Ni med shettis?
Hur dags kan man börja tömköra dem?
Hur dags kan man sätta vagn på dem med 1 person i?
Hur dags kan man börja rida dem?
Hur mycket får ryttaren max väga och hur lång bör ryttaren max vara på en shettis som är mellan 100-107 cm hög?
Hur många av er har shettisar som enbart sällskaps ponny och hur funkar det ihop med en D-ponny eller stor häst då dem borde ha problem att klia varandra osv?
Hur mycket hö äter era shettisar?
Äter dem kraft foder?
Är dem barfota eller skoda, och då vill jag även veta om dem körs eller rids.
Min åsikt är att man börjar rida och köra dem när de fyllt 3 år. Tömkör gärna och börja dra släpa och sånt när de är 2, men vänta med att börja åka efter dem och träna dem mer tills de är 3.
Vad gäller vikt och längd så är det så himla olika beroende på hur de är byggda. Jag har en jättebastant shettistant på 105 cm, som min drygt 140 cm långa dotter knappt "vuxit i" än, hon har burit många vuxenryttare också. Förra ägaren red henne en hel del själv och utbildade henne massor. Men andra ponnyer i samma höjd bär inte alls upp samma storlek på ryttare.
Man måste använda sitt sunda förnuft och se till individen. Det ska se proportionerligt ut och ponnyn ska tycka att det är lagom stor ryttare att bära.
Mina shettisar har fri tillgång till grovfoder hela vinterhalvåret. Så länge de rids och tränas måttligt är de barfota, men ska de tränas lite hårdare brukar de behöva skor.
Det fungerar att ha en shettis som sällskap om man är försiktig, men det är definitivt enklare med två liknande hästar för det kan bli knepigt med alla fodringar de ska äta tillsammans i hagen osv. Men klia varandra och sådant är inget problem.
Vår shettis äter ca 5-6 kg hö, inget kraftfoder. Är oskodd och promeneras/springer, körs ibland och tömkörs ibland, reds förut, har aldrig varit något problem.
På vår shettis skulle jag inte låta någon över 35 kg och 130 cm rida.
#2 nja, man får ju ge sån mängd hö att dem hinner äta upp det lika snabbt?
Sen får tex shettisen mer i boxen där den kan äta i lugn och ro om den nu äter långsamt :)
Hur hög är eran shettis? :)
#3 Nej, jag menade att det kan vara svårt att ge en del shettisar fri tillgång eller låta den äta lika mycket som den stora med tanke på fång och kolik. Vi gör tvärtom, ger stora fodergivor i hagen under dagtid och den stora hästen får även fri tillgång nattetid, medan shettisen får något mer begränsat nattetid.
Vår shettis är 96 cm.
En shettis bär mycket… men en stor shettis bär upp till 55 kg men det är olika vad du tränar den till :)
Bacon, svaret är bacon.
Tycker att man kan tömköra runt tre års ålder men vänta med att rida in och sätta vagn bakom tills dom är fyra!
Max 50 kilo har jag satt för min kraftiga shettis som är ungefär 103-105 cm. Ska hästen ridas regelbundet bör ryttaren inte va längre än 140 cm.
Vår shettis går mest som sällskap till d-ponnyn och det funkar alldeles utmärkt, dom är bästa vänner:D fast hon äter ju lite för mycket av höet dom får i hagen:P
Hon får inget kraftfoder och cirka 2 kilo hö om dagen. Ett tag körde vi med henne men nu rids hon bara en gång i veckan en halvtimme. Hon har alltid gått barfota:)
Hur dags kan man börja tömköra dem? Runt 2½ tycker jag, men är olika beroende på hur snabbt de mognat i kroppen.
Hur dags kan man sätta vagn på dem med 1 person i? Inte innan 3 år kör jag på.
Hur dags kan man börja rida dem? Tycker de ska va fyllda 4 iaf.
Hur mycket får ryttaren max väga och hur lång bör ryttaren max vara på en shettis som är mellan 100-107 cm hög?
Har läst någon stanns att man ska räkna 15-20 % utav hästens vikt, inte över den summan.
Hur många av er har shettisar som enbart sällskaps ponny och hur funkar det ihop med en D-ponny eller stor häst då dem borde ha problem att klia varandra osv?
Min ena gick innan ihop med en stor häst, var inga som helst problem:)
Hur mycket hö äter era shettisar? ca 1½ kg var + halm (mini-shettisar)
Äter dem kraft foder? Ja, lusern & betfor + mineraler
Är dem barfota eller skoda, och då vill jag även veta om dem körs eller rids. Alla mina är barfota, använder ibland boots på vid körning
http://minihingstar.n.nu
Hur dags kan man börja tömköra dem? Vi har börjat tömköra redan vid 1 års ålder. Likaväl som att gå en promenad så har de fått sele och träns på tidigt och tömkörning är inte jobbigare än en promanad.
Hur dags kan man sätta vagn på dem med 1 person i? Vi har satt vagn på dem i januari det året de fyller 2 år. Vagnen är en liten lätt sulky. Efter ett halvår får en lätt liten unge sitta i och vi går fortfarande brevid och kör då med dubbla tömmar. En till kusken och en till den som går brevid. En vuxen sitter i vagnen först vid 3 års säsongen.
Hur dags kan man börja rida dem? Inridningen börjar vi inte med förrän tidigast vid 4 års ålder. Precis av samma anledning som man väntar med att rida in Islandshästar, vill vi att de ska ha hunnit växa till sig och dessutom hunnit musklat sig tillräckligt för att orka bära en ryttare.
Hur mycket får ryttaren max väga och hur lång bör ryttaren max vara på en shettis som är mellan 100-107 cm hög? Väntar man tills ponny är 4 år innan man rider in den, och den är körd under något år och hunnit muskla ryggen, kan ryttaren vara lite tyngre. Men mest beror det på hur stor shettisen är för övrigt. Mankhöjden är bara en del av hur shettisen ser ut. Längden bryr jag mig inte så mycket om då den är av underordnande betydelse. Självklart bör inte benen släpa i marken men är ryttaren duktig men lång så tar jag hellre den ryttaren än någon med sämre balans och mindre kunskap.
Hur många av er har shettisar som enbart sällskaps ponny och hur funkar det ihop med en D-ponny eller stor häst då de borde ha problem att klia varandra osv? Våra shettisar har alla tränat 2-5 dagar i veckan. De har dessutomgått med alla storlekar av hästar. Den största var en stor nordsvensk som tog vår ena shettis som sitt föl och de hade jätteroligt ihop.
Äter de kraftfoder? Enbart hö i obegränsad mängd. Inget kraftfoder. Fri tillgång på salt och mineraler.
Är de barfota eller skodda, och då vill jag även veta om de körs eller rids. De har varit både skodda och oskodda beroende av hur mycket de har tränat.
Jag håller med #8, skynda långsamt! Många tänker inte på att ponnyer i regel utvecklas lite saktare, så jag tycker man gör rätt i att inte sitta i vagnen förrän de är i.af 2.5-3 år och inte börja rida förrän 4. Tömköra och träna annat kan man ju göra nästan omgående, men man får ta hänsyn till hästens psyke.Vissa kan göra allt en vuxen kan rent psykiskt som 1-åring, andra får ta sin tid att mogna och man får låta saker "smälta in".
Men har man tränat ledarskap, miljö, att flytta sig för tryck och att hästen är trygg och litar på dig, då är det knappast något problem att varken köra eller rida senare.
Vad det gäller vikten på shettisar så håller jag med även där, bättre med en lite lång duktigare ryttare än en kortare och sämmre. Framför allt så kan ju en duktigare får det gjort på kortare tid, så att en mindre sedan kan ta över fortare. Men hur mycket shettisen kan ha på ryggen är väldigt individuellt. Men har du en shettis på dryga metern och normalt byggd så skulle jag säga att 40 är ungefär max, är den av grovare eller lättare modell (eller mindre) så +- 5 kg.
Jag tror att i del flesta fall kan nog regeln 1/5 av hästens vikt tillämpas att ha på ryggen, detta gäller givetvis en normalbyggd och ej överviktig häst. Men som sagt, lita på hästen!
Vad det gäller att gå som sälskap med en stor häst så är det klart att det är lite svårare att klia och viffta flugor, men gemenskapen är ju så mycket mer än det så jag tycker inte det är något direkt problem. Matmässigt så finns det flera sätt att lösa sälskapet på, slow feeding är ju ett bra sätt t.ex. Shettisarna behöver i regeln endast hö/mineraler, och låt hästen vara oskodd så länge det går, och försök ev anpassa träningen för att vänja in hovarna med tiden. Men visst kan de behöva skor om de tränas på underlag som sliter de med.
Hakuna matata!
#9 2,5 halv är ju att gå "snabbt" fram igentligen, långsamt är ju typ om man sätter vagn när dem är 5 år?
#10 Vagn är inte lika påfrestande som att bära något/någon på ryggen. Sen är ju kuskens tyngd också rätt avgörande hur jobbigt det är för ponnyn.
#10 Med tanke på att stora hästar redan går löp som 2-åringar så tycker jag det inte är så fort. Att börja sätta sig i vagnen är inte det samma som att börja köra och träna för mig i.af. Men visst finns det dem som "kör in" hästar på bara en vecka eller två, men jag ser det som en långsiktig träning i.af. Precis som att vissa tycker att inriden och insutten är samma sak.
Men beroedne på hur välutvecklad ponnyn är så är nog 2.5-3 år lagom att börja "sitta in" ponnyn, 3-3.5 lagom att satsa på lättare skrittpass med något litet travsteg och 3.5-4 för att börja motionera och sätta igång för att komma igång på riktigt och samtidigt kanske då variera med att rida in (vilket itne bör vara så ansträngande i början). En lätt sulky och gärna någon mindre person är väll att föredra i början, men är man "stor och klumpig" så får man ju helt enkelt kompensera med att låta det ta längre tid med lättare pass.
Hakuna matata!
#11 jo men om man nu vill ta det långsamt med hästen och låta den växa oich utvecklas osv först så är ju 2,5 tidigt ;)
Tänkte bara på "skynda långsamt! Många tänker inte på att ponnyer i regel utvecklas lite saktare, så jag tycker man gör rätt i att inte sitta i vagnen förrän de är i.af 2.5-3 år". Utvecklas dem långsamt är ju 2,5-3 års ålder TIDIGAST då man bör göra sånt = tar det så snabbt som möjligt = skyndar inte långsamt ;)
Sen säger jag inte att det är fel, körde in stallets gamla shettis vid 3 och red in vid 4, den normala åldern utan problem :)
Men den tidigaste åldern är inte att skynda långsamt :P
#12 lagom ja, men kanske inte att skynda långsamt?
#13 Jag förstår vad du menar men att sätta vagn och köra lite med lätt kusk efter att ha tömkört länge, betydl inte att man börjar träna hästen. En vagn bakom och en runda på c:a 10 min. är väl knappast att man stressar fram resultat.
Varmbloden går ofta med vagn vid 1 års ålder men tränas ju inte för det.
Och hur fort framåt man går beror inte på åldern utan på hästens mognad. Det är den jag tänker på. Du kan gå för fort fram med en 8 åring om den inte är van. Allt beror på hur läga man övat med hästen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vad gäller vikt kan man ju lägga på minnet att maxvikt för monté på shettis är 45 kg inkl sadel. Och det är då travridning i hög hastighet. Jag skulle säga att de flesta shettisar klarar MYCKET mer vikt än så, MEN man måste vara lyhörd för ponnyns signaler om man sätter en större ryttare på den. Vissa är urstarka medan andra inte alls orkar lika mycket.
Här är en reklamfilm som förvisso är ordentligt överdriven, men…
Har en lite hästbok där det står att det var en 76 cm hög shettis som bar en 70 kg man 4 mil och tillbaka… Fast det var för Mååååååååånga år sedan.. :)
Bacon, svaret är bacon.