage där det är kortare gräs. Den gick på bete där gräset hade vuxit längre förut.

Visst är väl kortare gräs kraftigare än långt gräs??

så, jag ska vänta lite till för att se

FridaMariedahl
0

#23 Nej, av egna erfatenheter så vet jag att en häst som har fång INTE kommer galopperande, dom vill knappt röra på sig.

Enligt din beskrivning låter det inte som fång, hoppas att det inte är det! Skrattande

jen
0

jag hoppas jag med..

visst borde hon då blivit sämre eftersom hon fortfarande äter gräs (fast annan gräshage med KORTare gräs?)

FridaMariedahl
0

#25 Jo, det borde hon ha blivit…

jen
0

en vecka ska jag iallafall vänta för o se om hon är bättre eller ej.

ägaren ska ta ut veterinären för en koll igen sen

Lindbygarden
0

Har en hovslagare kollat på henne då? Samt om det nu misstänks vara fång borde hon då inte behandlas?

jen
0

#28 jo. är det nu fång så bör hon ju behandlas…

men i det läget som var i fredags var ju veterinären osäker.

ingen hovsl har kollat på henne igen. Utan jag pratade med MIN hovis bara för lite råd.

det är ju svårt det här, eftersom det inte är min häst :(

men jag pratade med ägaren igår kväll. och hon har inte blivit sämre. Och springer fortfarande obehindrat i hagen där det är mjukt.

Så jag tror att det är hov ömhet

sen tycker JAG att hon skulle skos, för då ser man ju om det ÄR det…

AusaBausa
0

min fånghäst kunde knappt gå alls..oavsett på mjuktelle hårt underlag…en vette. borde väl se skillnad på fång eller hårt verkad eller?

Zaffran var itne hårt drabbad första gången jag kallade ut vetten o hon såg det direkt! Samma m min hovis.

Hade nog tagit ut din hovslagare sen o låtit henne/honom kolla hästen!

Håller tummarna för att det blir ni iallafall!

carrrrrooooo
0

jag tycker oxå som #30 ta ut din hovis och låt honom kolla hästen eftersom det är väl han som kommer verka/sko din nya häst?

Jag tycker det låter som om hästen inte har fång för då hade den haft betydligt mycket ondare än vad den verkar ha..

Lycka till och hoppas att denna häst blir din drömhäst:) det låter som om du har fastnat för henne!:)

annape
0

Min ponny har inte velat röra sig alls, då hon haft fångkänning.

Ofta står ju hästar med fång lite annorlunda också.

Elshira
0

Jag skulle nog ha köpt hästen i.af (efter att hästen behandlats). Vi har haft hand om flera fånghästar både med kraftig reaktion och mindre. Dessa har både ridits i full kondition och kunnat fått föl på.

Självklart finns det så svåra fall att hästarna inte kommer gå att användas eller knappt röra sig normalt igen. Men med rätt medicinering direkt vid första symptom och boxvila så brukar det gå bra i.af Det enda man får tänka på är att man aldrig kan ge dom särskillt mycket kraftfoder (många säger att det ena eller det andra fungerar och inte påverkar fånghästar men det finns ju lika många teorier som människor), men vi ger våra inget kraftfoder alls då utan endast ibland som "godis".

Man får också tänka på att en fånghäst kan bara gå i en beteshage utterst små stunder eller om man har som vi gräshagar som inte är allt för stora och hästar går där i princip dygnet runt och betar. Då klarar i.af våra hästar att gå ute 6-8 h utan problem.

Ska de ridas lite mer ä bara promenad ridning eller på lite hårdare underlag är skor (och gärna med sula) ett måte för att de inte ska få återfall.

Så kortfattat: Inget kraftfoder, inget eller väldigt lite gräs, skodd.

Detta är det sätter vi behandlat våra fånghästar på och det har aldrig varit något problem =)

om du inte köper denna häst i.af så önskar jag dig lycka till med häst köp!

Hakuna matata!

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon hade inte fång!!!!

"bara" sulöm. Hon vänder bra och travar på bra förutom liite försiktig på gruset. Idag hämtade jag hem henne! så nu är hon MIN Skrattande

synd bara att hon klev snett ut från transporten och skrapade upp ett sår på kotan (min vanliga otur)

.rengjort och omlagt, så hoppas jag att det läker fint…

känns underbart att ha henne här

Birke
0

Härligt! Sommaren framför dig att lära känna henne också ;D

AnnaBrandell
0

Kul att det löste sig. Men jag reagerade på att du skrev fång tendens. HOn hade alltså inte fång men tendens till det? Som jag uppfattar det betyder det inte att hästen ska ha alla sympton men kanske lätt att utveckla i framtiden??

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

jen
0

hon hade puls i benen och veterinären sa att det KUNDE vara fång eller sulömhet.

som tur var så var det "bara" sulömhet,

tendens var väl lite fel ordval av mig

Elshira
0

Har hästen pulls och är öm i fötterna så skulle jag säga att det är en början till fång. Känn efter pom hon har lite varma hova med (behöver inte vara men är oftast).

Enligt SLU's rekomendationer vi fick till ett sto med fång som var dräktig (= kunde inte ge anti-inflamatoriskt) så fick vi rekomenderat att sätta alla fyra fötter i kallt vaten.

Har man en häst som är snäll kan man säkert sätta ner kanske 2 hovar åt gången i hinkar, men vi gjorde istället så att vi la disktrasor runt ben/hov och spolade med kallt vatten. Blöt upp benen och gnugga lite först utan trasorna så att vattnet verkligen tränger ner till huden och öägg sedan på trasorna. Spola en liten stund i.af. Brukar ta 30 sec på ena benet - vidare till nästa osv i ca 10-15 min/gång.

Det fungerade jätte bra på henne och fungerade öven bra på en annan häst som fick lite kraftigare fång (vi gjorde det på engång då veterinären inte kunde komma förrän dagen efter) och hon var märkbart bättre efter bara 3 ggr.

Tycker att när din häst har de symptomen så rid henne inte elle låt henne inte anstränga sig utan prova detta i någon vecka. Inte heller något kraftfoder eller större mängder gräs tycker jag du ska ge henne.

Har hon fortfarande samma symptom så är det ju troligen "bara" sulömmhet, men då har du i.af så gott som uteslutit fång. Om jag vore du och tyckte om hästen så skulle jag ha gjort det i.af! Det kostar ju trotts allt inte mer än tid =)

Hakuna matata!

sofiek90
1

Hittade denna gamla tråd och blev nyfiken. Hur har det gått med hästen?

MVH

Sofie