Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7444 ggr
ElinaS
2

Bra ålder att köpa häst?

Hej! Jag undrar vilken ålder som är lämplig att köpa häst i som tidigast? Jag är 10 år och har ridit sen jag var 4. Just nu är jag skötare på en c-ponny på ridskolan. Men jag får bara sköta om honom lördag & söndag. Jag tycker att jag är mogen för en häst. Min mamma följer nästan aldrig med mig till stallet men pappa brukar vara i stallet med mig, och han tror att jag kommer att läsn på hästar om jag får en egen, men det tror inte jag! Min kompis har ridit sen hon var 6 och hon fick en ponny när hon var 8 år. Jag tror jag kommer att tappa intresset om jag bara får rida 2 ggr i veckan, men pappa tror tvärt om. Våra pengar kommer absolut räcka till och dessutam kommer jag att få gratis hö och foder av min morfar och mormor. Jag tycker i allafall att jag ska få chansen att pröva på att ha en foderhäst men pappa tycker tvärt emot!

Vad tycker ni? Är jag för ung för att ha en häst eller så? Har jag för lite erfarenhet?

LaSadie
5

Jag tror att du är för ung i samband med att dina föräldrar inte engagerar sig i ditt intresse, tyvärr. Personligen skulle jag inte klarat av en egen häst i den åldern och då hade jag föräldrar som var med i stallet och hade personer omkring mig som hade vana och kunskap.

Cezanne
1

Håller med om att tio år är alldeles för ungt om man inte har hästkunniga föräldrar som delar ens intresse.

Sen så betyder inte tiden du har ridit särskilt mycket utan det är mer viktigt hur mycket du skött om hästar. Man måste kunna se såna grundläggande saker som att hästen inte beter sig normalt, är halt, är för tjock eller mager och så vidare.

Själv hade jag varit mogen att köpa häst när jag var omkring 17, då kunde jag och förstod så pass mycket att jag hade kunnat ta ansvar för en egen häst.

isla
0

Tycker du är för ung för att ha egen häst om inte dina föräldrar vill engagera sig. Visst kanske du klarar det, men det tyngsta ansvaret ligger fortfarande på dina föräldrar (i och med din ålder) och det är de som ska se till att hästen sköts och har de inget intresse, så blir det svårt och troligen en börda för dina föräldrar. Det är lika illa som när föräldrar köper en hund till sina barn och tror att barnen ska ta hand om den, bara för att det är de som vill ha den.

Ett bättre alternativ för dig skulle kunna vara att tex vara halvfodervärd och då dela ansvaret med någon annan, eller helt enkelt vara medryttare några dagar i veckan.

Eveline
1

Jag fick en häst på foder när jag gick i 6an och mina föräldrar vet inget om hästar alls…

10 år är ju en ung ålder för så mycket ansvar, men jag skulle nog säga varken ja eller nej. Är nog helt upp till personen i fråga hur mogen och ansvartagande den är. En stor fördel är ju dock att ha en hästvan människa till hjälp i sin närhet.

[Agilityvovven]
0

Jag tycker att det låter för ungt, med tanke på att du inte har föräldrar som inte är (?) hästkunniga/intresserade. Det viktigaste är ju, som #2 skrev, att du vet hur en häst ska skötas för att må bra. Jag tycker att det är en bra idé att vara medryttare på en häst några dagar i veckan, det blir ju som en egen häst fast du inte behöver ha hela ansvaret.  :)

Aribigga
0

Men hennes pappa brukar ju vara med henne i stallet? Har hon dessutom en mormor och morfar som kan hjälpa till ibland och stötta.

Men att själv ta på sig ansvaret är du för ung för tyvärr.

Vart skulle du ha hästen? Finns det någon där som du kan luta dig mot om du blir sjuk eller har mycket läxor?

Du kanske inte ska satsa på att skaffa en foderhäst just nu eftersom dina föräldrar är emot det, däremot kanske du kan leta efter en medryttarhäst som du kan vara hos flera dagar i veckan för att visa att du minsann inte tröttnar.

Första åren jag hade ponny så hade jag honom på lösdrift, med tanke på att jag jobbar mycket så var det skönt att veta att de kvällarna jag kom hem sent och var utom mig av trötthet så tog stallägaren hand om min ponny. Samma är det nu, skiter det sig på jobbet så hjälper en av tjejerna mig och fodrar och till och med ibland mockar åt min ponny. Med det vill jag säga att man måste alltid ha en reservplan även som vuxen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lorita
3

Jag vill inte alls säga att du är för ung, jag var 12 år fylda så jag fick mina första hästa och mina mamma tycker inte alls om djur.

Min pappa liksom din han var ofta med mig i stallet då jag red och gillade djur, han hade ridigt i det militära som ung men sen inte mer än lite prova på på ridskolan.

Hästarna blev mitt ansvar och mitt liv, nu vet jag inte hur ett liv utan hästar är,

Utan att täffat dig och sett deig rida och vara med hästar så skulle jag aldrig säga om du är mogen nog eller inte.

Jag har sett kompisar till mina dotter som var mycket bra hästägare från första klass och min dotter hade bara häst för att mamma (jag) behövde en kompis till sin häst Oskyldig men hon hade kompisar i samma ålder som red och skötte ponnyn som mycket väl kunnat ha egen häst Skrattande

mycket hänger på vem du är

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

examynia
0

jag håller nog med#7 lite här.. men jag skulle nog säga att de är bra om man vet vad hästarna kostar att ha åxå å inte bara låta föräldrarna betala.. utan att man är medveten om vad varje liten grej till hästen kostar så man itne får en "chock" sen när man ska böja batela å tänker "oj de var visst dyrare än jag hade trott" osv.. de är min åsikt=) men sen som sagt beror de mycket på vem du är som sagt..

Ava Adore
0

Jag tycker det låter lite konstigt at du tror du skulle tappa intresset för att du bara rider två dagar i veckan, plus sköter om en häst på helgerna. Om du har en egen häst så måste du sköta om den varje dag, året om, i snöstorm och regn, du kanske inte kan vara med kompisar, åka bort på sommaren osv. Och så kan hästen bli halt/sjuk och du kan inte rida alls.. skulle du tröttna då? :o

Jag tycker definitivt du ska vänta några år, kanske tills du kan få ett extrajobb och tjäna lite egna pengar till hästen (då visar du dina föräldrar att du verkligen menar allvar)

Mina ungar klarar inte ens av att sköta om en dvärghamster själv! ;) (11 och 13 år)

Försök hitta en medryttarponny istället, till att börja med, då får du lite mer erfarenhet :)

Lorita
0

#9 och min son har självmant tagit hand om alla våra katter sen har var 7-8 år och han är nu 17 år så det är så lolika vem man är.

Ava Adore
0

# jo, såklart det är olika. Men jag tycker det är oansvarigt av föräldrar som lämnar över ansvar om djur på ett barn. TS mamma är aldrig med i stallet, alltså inte ett dugg hästintresserad/kunnig. Pappan tycker inte hon ska ha en egen häst, och eftersom det inte hade med kostnaden att göra så borde det finnas andra orsaker?

Det är ett STORT ansvar att ha en egen häst, och en tioåring ska definitivt inte ta det ansvaret själv hur mogen och ansvarsfull han/hon än är.

Lorita
0

#11 det var där jag var som barn och det var rätt att jag fick häst, min pappa var med i stallet och fanns nog någonstans som säkerhet MEN hästarna var mina och mitt ansvar och jag tog det fullt ut och så än idag 36 år senare.

OCH jag är helt övetygad om att många tio åringar som vill ha häst är mogna för det, allt hänger på vem du är.

Ekonomin den får föräldrana ta det lägger jag mig inte i för säger dom nej så blir det nej även om barnet är moget nog.

Tusen
1

#12 Tycker INTE man kan lämna över hela ansvaret till ett barn på 10-12 år. Då är man ingen bra förälder. Om man däremot, som förälder, ser till att barnet har hästen hos några som kan hjälpa till med frågor som alla har , då man är nybliven hästägare, och som kan tips om det blir problem på annat sätt, då kan man säkert skaffa häst till et barn i den åldern.

Mina barn har varit i den åldern då de köpt (för egna sparpengar) sina första hästar. De har skött hästarna helt själva hela tiden (skötsel, träning, fodring osv) men att för den skull säga att det har hela ansvaret är att INTE samma sak. Ansvaret är mitt som förälder, ända till den dagen då de är myndiga. Det är ett föräldraansvar även mot de djur som barnen vill ha. Hur skulle det se ut om alla föräldrar skyllde på sina underåriga barn då djur missköts?

Aldig att jag skulle sälja en häst till en 10-åring utan stöd hemifrån och med kunnigt hästfolk runtomkring hästen.

Lorita
0

klart det kommer finnas en förälder bakom det ä ju den som sagt OK till det hela. Men rätt tioåring kan lätt klara ansvaret för en häst…jag vet föresten flera 30+ som inte klarar det Tyst

Jag kan säga det finns inte en dag dom senaste tio åren min son inte tömt kattlåderna, bytt vatten och gett som mat och kärlek (bara för han älskar katterna) men ansvaret för att vi har råd med kattsand, katt mat och veterinär det är vårat som föräldrar.

[trail]
0

Jag tycker det är ett klokt beslut av dina föräldrar att inte skaffa dig en egen ponny ännu. Du är bara 10 år och dina föräldrar är inte kunniga eller intresserade, det gör att all skötsel mm faller på dig och som din pappa säger, när du ev. tröttnar så faller allt på dem för de har givetvis det stora ansvaret för både dig och ponnyn. Om jag hade barn skulle jag inte köpa en ponny om jag inte var säker på att jag vill ta mig an den själv om barnet tröttnar.

Jag fick min första ponny när jag var 8 år och tröttnade så småningom när det visade sig att ponnyn var för svår. Som tur var är mina föräldrar både hästkunniga och intresserade, men det är inte så roligt för föräldrarna bara sköta om ponnyn hela tiden.

Jag tycker att du ska fortsätta vara skötare på ridskolan och se om du kan hitta en medryttarponny någonstans som du kan få rida och pyssla med några dagar i veckan. När du blir lite äldre kan du kanske ha en foderhäst och om intresset finns kvar senare samtidigt som du har fått mer kunskap och erfarenhet, först då är det kanske lämpligt att skaffa häst.

Det finns andra små gulliga djur du kan ha tills dess som inte är lika tidskrävande och inte kräver riktigt samma kunskap som en häst.

Hastarbast
0

ÄR JAG MOGEN FÖR EN EGEN HÄST?

Hej! Jag undrar om jag är mogen för en egen häst. Jag började rida när jag var 5 år. Nu är jag 10 och fyller 11 i November. Min mamma följer alltid med när jag är i stallet. Hon kan ganska mkt om hästar, o läser på väldigt mkt! Min pappa är allergisk mot hästar:(. Jag själv läser på lite grann men mest om utrustning, sjukdommar o foder. Jag har också vart medryttare på 2 shettlandsponnyer, o skötare på många ridskolehästar. Just nu rider jag 2-3 ggr i veckan.

Vi har råd med en egen häst, men mamma är lite skeptisk om tiden o om jag e mogen.

Tack i förhand!:))

Lona
3

#16: Att ha egen häst är ett väldigt stort ansvar och kräver stor kunskap. Din mamma måste vara beredd att ta det ansvaret för även om du känner dig redo så är det en vuxens uppgift.

Ett alternativ som är lite "lättare" är att vara fodervärd för en häst. Du har den då som din egen i ett stall som du väljer själv och står för alla kostnader, all skötsel och ridning men äger inte hästen. Märker man att man inte är redo för en egen häst eller att man inte klarar av det av andra skäl så är det "bara" att säga upp avtalet.
Att ha en häst på foder är givetvis ett stort ansvar det med och inget man skall göra som en kul grej, det är inte juste mot vare sig hästen eller ägaren.

En annan sak som jag tycker är jätteviktig om man är ny som hästägare eller fodervärd är att man står i ett stall med kunnigt folk som gärna ger tips och råd.
Det är guld värt att ha någon att fråga, det är så otroligt mycket man behöver kunna för att ta hand om en häst på rätt sätt. Inte bara ridning/annan träning utan tex om utrustning, vad som behövs och hur det ska skötas.
Utfodring, sjukdomar och skador, när man skall vaccinera, sko hästen, hur hästen skall skötas varje dag och hur man märker om något är fel, diverse stallsysslor som mockning, kanske skötsel av hagar och massa annat.
En del av det har du nog redan koll på men när man väl står där med hästen så är det massor som man funderar över och problem som måste lösas.

Och - det tar tid! Flera timmar om dagen, varje dag (om du inte har en medryttare/skötare). Orkar du? Hinner du? Orkar och hinner din mamma?
Såvida du inte har hästen hemma vilket jag inte rekommenderar så tar det tid att ta sig till och från stallet dessutom.

Kanske du kan fortsätta att vara medryttare ett tag till, eventuellt "byta upp dig" lite från shettis till en lite större ponny? Man lär sig massor av shettisar men utvecklas kanske mer som ryttare på en annan typ av ponny.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com