Kliar sig!
Min shettis har aldrig haft problem med eksem men nu helt plötsligt har hon börjat klia sig:/ vet inte vad det kan vara för myggen och stark sol är ju borta så här års… Hon har en stor kal fläck på rumpan nu, vad ska jag göra?

leta ohyra eller ringorm
De får jag kanske göra, men borde inte den andra hästen i stallet också ha drabbats då?
Det låter som ohyra, men KAN vara ringorm även om det oftast brukar komma på halsen/bogen på hästen.
Lägg ut en bild här på hur om rådet ser ut, och kolla gärna noga om du kan se några små kryp och hur dom isf ser ut. Isf kanske vi kan lista ut det alla tillsammans.
Men är du osäker så ta ut en veterinär, kanske inte nu i helgen då, men boka en tid på måndag kanske? Dels så är de vana att känna igen olika typer av ohyra, vet vad de ska leta efter osv, och så kan de skriva ut recept på en gång. Det brukar antingen vara schampo att tvätta hästen med, eller pulver som man ska ha på, i vissa fall även switch eller liknande. Allt beroende på vilken sorts ohyra det är. Och skulle det vara ringorm så kan vet behandla på en gång.
Var hur som helst noga med att inte använda samma bortar till andra hästar, och ha gärna din häst ensam om det går, om inte hagkompisen/arna blivit smittade redan. Detta för att den inte ska smittas givetvis.
Hakuna matata!
#3 Tack så mycket för hjälpen! Ska försöka hinna lägga ut en bild imorgon.. Men om ingen vet säkert till måndag ska jag ringa veterinären då! Tyvärr så kan jag inte låta henne gå själv men ska iaf inte använda samma borstar till dom:) fast iofs kliar dom ju varandra…
Mask eller älgflugor?
Pälsätare kommer väl så här års? Fast jag trodde iofs att de helst höll till i/under manen, men svansen kanske duger den med…
Avlusa hästen du, så ska du se att den slutar klia sig. ;-)
Pälsätarfläckar ser väl ut sådär?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Ja, det brukar det göra. Pälsätarfläckar alltså. Är det mask brukar det vara mer centrerat runt ändtarmsöppningen.

Avlusa alla hästar + borstar + tvätta alla täcken mm, om en har ohyra annars är ju risken stor att det finns skvar i stallet
Jag tycker det ser ut som pälsätare. Har du sett henne klia sig? Min häst kliar sig inte av dom, men pälsätarna äter upp pälsen så det ser ut som att de kliat sig. Min häst har fått väldigt mycket det senaste två åren. Första vintern provade vi med switch, inget hände. Förra vintern köpte vi Etotal, mot pälsätare på iller. Och då avtog det och blev inte mer efter två omgångar. Etotal är inte till för hästar, utan iller. Men det fungerade och jag skulle definitiv använda det igen om han får dom i år med.

#11 du ska aldrig bland medel för olika djur då olika djurslag har olika skydd för hjärnan (vilket kan ge framtida skador om man tar fel medel)
använd för häst till häst och för iller till iller mixa inte
#11 Etotal har använts till hästar i alla år. Att det inte står hästar på förpackningen påstås bero på att det kostar pengar att skriva fler djurslag på förpackningen (typ som "patent"?!). Förr stod det för häst på förpackningen också, men det försvann för ca 10 år sedan. Vi har alltid använt Etotal vid avlusning och det slår alla andra lusmedel med hästlängder. ;-)

#13 eller så beror det på att dom testat och det visat sig att hjänan inte för det skydd som behövs. Det kostar inget mer att skriva fler djurslag än att man måste testa på det djurslag som ska använda medlet och jag vägrar att använda mina djur till egna djurförsök
ej prövat och godkänt på häst ska inte användas på häst så enkelt är det.
#14 Okej, det är inte den förklaringen jag fått, men jag tror dig.
Ska avmaska henne först och se, men hon har inte kliat sig mer på ett tag iaf..
#11 Ja jag har sett henne klia sig, hon fäller alla buskarna med rumpan xD