Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1084 ggr
[nattfjäril]
0

Varför så få skogsmullehästar i Sthlm?

Varför är det så svårt att hitta skogsmullehästar att bli medryttare på i Stockholmsområdet?

Jag har inga ambitioner att träna och tävla, bryr mig inte om huruvida det finns ridhus, uppvärmt fikarum eller ens en paddock. Jag vill bara ut och mulla i skogen tillsammans med en trygg medryttarhäst som inte ser spöken överallt och där ägaren inte kräver en "perfekt" ryttare.

När jag bodde i västra Sverige var det lätt att hitta såna hästar, men här i Stockholm är det jättesvårt :( Vad beror det på? Någon som har en teori? Det kan ju inte vara det att det inte finns någon skog att rida i, för det finns det ju om man som jag kan tänka sig att ta pendeltåget/bussen ett par mil för att rida.

Zabbio
0

För dyrt att ha häst där utan tävlingsambitioner kanske?:3

Jag vet inte, bara gissar. Det kostar väl lite mer att ha häst i stan än här ute på skånska landsbygden, då kanske det blir mer de som har en ambition att träna och tävla som tycker att det är värt det? Eller så är det kanske tillgång och efterfrågan på medryttare som är större? De som själva bara rider ut ser kanske gärna att hästen dressyrrids nån gång i veckan, och det finns kanske fler medryttare att välja på så väljer man den som verkar bäst?

Kommer du till Helsingborg nån gång kan du följa med mig ut ^^

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

isla
0

Var i Sthlm bor du?

[nattfjäril]
0

#1 Ja, det är väldigt dyrt att ha häst här och de som tränar och tävlar mycket har oftast mer pengar (naturligtvis finns det undantag), plus att de oftast har andra typer av hästar som inte alltid är helt lämpade för att gå i skog och mark. Men NÅGON skogsmulle borde det ju finnas, tycker man. Det finns ju en del kollektivstall också (inte bara fina anläggningar) och där borde det ju vara billigare hyror.

#2 Jag bor i Bromma, men är absolut inte kräsen med avstånd. Jag kan lätt åka upp till 1,5 timme för att komma till stallet, det är det värt :) Dock måste det gå att ta sig dit kollektivt eftersom jag inte har körkort.

isla
0

#3 Helt fel sida av stan tyvärr och vi bor dessutom inte nära någon klok buss (landetbussarna går helt galet, bil krävs).

Men det måste ju finnas massor av "skogsmullehästar". Har du kollat blocket tex?

Gaiezza
0

Har du kollar på www.medryttare.nu ? :)

Bacon, svaret är bacon. 

[nattfjäril]
0

#4 Åh, typiskt :(

#5 Japp, jag kollar den sidan flera gånger om dagen! Svarade faktiskt precis på en annons där :) :) Inte ofta man ser annonser om skogsmullehästar häromkring så det gäller att passa på!

Gaiezza
0

5# Hoppas det går fram! :)

Bacon, svaret är bacon. 

Kickilu
0

Tycker inte det borde vara någon omöjlighet för dig att hitta medryttarhäst utan att du har tävlingsambitioner. Jag bor i Roslagen med bra bussförbindelser från Stockholm och jag upplevde det nästan tvärt om när jag sökte medryttare. Alla ville ha utbildade tävlingshästar att rida. Jag kunde då sakna annonser där medryttare just sökte skogsmullehästar.