Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3486 ggr
Bazoka
0

Priser på en häst?

Hej!

Funderar på att skaffa häst faktiskt. Dock är problemet med priserna.

För er som har häst, vad brukar er månads avgift ligga på?  ( Rkna med   foder, hovslagare, kallhyra, ) osv..

Tacksam för svar! :)

Elshira
0

Det är ju sådan otrolig skillnad på hur mycket stallhyran kostar, det finns från 500 till 2500 beroende på vart du bor och hur mycket tur du har. Det samma gäller hovslagare där vissa tar 600 kr för att sko medan andra tar 1200 kr, och har man tur kan hästen gå barfota men samtidigt kanske hovis kostar 800 ändå.

Men normalt sett skulle jag säga att en stor häst i stallhyra, mat, strö och hovslagare kostar 3-4000 kr. Men man kan ju som sagt få det hela för 2000 kr med i princip, eller över 5000 om man har otur.

Men utöver det tillkommer ju vaccinationer, försäkring och sedan all utrustning (om man slår ut köp av sadel över flera månader t.ex).

Men prova att söka så lovar jag att du hittar många trådar med olka exempel!

Hakuna matata!

kaka1234567
0

låt säga hovslagare 800

kallhyra 1500

hö 1800 minst om inte 2000

havre /betfor minst 500 kr

+ el och kontainer 200

med mera sådant jag inte kommer på men sen när man har häst eler presis skaffat de blir de enu merr stall apotek för mig gick på minst 2000 kr om m´MAN SKA HA ALLT täcken sadel, träns benskydd lindor om de nu behöfs  och mycket mera

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

PaulineH
0

Månadskostnader enbart för foder, hyra och hovis för min ligger på genomsnittligt 1600 kr per månad, vilket inte är hyffsat "vanligt" tror jag.

Sen tillkommer ju avmaskningar, veterinärvård, tandvård, något besök av kiroprakrot/equiterapeft, försäkringskostnader, någon kostnad för träning då och då mm som stående kostnad. Utöver det har du utrustningskostnad: täcken, utrustning till dig, utrustning till häst, sadel (som man inte kan räkna med kostar någon tusenlapp eller två, utan man kan få lägga rätt stora kostnader på det). På allt det här kan man få lägga mycket pengar med.

Tror precis som det skrivits ovanför att hästen i praktiken ligger på mellan 3-4000 kr per månad. Man får nog i varje fall vara beredd att avvara detta på en månad, även om hästen kanske inte kostar det varje månad.

[mammamian]
0

Min häst + shettis ligger på ca 1500:-/månad med eget stall - dvs ingen stallhyra. Då räknar jag bara foder, strö, hovslageri, veterinärvårdsförsäkring plus det årliga vaccinations- och tandläkarbesöket. Vi köper hösilage till bra pris av producent i närheten och brukar även få mängdrabatt på strö då vi köper in en årsförbrukning på en gång.
Utrustning, avmaskning, hagmaterial, massage och ev. mer veterinärbesök kommer utöver och det vågar jag inte ens räkna på Tyst Fast jag brukar inte köpa mer utrustning än vad som är nödvändigt, jobbar på parasitfritt bete och har tack och lov haft förhållandevis friska hästar. 
Förutom allt det man betalar är det dumt att inte ha undanlagda pengar till självrisksumman utifall att något händer.

CelsiusT
0

ca 1500-2000:-/mån räknar jag

*Stallhyra 500:-/mån (+ el max 50:-)
*Hö 400-600:-/mån (beroende på vilket hö jag väljer/vad jag lyckas få tag i)
*Strö ca 100-200:-/mån
*Hovslagare kostar mig nästan ingenting då min häst går barfota, jag verkar själv och hovslagaren kollar bara på hennes hovar och ser att allt är bra med henne när han ändå är i stallet i andra ärenden (brukar ge honom en 100ing som tack).
*Försäkring ca 200:-/mån (då har jag billig häst)

Kommer inte på mer just nu, men det blir alltid mer varje månad.

Sen upplever jag att när man har häst så är det viktigt att ha större summor undansparade (jag lägger undan lite varje månad) för det är ofta större klumpsummor som ska betalas. Veterinär, hö köper man ju ofta in för hela vintern på en gång, osv osv. Dessutom så vil ljag ha MINST en periods självrisk på sparkonto, gärna så det täcker 2 perioder, jag kör med fast självrisk men det tillkommer ju alltid mediciner och ev resor/jour-avgifter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Eveline
0

För min del är det såhär

Hovslagare ca var 8e vecka 900:-

Foder: en säck räcker i ca 2 mån och den kostar 150:-

Hyra med allt utom riding och mockning 1150:-/mån

Sen är det ju försäkringar som ska betalas, vaccination osv. Gäller att ha en buffert eller någon som kan gå i god för en vid oförutsedda utgifter så som vetvård osv… :-)

PaulineH
0

3# Rättar mig själv då där tydligen smugit sig in ett "inte";) Där ska stå "1600 kr, vilket ÄR ganska "vanligt"…"

cBrodin
0

Jag har 1 c-ponny som jag är delägare i. Henne betalar jag foder och strö till + hovslagare. Det brukar bli 700kr i månaden + 700kr varannan månad för hovslagare. Den andra ägaren tar försäkring + vaccin och veterinärkostnader.

Sen har jag 1 minishettis. Han betalar jag 300kr i månaden för. Då ingår allt och det blir även mockat och fixat med mat de dagarna jag inte är i stallet.
(De som äger stallet äger även en del av min andra ponny, så jag har lite andra regler än dem andra i stallet). Verkar gör jag själv och stallägaren kollar så det är bra gjort. Sen kostar försäkringen 1100kr om året, betalar hela summan på en gång. Och sen vaccin. Kommer behöva göras om från början så kommer kosta en hel del.

Jag har ingen jätte buffert, men föräldrar som ställer upp med pengar när än det behövs till djuren.

WornOut
0

Jsg har i princip mina hästar i "eget" stall. Jag betalar endast 300:- /månaden per häst i stallhyra.

Hovlagar kostar 800:- per skoning. Min ena häst skos vanligtvis var 4-7 vecka och min andra var 7-10 vecka.
Min ena häst går även barfota vår och höst (ca halva året) och då verkar jag honom själv för det mesta. Inga hovslagarkostnader då med andra ord.

Kraftfoder ligger runt 400:- månaden om man räknar in mineraler och saltstenar och b-vitaminer när det är aktuellt mm. (Detta är för båda tillsaqmmans)

Grovfodret ligger på ca 300-350:- /mån per häst. Och då är det ganska billigt!

Strökostnaden beror helt på hur häten är i boxen, vad du har för strö och på mockningen. Räknar med ca 1 bal spån i veckan vilket blir ca 320:-/månaden.

Sen är det ju regelbundna årskostnader så som vaccination och avmaskning.
Avmaskningen brukar man komma undan med ganska billigt om man är flera som köper på samma gång. Runt 100kr.
Vaccination kostar mellan 200-700 om året. Beroende på vad det är för vaccination du har på hästen och hur mycket du får betala i bensinpengar.

Sen har du ju alltid häten försäkrad. Detta kan kosta allt från 200-1500:- månaden. Vanligast tror jag är runt 400-500:-/månaden. Men om hästen blir skadad får du alltid betlala en självrisk + ev belopp (tex. 20% av hela beloppet), så man bör ha pengar över till detta och andra oförutsedda kostnader!

Självklart är det även viktigt att träna och motionera hästen på ett korrekt sätt! Kanske ska man ta hjälp av en ridinstruktör någon gång i veckan? Detta kostar också en del pengar! Allt från 50-500 kr per lektion!

(Jag har inte läst igenom de tidigare inläggen, men jag hoppas att jag har gett dig någon användbar information iaf!)