Skav vid manen?
Min polles täcke skaver vid manen, det är ludd där + att jag spänt upp det till typ max vid halsen så att inte ska sitta åt, men hjälper inte…
har ni några tips?
Om det sitter löst så skaver det kanske mer? :)
Bogskydd skyddar även manen till viss del.
Glider det bak när du spänt upp det? De flesta täckena gör det om de är för stora vid halsen, då kommer det skava på manke och bog istället. Ett täcke med bra passform skaver inte. Trodde inte jag fanns förräns jag köpte ett shire täcke till min häst som får skav överallt - inget skav nånstans :D Inte så dyrt helller. (men det kanske inte passar din häst)
Sy fast en bit fårskinn och spänn halsn så att den sitter bra istället. Fårskinn är mkt skonsammare än teddy :) (kanin eller renskinn kan också funka). Med päls kvar då.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Bogskydd eller annat täcke.
Anledningen till den lösa späningen är att han betar, om ni sätter handen nedanför halsen på täcket och lägger en morot på golvet känner ni hur det tar emot för hästen, då spände jag upp det, antog att det kunde hjälpa mot skaver med.
Min häst har även hög manke + att rumpan är lite högre än ryggen, så täcket ligger bra när man lagt på det, men sen rullar han sig några gånger och då blir det lite spänt, och tror inte det finns någon modell som kan hjälpa då. Svårt att förklara :P
#5 Precis likadanthänder med mina täcken på min häst - de ligger bra tills han har haft dem på sig ett tag :)
Du kan ju prova ett Shire nästa gång du köper nytt täcke :)
#6 hur kan dem hjälpa täcket från att hamna fel? om det är pga det han får skavet..
#7 Har haft ett täcke som var helt värdelöst, det skavde, men alla andra täcken har fungerat helt utan skav, så det kan absolut hjälpa att byta täcke.
#8 jo men frågan är till vilket täcke :P
Märker ju skavet först efter ett tag, och inte kul att köpa typ 8 täcken XD
Man behöver inte köpa ett nytt täcke. det kan räcka med att man syr in halsen något. Pröva med att nypa ihop halsen lite på flera ställen och sy fast dessa snå nypor för hand. Det kan räcka ibland.
#10 men då kommer ju täcket strama åt nere vid halsen när han betar?
# Det borde det inte göra om du nyper till upptill. Inte om inte täcket är för kort.
#12 det har ju med storleken runt halsen att göra om det tar emot när han kör ner huvudet i backen, även med halsen bred och tjocklek och halsens placering.
Han stör sig inte på täcker, men sätter jag handen under halsen vid täcket och lägger en morot framför hovarna känner jag att det spänner, även om han inte bryr sig om det.
Tips. gör det på alla dina hästar med täcken så lovar jag att du kommer inte ha 2 fingrars fritt utrymme där om inte hållet för halsen är väldigt avlång = det slutar halvägs nere på bogen.
#13: Så sitter hästtäcken Lossar du så att det inte spänner kommer täcket definitivt att halka för långt bak. Ju längre bak det åker desto mer spänner det mot halsen när han sänker huvudet, och dessutom ökar risken att det hänger ned för långt baktill så att han sätter en bakhov genom hörnet nästa gång han reser sig. Spänn åt så att det sitter vettigt runt halsen och över bringan när han står normalt och dra åt bukgjordarna ordentligt.
En minskad halsöppning gör att täcket kommer längre fram. Då det kommer längre fram kommer det också högre upp på halsen. Detta medför att det inte kommer att klämma åt lika hårt, men som #14 skriver blir det så med täcken. Helt fria runt halsen blir de aldrig. Våra går ändå mest utan täcken så vi har inte det bekymmret alls. Fast då de har täcken brukar det inte sitta så långt bak så att det spänner särskillt hårt. Vi har haft sådanna täcken förrut men då har alltid halsöppningen varit för stor. Fast då har vi sytt in halsen lite.
#7 Menar när du ändå köper nytt täcke nästa gång så kan du ju testa, för det du har passar inte optimalt.
Jag vet inte varför det sitter bättre, tvärtom ser det helt formlöst ut (tex inga bogveck, har heller inga bensnören, bara svansrem) men det sitter aldrig åt nånstans, trots att han alltid rullar sig och alla andra täcken dras bak. :) Det är stort vid halsen men dras som sagt inte bak ändå. Regntäcket jag köpte kostade 500kr så det var inte så dyrt heller.
Av någon anledning sitter täcken ofta bättre om de inte är öppna vid halsen. Ofta drar hästen bak täcket när den rör sig, och då ligger det superspänt mot bogen (och hårt vid halsen när den betar). Jag ser det lite som att passa in en loka; sitter det åt vid halsen ligger den bättre helt enkelt. Undantaget är då senaste täcket jag köpte.. stort i halsen men dras inte bak. Kanske bensnörena drar bak täcket?
Men som sagt, prova deras täcke nästa gång du köper nytt. Fler än jag har upptäckt samma sak med dem - det var därför jag provade :)
Kan tillägga att Crow även fick skav vid höfterna av sina andra täcken, han rör sig lite konstigt, kanske därför. Men inte med det nya.
Nu har det blivit så pass kallt så idag byte jag tills hans tunna vintertäcke. Det verkar sitta perfekt vid bogen, manken och rumpan, så det borde inte skava.
Det enda tråkiga är att deras regntäcken är inte utformade som deras tunna vintertäcke :(
#17 Med deras, menar du hästarna/hästen i ditt stall eller Shires? :)
#18 nej det är ett capriole jag har ;)