Stödutfodring vintertid
Vi har ett litet speciellt dilemma i stallet just nu. Hästarna har gått ute hela sommaren med mycket gräs att äta, det finns fortfarande en hel del men det börjar ju sina och kommer ju garanterat inte att finnas tillräckligt att plocka i sig när snön faller. Stallägaren anser att hästarna klarar sig utan hö under tiden de går ute om det inte är riktigt kallt, eftersom att de tfinns gräs under snön.. men vi är ett par i stallet med lite andra tankar om det hela..
Våra hästar går ut 07 tills att det är mörkt, vid den här årstiden mellan 16:30-17 och ungefär 15:30-16:00 i vinter. Det är lång tid utan mat..
Vad tusan ska vi ta oss till?
Hur fungerar det för er som har hästarna installade om nätterna?
det gräset som finns under snön och även nu är rätt så innehållsfattigt så stödfodring är helt klart en bra ide. mina går på gräs men äter sitt hö de får innan de går och betar…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
(går hästar för länge utan mat är risken för matsår stor. deras magar tillverkar magsaft hela tiden.)
går alla hästar i samma hage? annars får väl stallägarens gå i en egen hage och era i en så ni kan lägga ut mat ;)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Kanske stallägaren går med på att lägga ut halm istället? Det äts inte upp lika fort men det fyller ju magen när det behövs.
Våra får halm när snön är djup, annars äter de graset på dagarna, fri tillgång till hö på kvällar och nätter.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Mina hästar är ute från kl 05.30 till ca 17.00. De får lite hö innan de går ut men sedan lägger jag även ut hö direkt i hagen och de får även lunch i hagen. Det blir hö när de kommer in och sedan ännu mer hö till natten.

#1 Ja, det är precis det jag också tänker. Min häst äter 2 kg hö på morgonen innan hon går ut, luckan däremellan känns väldigt lång och kommer kännas ännu längre i vinter då mitt svaga ägarhjärta gärna ser att min häst har möjlighet att äta dygnet runt..
#2 Just nu har vi 5 hagar varav alla är ockuperade. I hage 1 går en konvalescent häst som troligtvis kommer att få gå ett tag till, i hage 2 går ytterligare konvalescenter, i hage 3 ston, 4 valacker och 5 lösdrifthästar.
Ägaren har ett sto och en valack, den senare tycker att ston är trevliga och klättrar gärna på dem - ingen bra idé att hålla ihop.
#3 Jag hoppas det! Kommer vintern vara som förra vill jag att min häst ska ha tillgång till halm hela tiden när hon är ute, vi hade -30 grader…

Kanske borde lagt till i mitt första inlägg att anledningen till att hästarna inte utfodras med något i hagen är pga av att det blir bråk. Det är stökigt redan nu bland stona i hagen och tydligen ska dom bli ännu bråkigare vid utfodring.
Men om det hela tiden finns tillgång till halm eller hö att tugga på, inte ska dom väl bråka då? Dom bråkar ju inte om gräset och sprider man ut det så behöver dom ju inte inkräkta på varandra…

#5 De får inte gå med lösdrifts hästarna under dagen då?

När jag fodrar i hagen så sprider jag ut höet i långa lösa strängar. Upplever att konkurrensen blir mycket mindre då eftersom det inte finns några direkta "ställen" med hö att "äga".
Annars tycker jag gott ni kan ha en halmbal ute så att de får fri tillgång på något att äta under dagen. Med fri tillgång minskar konkurrensen också.