Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2835 ggr
Moalinn
0

tips på övningar

hej!

nu har jag äntligen börjat rida igen, och nu ska jag verkligen göra det också!

fantasin är dock död, vet inte vad jag ska göra.. idag red jag mest på spåret och försökte ställa henne och få henne att gå i en lägre form och trampa under sig - gick super! Traven går att diskutera, hon är en travare och har inte blivit tränad på att gå i en lugn och fin trav utan det är verkligen, "nu travar vi.. och ska jag trava, då ska jag trava!".. inga lugna steg där inte. Men lyckades lugna ner henne lite så det blev inte så stor och jobbig trav (hatar verkligen hennes trav, hehe).

Det jag vill nu är att ha tips på övningar i paddocken. Jag har allting man kan ha, tror jag. Vet inte om det finns konor, går väl att fixa något annat isf. Men hinder, bommar, .. tja, vad man nu kan behöva.

Det jag vill först och främst med henne är att lugna traven, och det fungerar bäst genom en stor volt och jobba med att få henne att sänka huvudet och använda mycket röst. Men funderar på om det kanske fungerar att få henne att lugna den med bommar på marken?
Vilket avstånd ska det vara mellan dom isåfall?

Jag kommer även börja hoppa henne så småning om, hon är inte jätteduktig på att galoppera utan att köra en "släng"trav innan. men jag kämpar på det, ute. inte i paddocken för där är det kört. det kommer bara bli lite travhoppning då, och om jag lyckas så vore det ju grymt med galopp innan hindret och det kanske är en idé att hoppa sådär 50-70 cm för att kunna fånga in den där galoppen, dock hatar jag hennes landningar.. det blir så otroligt studdsit, men det är också något jag får träna på.

som sagt, tips på ridövningar. Spelar ingen roll vad det än är, huvudsaken är att jag har något att göra i paddocken! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Alma-G
0

Det viktigaste är väl att se till hästens individ och uppskatta vad den är. Låter nämligen som att du hatar en del saker = negativ.

Moalinn
0

vadå låter som att jag hatar en del saker? , jag hatar hennes trav.. och det kanske inte är så konstigt eftersom att jag har ridit nordsvensk som har haft en riktigt go joggtrav och tidigare ponnyer. Och landningarna är väldigt jobbiga, men det finns saker att träna på .. därför behöver jag tips! ..

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JessieS
0

Jag brukar rida på små åttvolter, serpentiner mm.. Öva mycket på böjda spår så kommer hästen inte kunna springa på så fort.

Jag brukar rida ca 5-6 serpentinbågar över hela ridhuset och i varje båge så lägger jag en volt. Det är svårt att förklara.. Men vi säger att du kommer längs med kortsidan och ska gå in på serpentinerna, när du då gått runt den där halva bågen så fortsätter du runt in på en liten volt och går ett extra varv där innan du fortsätter runt och korsar meddellinjen. Sen gör du samma sak i varje serpentinbåge. Börja i skritt och sen kan du ta det i trav. :) Det går ju att ändra antalet serpentiner beroende på hur stora volter du vill ha. Jag brukar rida på ungefär 8-metersvolter.

JessieS
0

Angående hoppningen så ställ upp 3 hinder på rad och mellan varje hinder lägger du en markbom. Det är viktigt att du har rätt avstånd, men det förstår du säkert. :) Min häst hoppar studs när det är ca 3 meters avstånd mellan hindrena, och det är det du vill få fram. För min häst skulle hindrena alltså stå såhär:

Hinder, 3 meters avstånd, bom, 3 meters avstånd, hinder, 3meters avstånd, bom, 3 meters avstånd hinder.

Du bygger alltså upp en studsserie fast med vartannat hinder och vartannat bara en galoppbom.

Om du har en häst så ligger nog ditt avstånd också någonstans runt 3 meter, lägg ut två markbommar med tre meters mellanrum sen galopperar du över dem och försöker hitta det perfekta avståndet. Du känner när det blir rätt för då rullar bara galoppen på över bommarna istället för att det blir ett kort, stötigt galoppsprång mellan dem och så måste hästen hoppa över det andra, då måste du ju länga avståndet några dm. Eller att hästen måste ta ett jättelångt och stort galoppsprång över den andra bommen, då måste du ju korta ihop avståndet litegrann.