Fulaste sakerna.
Finns det några hästsaker/ryttarsaker ni tycker är superfula och kan verkligen inte tänka er att ha till er häst?
Saker som jag tycker är hemska:
- Jofa hjälm
- Tretornstövlar
- Pessoa bett
- Bomlös sadel
- Ponnyer som kommer på tävlingar och ser ut som fåår (ludd i huvud, brösta, ben, sadel m.m.)
- ALL färgad utrustning typ som blåa benskydd, rött träns m.m.
- Omatchad läderfärg, brunt träns + svart sadel, GROTESKT!
det är väl det jag kan komma på nu ;D

Jag har inget problem med Jofa hjälmarna, men tretornstövlarna är inte min favorit! Pessoa bett och bomlös sadel är helt okej, men håller med dig om fåren ;D Usch och fy för omatchade saker, det måste ju hänga ihop! T.ex svart sadel och träns, och typ normala färger på träns, benskydd m.m.
Ngra saker kan jag nog räkna upp ;)
- Tretornstövlarna (förfärliga xD)
- Rosa träns eller schabrak (om inte hästen är en vit b-ponny xD)
- Omatchad läderfärg (som du säger)
- Pannband utsmyckade med hjärtan och stenar i olika färger samt små tunna kedjor som pannband. (inte så suuuperfult, men inget jag skulle välja i första hand)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Det mesta av det ni redan räknat upp, massa färger och ludd och krimskrams… Sen så måste jag faktiskt säga att jag inte tycker pullarnosgrimma är vackert nånstans… Ser bara ut som att hästens huvud är inklätt i remmar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
- Fårskinns-benskyd
- Pessoabett
- Förbygel "för utsmyckning"
- Omaka lädersaker
- Slarvig borsning
- Bajsfläckar xD
- Flätad pannlugg ._.
- Knoppad man på hopptävlingar ._.
- Utsläppt på dressyrtävlingar ._.
- Stubbad man (Går bra på fjordingar ;D)
hahahahah :D

tycker att det är gulligt med rosa sadler och grejjs, bara hästarna mår bra så..
de enda jag kan komma på som är fult är väll utnötta shabrak.

- pullarnosgrimma
- utstylad häst (massa krims krams på)
- ridbyxor med sockor uppdragna till knäna och ridkängor (förlåt alla)
- benskydd med fårskinn under som sticker ut
- massa fårskinn överallt
- lindade ben på en häst med mycket utstickande hovskägg
- rakade hästar
- bomlösa, ändå har jag satt ner mycket pengar på en, vad gör man inte för sin hästs bästa :)
- de där svindyra läderridstövlarna som går halvt över knäna, ser endast bra ut då ryttaren sitter på hästen, annors ser de lite komiska ut ;)
Finns massor mer men kommer inte på just nu något.
#0 - "Ponnyer som kommer på tävlingar och ser ut som fåår"
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!! XD

hästar som är överstylade.
klippta manar och pannluggar

Samma som #9
Bett, i stort sett alla bett. (3-delat fullcheck är det enda jag kan tycka är någorlunda ok.)
Felaktigt använda hjälptyglar
Märken efter spö o sporre på hästen
Glitterspray i man, svans och på hela hästen (uuuuuurtöntigt)
Flätad pannlugg med rosettgummisnodd.
Överstylade hästar
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tycker det mesta ser ok ut förutom Tretornstövlarna.
stubbade hästar, skolpojkeluggar, överstyling.
blå/rosa/färgad utrustning. hmm…

#0, jofa-hjälmar är ju sött på små barn :'D

#7 Läs noggrant, jag gillar inte när hovskägget sticker ut under benlindor, tänk dig en shire i benlindor som slutar ovanför kotan. I övrigt diggar jag hovskägg :)

Babyfärger på utrustning…

Rent etiskt så har jag rätt svårt för rätt många saker som inte faller mig i smaken :P
Jag har tex rätt svårt för The Diffrence-tränset
Nät-täcken tycker jag är hemskt fult med…
Vojlockar är bland de fulaste jag vet, är ytterst sällan det kan avra annat än fult :P
Vävbandstyglar är fult som sjutton med..

18# Jaa han var söt! Passade i det, men vissa hästar passar verkligen INTE med rak lugg eller för kort lugg.. Men han passade i det, ser ut som han kikar lite nyfiket under lugg ;) Charmig!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Tycker samma som 16:)
menar ni nu de nya tretornstövlarna eller??
Jag ääääälskar nämligen mina gröööna tretornstövlar som jag har när jag är ute och fixar.. känner mig härligt lantlig:O)

#18 såå sött, jag vill klippa min pojk så också…men jag vågar inte, håller på att samla mig för detta !!!
#23, det gäller bara att klippa bra längd ._. Min blev alldeles för kort på mitt gamla gotlandsruss och han såg ut som… en kines ._. (inget rastisk.)

NEEEEJJJJ Lina!!!!! Inte klippa Fritz så!!!!!!!!
Hur stor är Fritz btw? xD

han är 182 om jag itne minns fel..=)
hahahahahahahahahahhahaah :D då kanske det inte är fint…. :/ det är mkt sött på små ponnysar (:
Förlåt alla, men gillar inte hästar som är rosa vid mule och ögon. individen kan vara underbar, men jag tycker inte det är attraktivt!

- vojlock
- gummi-ridstövlar
- ridbyxor och jodhpurs utan några ridstrumpor
- träns som inte är svarta eller bruna (typ blå eller rosa)
- kort klippt svans som hopphästarna "ska" ha
- en lång rakt kapad man. ska den va lång så ska det vara en naturlig båge, den får inte vara tillfilad eller "konstgjord". kort rak man går bra däremot
- illa tillpassad utrustning
- prickiga hästar
- rosa hud (mule, ögon,skap)
- hjälptyglar som används för att krulla hästen så mycket det bara går
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Oj, mkt, men reagerar mest på:
- knepigt färgad utrustning
- dom nya superfula schabraken med en trea på
- vojlock

klippta manar, svansar och luggar, även hovskägg. nu nör jag söger dethär lär jag ju få många ovänner här innte, ta inte tilla upp. men jag tycker inte detser nå vidare ut när man klipper efter sadeln sådär. rakar alltså. fasst jag håller på med trav, så det är ju annat. men även helrakade hästar..
samma som #9!
fel färg på hästen ex.rosa på en fux ÖRK!!!
På ponnyprakt.se finns det fula sadlar

lina NEEEEEJ!
Vissa ponnyer passar i rak lugg och man, men när manen o luggen är för tjock så skrattar man ihjäl sej . DET SKA VARA TUNNT OM MAN NU VILL KLIPPA DEN! :D

asså så himla noga är de väl inte om man inte matchar sadel och träns eller ? (brunt träns svart sadel ex) Låter rätt snobbigt tkr jag man ska väl vara glad för de man har ? .. Men aja de var väl vad man tyckre var fult men men .. Jag hatar färgad utrustning, oputsad utrustning ser så skabb ut, pissfärgade schabrak som har varit vita och shit de finns ju hur mkt som helst .. x) jag tke däremot inte att klippta hästar är fult jag tkr de ser proffsigt ut D)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Allting som ser ofräscht och smutsigt ut.. Och urtvättade saker; lindor, schabrak, ridbyxor…
Jag kan acceptera i princip allt, men en sak som jag inte hillar (kommer att gå hela forumet emot mig, men jag tar risken) är onaturliga manar. Tycker inte om när hästarna har typ 5 cm man som ligger slickad och perfekt jämn… ser så stelt och tråkigt ut. Hellre at hästens man står lite hit och dit och är ett totalt kaos xD

#41 kan hålla med dig på sätt och vis… =)
#41 jag håller också med dig…tycker det ser hemskt ut m klippta manar o luggar…bara fjordingar som ska klippas inga andra…

Det är väl kul med lite färglatt eller? Tråkigt att bara ha bruna och svarta grejer!
Fast det blir ful om det är för mycket färglatt.

#6 det är ju fint med sånna strumpor! (om man inte har ridkängor)
Jag kan säga en sak jag tkr är fult :P
Ha ridstövlar utan strumpor uppdragna till knäna!

Det enda jag kan komma på just nu är hjälptyglar (martingal och en korrekt använd förbygel är undantag) samt urtvättade schabrak…

Jag tycker babyfärger är gulligt på VISSA hästar, t ex min shettis April. Jag tycker att bruna ponnyer med bred bläs och rosa mule är urgulligt!!! Men jag tycker inte att det är så snyggt när de är rosa för övrigt. Fula saker:
- Kortklippt man på spinkiga hästar/ponnyer
- Kortklippt svans på arbetshästar och även andra hästar.
- Knoppad man på en grov hals.
- När barn delar en svans i tre delar och flätar.
- Opassande läder på träns
- Svart vojlock på mörk hårrem
- Gimmi ridstövlar som är ungefär DUBBELT så tjocka som ens egna ben.
Men huvudsaken är ju egentligen att hästen inte har ont av sakerna.

#6 haha, det med ridstövlarna e nog en vanesak.. Har såna som e höga på utsidan, å jag tycker de e snyggt även på backen ;) Tog däremot lång tid innan jag började tycka det var OKEJ med lackade stövlar.. Förresten, tävlade i Laholm i helgen (måsta passa på och skryta nu… Blev tvåa i Intermediaire 1, andra gången i svår klass för mig och brunan) Meeen, då va de iaf en dansk som hade heela tränset lackat, även tyglarna! Det finns ju en gräns tycker jag :P
Kort man
knoppad
"avklippt" pannlugg
urtvättade vojlockar/schabrak
Vojlockar
Illa anpassad utrustning osv.. ja listan kan göras lång:)

#51 fult med knoppad man??

Används väll mest på travhästar men synliga hörselroppar tycker jag inte är det vackraste;)

http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=131_197_235&products_id=734 Den sadeln är vidrig -.-

#35 did it !!!!! Hahahhaha
#43 - min medryttarhäst har stubbad man och är inte en fjording ^^ Och hon passar i både lång och kort och stubbad.
#55 HUR BLEV DET?! SKICKA BILD! :D:D:D:D

#57Sök på fritz nya Frilla finns en tråd om det =0)

Men på ponnyprkat finns det väll en sorts bomlös som ser helt ok ut?!
#52 jaa.. Nå fel med det lr?? :S

- Omatchande utrustning (brunt/svart)
- För stylade ponnyer typ hel rosa hästar X) Kan vara gulligt på små ponnyer som har grönt/ornage/rosa/blå exempel, men det är oftast snyggast på skimmlar :P
- Tretorn ridstövlar
I övrigt gillar jag fårludd :P Sålänge det är måttligt, typ padd och benskydd.
#56 ja o smaken är som baken;-D

det värsta ja har sett är gosedjur fäst på förbyglenXD annars tretorn stövlar!

jag hade en ponny på låns för ett par år sedan när jag ville testa på "ponny åldern" innan det blev försent. hon hade stubbman och passade riktigt bra i det, både estetiskt och till henns tuffa attityd. men jag kan också tycka att det är riktigt ful på fel häst/ponny. sen tycker jag att det är fult med ett ridtäcke som grannen har. det täcker hästen från öronen och ända bak och ser nästan ut som folie. tror hästen själv skämdes när man satte på henne det eftersom det blev extra svårt att få ur henne ut ur stallet då. fast det är klart, vem vill se ut som ett UFO? 

#64 ser fräsch ut för att vara så gammal? nån dunder kur? ;)

#66 haha, jag vet. Han e vildast i stallet..! Bockar som en idioot i hagen, och går i passage till och från den. Dunderkur vet jag inte.. Men hålla dem sysselsatta och röra på dem med jämna mellanrum =) Promenader, skritta ut ibland, och bara busa lite!(försiktigt för att förhindra hjärtstillestånd, haha) Kollar honom då och då, blodvärden osv. Alla veterinärer blir helt stumma av förvåning när de ser honom! Han måste vara guds gåva, i hästform. En äkta ängel!
Håller med #51
Fult med knoppade manar på russ och shettisar.
När man ryckt manen och klippt svansen och luggen på shettisar och russ.
Trasig utrustning.
Glitterspray och annat glittrigt krimskrams.
För små ryttare på för stora hästar och ponnysar.

#68 för små ryttare på för stora hästar? Bra mycket bättre än om de e stora ryttare på små hästar… Och, ursäkta att jag säger det… För överviktiga ryttare på ponnysar.
#69 inte bara på just ponnysar.. även hästar tycker jag att det är fult :P

#70 ja absolut, men då har man förhoppningsvis anpassat hästens storlek efter sin egen så gott det går.. Ponnysar e ju inte över 148, hur stor ungen än är…

#33 jag har rosa på fux:D här har du en bild på annan fux med rosa täcke http://www.ridsportonline.se/images/002mr102_2_s.jpg

Nåt jag tycker är fult är väl de gamaldagsa pösiga ridbyxorna… Bläää.
Men däremot älskar jag mina gröna tretornstövlar!! Ett måste för en bondunge!
ridskolesadlar- stubben med orangea bossor.
#68 -69. *s* Hahaha, då är nog jag och Danne ett fult "ekipage" *s* han är ca 1.65 mkh och jag är 1.54 cm kort
jag får ta bild någon gång, gud, jag skrattade åt det där, det måste nog se lagom flummigt ut när jag kommer och rider. *s*
Och apropå färgad utrustning, menar ni då bara benskydd, vojlockar/schabrak och sånt? Eller menar ni all slags utrustning som t.ex transport skydd och sånt? :P Isf har jag nog en hel del fula prylar till Danne, han har rosa transport skydd *s* men han passar i det mesta, han är ju svart han :)
Sånt jag tycker är fult:
- För kort klippta manar och svansar
- Olika färger på läder (sadel, träns m.m.) dock ska man vara glad över det man har, men jag tycker inte att de är fint ^^
- Gummiridstövlar med höga skaft.
Det är väl typ det enda jag tycker är fult, finns säkert mer, men jag brukar inte klaga, jag vet ju själv inte vad folk tycker om mig och min häst och alla saker jag har till honom och mig :P
Såg på höjdhoppningen för häst, igår på TV.n. Hästen som vann hade en OTROLIGT ful man. Det såg ut att vara klippt med SAX. Lite Dalmas-frisyr över det hela faktiskt.
fulaste sakerna gösses jag tycker det e rätt gullit när det kommer en liten tjej som har en söt ponny med fint träns och har rosa på allat till hästen. Då menar jag typ shettis å b-ponny. Men det fulaste jag vet är en som har en häst (gärna tjejer som är 16år) som köper allt till sigsjälva o hästen allt som är onödit på just den hästen dessutom sedan att dom rider ut med täcken. Obs dom här jag menar rider allså ut i skogen rider då å då, inget seriöst. Det är skitfult dom bara tar på för att det är nytt och helt onödiga saker dessutom som får dom se ut som värsta nobbsen i elitklasserna blää det är fult. Sedan tycker jag att denna var ful ock en häst med Flughuva är fult fast dom är bra men denna var bra ful… http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=131_183&products_id=645

blått träns med blå vojlock/schabrak, benskydd, martingal m.m
jag har sett en som hadde blått träns o det var förvånansvärt rätt fint på den hästen men så var den svart å super snygg kan ju vart därför tränset såg okey ut.
hittade på den där ponnyprakt sidan bilder som folk har skicka in där fanns det faktist rätt fina saker som dom köpt och jag vet att vissa tycker detta är skit fult tur är att smaken är som baken jag tycker iaf att det var fint… Tog bort huvuden mm på folket ser ju bra ut enlit mig iaf sen såg jag dessutom en i blått hela kittet utan sadel det dåg oxå fint ut.

absolut fulast e jofa hjälm eller hjälm med hårda byglar vid öronen,, mår illa av det=)

Jag gillar inte denna tråden särskilt mkt, jag tänker på att det finns många som inte har råd att köpa de finaste sadlarna, tränsen eller övriga attiraljer till sin häst utan får nöja sig med vad som står till buds, de blir kanske ledsna när ni sågar alla dessa grejer som dom kanske har.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Det ända jag skulle ha problem med är stövlarna:P
Jag tycker de e snyggt med färgade saker och vissa hästar måste ju ha ludd för att inte få skav!

#85. Jag håller med Bebbe. Många framstår faktiskt som ganska bortskämda. Kom igen när ni skall betala allt själva får ni se.
- Jofahjälm
- Färgade stigbyglar
- Förstora tävlinghuvor
- Tretorns stövlar
- Säkerthetsväst Beta.
- När man klipper pannluggen rakt av .
- Fjordingar med lång man.
- Polluxgrejjor ( de med deras logga på )

Jag måste bara säga att det finns många fula saker MEN det är många som kanske inte har något val! Sen kan man ju se ful ut med flit. Jag är själv tokpetig. Allt som är dyrt är bra och alla mina hästar har antingen allt svart eller allt mörkbrunt. Sporrar ska matcha spännen på träns och stigbyglar. Svårt att matcha bett så jag ibland rider på mässingsbett. Jag har inget onödigt på mina hästar. Ju mindre saker ju proffsigare och snyggare ser det ut. jag behöver sällan sätta fårskinn någon stans. Har haft ett par läderskydd med fårskinn. men dom har jag slutat använda. jag har köpt saker till mina hästar som passar. Det har kostat mig mycket. Men vill att mina hästar ska ha mjuka hållbara remmar på sig. allt ska ligga och sitta bra utan att skava. Alla mina hästar som rids är helklippta. vilket jag själv inte tycker är så snyggt. men det är det bästa för dem. Försökte utan men efter en hård träning sen ut i kylan så torkar dom aldrig! Hoppas jag inte låter illa när jag skriver nu. Men var såhär det blev!
#89 håller med till punkt o pricka där. Ju mindra dessto snyggre! Men matcha sporrar o spännen på träns gör ja nog inte;) Rider inte ens med sporrar:P Hehe

#90. hehe nej då blir det svårt att matcha om du inte ens har några. haha.
Jag orkar inte rabbla upp massa saker xD, men jag tycker det här med utrustning beror på hur hästen ser ut ^^
Jag tycker att det är fult med:
- Färgad sadel och träns, alltså typ blått och rosa mm.
- Glitterspray på hästen.
- För stor ryttare på för liten häst.
- Manar som ser ut att vara rakt avklippta.
- För mkt "onödig" utrustning.
- Folk som försöker få hästen på tygeln men som sågar ist.. fruktansvärt :S
jag tkr det är fult med färgad sadel och träns (som så många andra häär) , och så är det gryyymt fult med illa sittande hjälptyglar som folk använder för att det ska se snyggt ut. Jag tkr inte man kan säga nåt om hästen man lr pannlugg, det är HELT olika från häst till häst (;
btw, jag tkr det är skitsnyggt med pullarnosgrimma ;O främst inom hoppningen då (; (använder på alla mina hästar)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#92 Haha, där hade hon lång och ful man ;)
- Färgad utrustning (sadel och träns)
- För korta svansar
- Spikrakt avklippt pannlugg
- Glitterspray och annat tjafs
- När man smaskar på med en massa utrustning
- När det är olika färger på lädret på sadel och träns
- När det hänger och dinglar stroppar som inte är fastsatta på tränset
- Onormalt feta hästar
med mera
*** Kärleken övervinner allt ***
#96 Hittade ingen annan bild ;)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Distansryttare som jag är kan jag inte tycka att det är fult med färgade sadlar och träns, det är ju vad alla har, och det är snyggt i alla fall när man tävlar distans. Men på typ dressyr-/hopptävling är det snyggast med vanligt svart eller brunt.
Annars, saker som jag tycker är fula:
- Pullarnosgrimma (Då menar jag alltså folk som har det på hästen bara för att de tycker att det ser bra ut. Har man en häst som pullar mycket är det ju iofs inte snyggare, men då har man ju i alla fall en vettig anledning att ha den)
- Får-ponnyerna
- Ovårdad utrustning
- Glitterspray
- Småtjejer klädda helt i rosa, med bara rosa utrustning till hästen (nej, jag kan faktiskt inte tycka att det är sött någonstans över huvud taget)
- All utrustning som används på fel sätt eller vid fel tillfällen
- Dåligt gjorda knoppar (kan man inte knoppa är det bättre att låta bli, fastän det är dressyrtävling)
(Bilden: Rayhan i blått)

Vad är en får-ponny??

tezzie - #0 skrev "Ponnyer som kommer på tävlingar och ser ut som fåår (ludd i huvud, brösta, ben, sadel m.m.)", och då blev det får-ponnyer :)

Ahh, jag såg det sen ;)
Ja, det är ju mindre snyggt!!
Lägg ut en bild på ett exempel :D
jo jag kom på ett till fult sak :) fast när jag va liten tyckte man det va okey (men itne fint) det va iaf en jättfint fjordsto med rosagrimma å då med stort ludd det va fult. En annan färg ja tack rosa på en fjordin ursh ne dom ser så fisiga ut då bättre med helsvart. Men så finns det ju som som inte har så mycket pengar jag tillhör väll dom men jag sätter itne på en massa pjåller för det här kör jag med rena träns e enfärgade shabrak endas russstoet har lite strass på sitt panndban hon har svart han har allt i mörkbrunt i all utrustnig, täckerna är blåa alla, grimman till henne hon har nu har dottern köpt det va viss små sötta ponnysar på, men han har ett svart o grågrimma o flygskydd. ett bra tips kanske till alla som inte har råd men har nått en ålder där man inser att det e finare att ha det rent å helt är att köp inte en massa saker för att bra köpa utan köp det man behöver.
Jag tycker aatt hänger man på FÖR mycket på sin häst så den ser ut som en julgran är INGENTING fint. Men om man har de nödvändiga och så ska man väll vara glad över det man har. Men ändå finns det ju saker man tycker är finare och fulare. En sak ja tycker är fult de är limegrön på fjortdingar ! Min kompis hade det en gång på en tävling. De varö.. ursäkta mig.. HEMSKT ! Och så var de för mkt oxkså limegröna lindor , Schabrak , Såna skivor som sitter vid bettet minns ej vd de heter , pannband med gröna " stenar på " hon var klädd io grön tröja , gröna rosetter , grönt glitter på hästen m.m ja herregud. välkommen till min julgran typ ^^

haha..
jag älskar de färgade tränsen. har man en miniskettis så finns det inte så mycket att välja på. allting blir jätte sött på henne… speciellt rosetter XD

haha..
jag älskar de färgade tränsen. har man en miniskettis så finns det inte så mycket att välja på. allting blir jätte sött på henne… speciellt rosetter XD
• Chaps
• Träns utan nosrem
• Bruna träns (Beror på vilken slags brun)
• Boots
• Spikrak pannlugg
• Ridbyxor som är "lösa" nertill

Jag tycker egentligen inte man ska klaga på hur ryttarna ser ut, jag menar man kan väl inte hjälpa i fall man är kortväxt och ändå äger ett stort halvblod (som man verkligen klarar av)? (Ta exempel på att någon skrev att det var fult med små ryttare på stora hästar)

- Ridbyxor+gympaskor+shortchaps
- knoppad man
- rykt man, med vissa undantag
- När man har ALLA färger på hästen (utrustningen då)
- Bettskivor är rätt fult faktiskt, men använder det själv, haha.
- Remontnosgrimma och pullarnosgrimma

#108 […] man kan väl inte hjälpa i fall man är kortväxt och ändå äger ett stort halvblod […]
Haha, skrattade lite när jag läste det, klart man kan hjälpa vilken häst man äger. Det bestämmer man väl oftast själv ;P
Men jag fattade hur du menade (det där med att det inte spelar nån roll så länge man klarar av hästen) och håller med. men ordvalet blev lite kul

#110 Menade att man kanske inte har lust att sälja sin bästa vän eller inte har något annat att välja på :D Lite dumt formulerat, men jag hoppas ni fattar poängen :/
#108 Jag tycker inte heller att man ska klaga på det kanske. Men jag tycker inte det är vackert när en för stor ryttare kommer på en för liten häst och det är väl kanske inte så bra för hästen heller.. Hellre för liten på för stor häst, baframan klarar av det. :)
haha, då måste jag och armani vara "jätte fula" då..?
eftersom att jag är 161 lång, och han 175 :)
något jag själv inte klarar av är;
* omatchande saker, (tex. olika färg på lindor och schabrak)
* gummiridstövlar (på annat än små barn)
* VOJLOCKAR (borde utrotas, det är nog det fulaste som finns)
* ovårdade manar, och oklippta öron (när det sticker ut värlens toffsar, i hate it! och lång man hör till; islandshästar, varmblod, shettisar och kallblod.. fast det är ju vad jag tycker :p annars ska det vara friserat)
* syntetsadlar (konstläder ok. men…. syntetsadlarna nej…)
* färgad läderutrustning
* utsläppt man på dressyrtävlingar -.-' (även lugg)
* stubbman… (passar fjordingar)
kommer inte på något mera just nu.. :p

Nej nu låter ni verkligen bortskämda. Jag bryr mig inte ett smack om hur klädsel och ridutrustning ser ut.
Viktigast för mig är att allt är helt o rent samt fyller sin funktion.
Fult för mig är dom som rider med hjälptyglar dom inte kan hantera.
Avslutar med att min häst var 7mån när jag köpte honom, han blev ofantligt stor och jag är "kort i rocken". Skulle jag sälja honom för att folk tycker det ser fult ut med små ryttare på stora hästar? Nej nu får ni ge er.
Marsvin 4-ever
.

#114 Man kan väl tycka att det ser snyggare ut med matchande utrustning ändå? :S
Jag tex tränar med blandad utrustning, men på tävling vill man vara lite uppklädd och då vill jag att det ska se snyggt ut ihop.
Min ena häst har en massa skydd fram och jag tycker det ser jättetöntigt ut, men vad ska jag göra när han slår sig? Mne jag kan väl fortfarande föredra att vara utan även om jag använder det?
Jag har hört att det finns folk som rider utan nosgrimma, fy så fult 
~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

#116 Neej, jag tycker, beroende på häst, att det är snyggare utan :)

#116 Jag har hört att det finns folk som rider utan nosgrimma, fy så fult
Jag är en av dom som rider utan nosgrimma hemma i skogen!
HERREGUD vad tråkiga folk är nu för tiden!!
Jag ÄLSKAR färger!
Tävlar mitt fullblod (flugskimmel) i blått träns, blåa benskydd & blått SNYGGT schabrak, det är urläckert!
Visar en bild på oss när vi står för porträtttagning. Har en klubbflagga i handen, men den syns inte. Har fel schabrak än vad jag brukar tävla i här, för det var Lag, så hade ett vitt med "LjRK" på när det var i lagklassen. :)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
#107 - Islandsbyxor menar du va? ^^ Hah, älska <3
Jag tycker inte om för mkt krimskrams (för mkt utrustning), utan enkelt ska dt va. Ngt kanske inte är fult, men som jag verkligen inte gillar, är alla skarpa bett som används (spec inom hoppning), inte för att såga er som använder dt, men jag skulle aldrig kunna använda det, det kan ju skada hästen :S
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#119 Mahjong är en av de få hästar som passar bra i blått träns ;)
Jag rider btw ofta utan nosgrimma på sommaren, hon blir så fasligt svettig under annars och får ett stort streck över nosen efteråt annars :p
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#9 Klippta manar och pannluggar tycker jag faktiskt beror på vilken häst det är. Vissa är jättefula när man klipper och vissa passar i det. Enligt mig då ;)
#119 Mahjong passar superbra i blått! Han är urläcker i det! :D Älskar bilder på han i blått!
http://taralom.blogg.se - Min blogg
Jag tycker det är grymt snyggt med fägade träns! (Jag är dock inte så mkt för ljust bruna) x'D Rider själv med ett rosa-svart. Letar efter helrosa. Någon som vet vart man kan köpa? :D
Vojlockar måste vara det absolut fulaste som finns.
Sen kommer väl IRH/ATH-hjälmarna, gummiridstövlar, stübbensadlarna med orange bossor, aldeles för stora bett (speciellt när det är gumibett…) osv.
Snyggaste är CO-hjälmarna! alltid.

Äh, det som skrivs i tråden ska man ju inte ta så allvarligt. Alla har ju olika åsikter :)
Jag tycker ju att babyfärger på grimmor osv är söta ^^ Och jag kan tycka att det är snyggt med ett rött träns, svart sadel och röda benskydd och schabrak, men alla tycker ju olika :)
Någon som är RIKTIGT fult är kort stubb x( och det är också fult med pissgula saker x( ser ut som dom rullat sig i piss med sakerna.. :S
Jag stör mig inte så mycket på mycket av dt här!
Det jag kan störa mig på riktigt mycket är när man försöker göra stor hästar "ponnysar". Alltså Rosa schabrak, skydd, boots och sånt. Inte min stil xD
Men jag äälskar hästar med stubbman xD Min ponny har det för att på sommaren blir han jätteirriterad på flugor så då kliar han av den. Så då är det bättre att klippa av den.
Och ja han passar i det ;)
Själv älskar jag rosa och blått osv. på hästar, tycker det är urgulligt (: Men jag gillar inte…
- Man och svans glitter
- "Hov-Bling"
- Omatchande läderfärg
- Kort man ( vill att den ska vara lång och ojämn, som hästarna ser ut i det vilda )
Det finns säkert fler saker men det är lite av vad jag kommer på nu :)
OBS! Det på bilden gillas ej.

#128 Är det värkligen någon som har haft så på hoven på riktigt? O_o Fy va fuult!
#128 DET VAR DET FULASTE :o
#129 Ja, det är otroligt fult!!
Haha, jag tyckte det va sött x'D
#121, #122, Trodde faktiskt att jag bara skulle få "påhopp", haha x'd skoj att ni gillar det! =D
#123 Ponnyprakt? (Företaget som gjort mitt träns, som brukar sälja till ponnyprakt heter Charisma ifall du ska söka)
HAHA ojdå, jag tyckte att blingblinget på hoven var lite sött :o
MVH
Jag bara avskyr rosa, det är inte en färg som passar in i min hästvärld. Inte heller omatchad utrustning (brunt/svart).. gillar inte heller om schabrak och benlindor är omatchade :P
Tretorn-ridstövlarna är avskyvärda, några fulare ridstövlar har jag aldrig sett.
Tycker inte heller om det där nya tränset med nackstycket som sitter längre bak på hästen nacke (förstår ni vad jag menar?), också något bland det fulaste jag har sett :P
Att se så många rida med sporrar är fruktansvärt, både fult och enligt mig riktigt fräckt mot hästen. Och hästar/ponnyer som rids på pessoa är fullkomligt vedervärdigt & oacceptabelt för min del.
Riktigt svårt att göra en ful-lista när det är så fruktansvärt mycket jag tycker är fult, så jag nöjer mig med att nämna de här sakerna:P
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#133, Jätteläckert matchat, det har du lyckats bra med :)
Modellen du har på tränser är grymt snygg ;) Finns den på hemsidan? :)

Varför skall man ha nosgrimma på sin häst om det ej behövs?
Vissa här tycker att pullargrimma är snyggt, har ni det på era hästar även om dom inte är heta? Bara för att det är snyggt?
Marsvin 4-ever
.

Jag tycker att olika utrustning passar på olika hästar.
Och man ska vell se hästen och ryttaren och inte bara en hög av utrustning? Med det menar jag att man kan ju faktiskt försöka ha så lite som möjligt på hästen (till vissa!) :)

#133 Vacker bild på er! :D
#134 Sporrar? Nja, fult är det väl ändå inte ;P Sen är det väl den att man måste ha sporrar på viss nivå osv.
#135 Tack =D Dock brukar jag har ett annat schabrak, hade det tillfälligt i "lagklassen" för att vi var tvungna XD
#136 Tror dt var till mig du menade, tack! Och jao, både ponnyprakt har det, och då skaparen (charisma).
#137 Detta med nosgrimma. Har en ponny då jag egentligen inte behöver det, men på tävling måste man osv, så ao..
#139 Tack :D
MVH

Jag tycker faktiskt western saker är fult xD
Ermm, att rida med sporrar är inte elakt mot hästen om man använder dom rätt ;) Och förresten är det ett måste i dressyren ;)

Hähä, svart o brunt läder ;P --->
#137 Man kan ju faktiskt tycka det är snyggt OCH använda det för att man behöver det. Använda det BARA för attd et är snyggt är jag inte mycket för, liksom att låta bli något man behöver för att det är fult.
Jag tycker tex. att käk ser snyggt ut på min häst, men jag har ju inte det hemma för det. Däremot tycker jag boots är fult, men eftersom två av dom behöver det får dom ha det ändå

observera den välmatchande hästen 

Som ni kanske förstod så blev jag lite småilsk på vissa i denna tråd som låter mer än lite bortskämda.
Självklart ser jag väl till att utrustningen till min häst matchar.
Samt fult är felaktig utrustning på häststackarna och framförallt "vana" ryttare som rider och behandlar sina hästar fel. Det är FULT.
Marsvin 4-ever
.
jag tycker att allt babyrosa och babyblått ser förjävligt ut xD dom röda tretornstövlarna är urfula. dom svarta är helt okej, men dom röda. naaeeeej :P
#142, Så du tycker det är snällt att trycka in små vassa föremål i sidan på hästen? Nej ve och fasa säger jag, visst finns det krav på sporrar och det är så j*vla fel. Det finns inget rätt sätt att rida med sporrar, om man då inte anser att det är rätt att hästen får ont.
Vet att det är måååånga som säger emot mig, men ta det som det är, jag AVSKYR sporrar, och jag struntar hellre i o tävla än o trycker in sån skit i sidorna på min häst.
#147 _"om man då inte anser att det är rätt att hästen får ont."
_Då undrar jag, tror du att hästen får ont av sporrarna? Det beror väl väldigt mycket på hur mycket dessa används menar jag. Sporrar är ju förstärkande hjälper, så om hästen inte lyssnar när man kramar utan sporrar, och "okejdå, jag går väl fram" när man har sporrar, då känns det inte som om hästen skulle lida av det? (Alltså, jag är inte emot dina åsikter på något sätt, jag bara undrar hur du tycker på det sättet)
MVH
Med sporrar så kramar man ju bara om hästen med skänklarna (eller hur det stavas) man sparkar ju inte hej vilt!
Sen behöver man ju inte använda sporrarna bara för att man har på sig dem heller.
#150 vf ha dom överhuvudtaget då? ta av dom och använd benen isf ^
håller med micka (#147) till viss del, ja själv har alltid hatat sporrar , gör fortfarande, men ofta är det ju som vissa säger ett måste. men då får man fan se till att använda dom rätt.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#137 jag rider med pullarnosgrimma, dels för att jag tlkr det är snyggt då (A) att kalla paddie het gör bara vissa personer, jag tkr bara hon är mkt pigg ^ och jag tkr pullarnosgrimma funkar perfekt för oss två, aldrig fått nån kommentar av tränare lr liknande att jag borde ha annat , såde ^
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#153 Tycker me det räcker gott och väl =)
_#150 vf ha dom överhuvudtaget då? ta av dom och använd benen isf ^
_#151 Därför att man måste vissa tillfällen som vi sagt ganska många gånger ovan.
Med rätt användning ger sporrar ett possitivt resultat. Använder man istället sporrar på fel sätt kommer det självklart att ge ett negativt resultat. Vissa hästar behöver ridas med sporrar då de inte lyssnar på skänkeln. Och då är det ju bättre att ge en enkel nuddning med sporrarna istället för att sitta och sparka på hästen..
Jag säger såhär då, varför inte träna hästen rätt från början och få en lyhörd häst från marken, innan man sätter sig upp, och börjar använda sporrar?
Eftersom ni säger att det är en "förstärkande hjälp", så påstår ni ju i samma veva att ni inte får fram er häst ordentligt utan sporrar, och utan att behöva "sparka"…..
Som sagt, jag tycker inte att det finns något rätt med att använda sporrar överhuvudtaget, och jag står fast vid det. Aldrig att jag kommer sätta på mig ett par sporrar. Om jag någonsin skulle bli så desperat kan jag lika gärna låta bli att rida, för då har jag nått den nivån där min häst inte längre är lyhörd för mina hjälper.. (vilket självklart skulle vara mitt fel i sådana fall)
Jag använder sporrar och ser inget fel på dt. Jag tkr det är bättre att nudda henne med sporren, hon går framåt/ökar/vad jag nu ber henne om, än att jag ska sitta och sparka på henne och göra henne skänkeldöv? Det beror inte på "träningen från början", som MLphoto sa, utan att hon är seg vissa dagar? Jag kan inte ändra på hennes temperament?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#157 Det är inte fel att rida med sporrar om man använder dom rätt! Du skulle testa att rida min häst på en tävlig och se! På hopptävligar stannar han långt innan hindret och blir SKÄNKELDÖV! Det går värkligen inte! Ingenting funkar…
Du får väl tycka som du vill, men om det skulle vara djurmisshandel så tror jag faktiskt att de aldrig gjort sporrar eller sälja det i hästaffärer och sånt.
#157 Okey, nu har jag fått en vink om hur du tänker :)
Och jag kan på sätt o vis hålla med dig, man ska lära hästen att från början gå fram för skänkel, så man inte behöver använda sporrar för tröghetens skull? (Ev bara för man måste ha dt på tävling)
Tyvärr är ju inte alla hästar så himla frammåt, och det behöver ju ex inte vara mitt fel, utan tidigare ägare som aldrig sa ifrån i början? dt var ett ex =)
MVH
Ang, sporrar så håller jag med båda parter till viss del. Jag har aldrig använt sporrar, och jag kommer heller aldrig använda de av den anledning att hästen är seg, skänkeldöv eller jävlig. Då har man ett problem som man får lösa på ett annat plan.
Men att använda sporrar till att förfina hjälperna, som man t.ex. gör i högre dressyr tycker jag är helt och fullt riktigt. Men då är ju förutsättningarna att man redan har en lyhörd häst så att det inte behövs mkt för att få den att lyssna, och sen måste man ju själv veta vad man håller på med. Jag själv rider inte i närheten så bra att jag skulle ta på mig ett par sporrar, just av den stora risken att använda de fel.
Det är min personliga åsikt, och bokstavligen skiter jag i vad ni tycker om det för det ändrar inte min uppfattning det minsta :P
Rider man med sporrar för att hästen är "lat", så anser jag att man inte vet vad man håller på med. Då löser man inte problemet, snarare tittar bort från det/skiter i det. "Åh han går framåt, vad bra, det funkar" Klart han går fram när man trycker in sporrar i sidorna på honom..
Jag känner ett par som använder sporrar för att kunna rama in hästen ordentligt. Dom "löser" alltså problemet genom att sticka på en vassare skänkel. Jag säger bara fel, fel, och åter fel. Lär dig rida ordentligt så ska du se att det går lättare att rama in, utan sporrar..
De flesta rider dock med sporrar för att kunna förfina hjälperna. Det köper jag inte heller. Är man en bra ryttare kan man rida med förfinade hjälper utan sporrar.
Detta är inte riktat mot någon speciell person, utan mina allmäna tankar om sporrar.
#160, Då får man ju börja om med den hästen, och göra det på rätt sätt :)
cookie som jag rider, är ridskole ponny, nybörjarna har sutitt och bankat på henne och det har självklart blivit att hon är skänkeldöv nästan, hon lyssnar inte framåt på skänklen ibland o inte spöet heller, därför rider jag henne oftast med sporrrar, för att jag ska slippa att sitta o banka sönder henne, det skulle se förjävligt ut o jag tror inte att hon skulle tycka det var särsilt skönt, men när jag har sporrar behöver jag bara budda lite och hon lyssnar, det är skönare för henne är att sitta o banka! ;)
då behöver jag itne sitta o nöta på henne, för det tycker hon bara itne om.. men jag använder aldrig sporrrarna mer än att typ få igång i skritt o galopp, resten kan jag gunga lite fram i sätet (:
#159, Världens sämsta anledning till att rida med sporrar :P Om din häst blir sådan på tävling, har tanken slagit dig att han kanske blir nervös? Är det då rätt att "tvinga" honom framåt med sporrar?
# 158 håller med ;)
bättre att ha det än att sitta o nöta, det är ändå försent typ att få cookie att lyssna eftersom nybörjarna fortfarande håller på ;)
men hon går ju inte framåt bara för att hon får en grej i sidorna , utan det är för att hon känner att jag kommer inte banka,

#165 Okeej, det får du tycka om du vill. Men bara så du vet är han inte nervös. Han har gått superbra förut och på klubbtävlingar går det hur bra som helst. Jag tvingar honom inte heller fram med sporrarna, det är bättre att jag kan använda sporrarna och få honom att lyssna än att jag måste sitta och banka hur mycket som helst utan att få honom att gå frammåt. Då har han vunnit och kommer att fortsätta göra så framöver eftersom han vet att jag inte gör något åt det. Jag rider faktiskt inte med sporrar så ofta, eftersom jag inte tävlar mycket längre. Men jag använder de på lektion och jag håller med #158. Du får tycka vad du vill om min åsikt nu.
Jag förstår till viss del din åsikt, men det är inte alltid djurplågeri att använda sporrar. Hoppas du förstår åtmindstånde lite av min åsikt nu.
Jag förstår tyvärr inte någon annans åsikt som tycker det är rätt med sporrar, men som sagt, jag säger bara vad jag tycker.
Jag har läst hela diskutionen angående sporrar, och jag håller faktiskt med MLphoto här.

#169 Okej, men bara så du vet så säger jag inte att din åsikt är felaktig. För jag tror inte att det finns något svar som är precis rätt. Jag tror att vi alla har rätt på en viss del av vad vi säger och tycker…
#169 Men du! Om du FÖRSÖKER förstå så tror jag nog du gör det!
Ett exempel som någon här skrivit, om man rider en skänkeldöv sönderbankad ridskolehäst. Ska man då börja om från början med den hästen då tycker du? Om man rider den en gång i veckan?
Det funkar inte.
Då tycker jag att det är HUNDRA gånger bättre att rida med sporrar och bara behöva nudda med dem när man rider, än att rida och banka i hästen med skänklarna.
Tycker du att det är bättre att sitta och banka i hästen då? Skulle du göra det?
#172, Om du förstod hur jag ser på saken så hade du inte behövt fråga. Och även om jag har försökt förstå hur man kan tycka att sporrar är bra, så går det inte. Varför? Jo, för i min syn på hantering och hästar överhuvudtaget så är sporrar inte tillåtet OAVSETT.

#172 Där håller jag med dig helt och hållet!
Måste bara säga såhär, vill ni ha en diskussion med varandra ang sporrar, så starta en ny tråd. Den här tråden handlar faktiskt om något annat.
#175 tänkte det samma:-D det blev lite OT från denna tråd!
#172 hålelr med dig xD eftersom det är jag som rider en bankad ridskolehäst som snart kommer att bli skänkeldöv om några år :P
Håller med förgående talare, dags att sluta denna debatt här kanske?

#178 Ja, tycker jag mee. Det blev lite för mycket kanske x)
#163 Ah jo dt är klart, nu tänker jag på alla ridskolehästarna i stallet, tror inte att många elever rider med sporrar osv men ngr gör dt säkert, men dom hästarna kommer väl aldrig kunna lära om sig, jobbigt läge liks ;P men nu har jag inget att fråga, nu har jag fattat din åsikt ang sporrar =)
Nu fortsätter vi tråden.
Vad är mer fult?
MVH
Jag kom på det ultimata fulaste det e inget man köper utan man gör :S Stubbman på shettis o raktkliptlugg ursh hatar stubbman den ända som passar i det är fjordingar.
Stubbman är ju snyggt, men på rätt häst ;D
Något mer jag tycker är grymt fult är när man smörjer olja runt hästens ögon o näsborrar.
Nää, stubban som är så fint! ^^<3
Glittriga benskydd tycker jag istället inte är så vackert ^^'

#183 Finns det glittriga benskydd? Det lät inte snyggt x)
Ponnyprakt har jätteläckra glittriga benskydd, även boots :)
Jag deltar i mycket shower på ridskolan, så glitter är ett måste för mig, och min häst passar riktigt bra i det också ;)
Däremot tycker jag att pastellfärgade benskydd är fula :P
Varför bryr sig allt ridfolk om vad som är snyggt och fult? Alla dör om sadeln är svart och tränset är brunt, och hästen har fyra olika färger på lindorna..
Vad säger ni då om travhästarna som kan ha blått huvudlag med käk, ljusbruna tömmar och svart sele med röda knäkappor, svarta gamacher, röd sulky och grön dress på kusken med vita och röda fält? Svimmar ni eller får ni rakt andnöd?

nu kommer vi från travsidan och invaderar!
http://www.pixbox.se/pic_show_id21489014.html här är min ponny! notera: rött pannband, brun brösta, gult selunderlägg, svart sele, osmörjt huvudlag(träns), Mögelgrönt ludd på slaggjorden, blå vagn ja listan är lång och allt detta på en ljusbrun häst!
ORKA BRY SIG! har du en häst att visa upp så är den snygg genom alla omatchade grejjer!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
ALDRIG klippt man på shettis!!!!!!!!!!!!
Klart man bryr sig om vad som är snyggt resp. fult. Så är det med alla saker idag, och alla har olika smak.
Klippt man på en Frieser är fruktansvärt :P

#189 Klippt man, ja ursch va fult på Friserhästar!
Klart man bryr sig vad som är fult resp. snyggt på sin häst inkl än själv.
/Elin
#177 men malin, vera hade väll fått sår i sidorna av sporrarna ? ;p
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Stubbman tycker jag är häftigt på vissa ponnyvalackar. inga andra
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ridfolket är då bra knasigt, De enda som spelar in för mig är att de man hänger på hästen skall ha en funktion. Sen kvittar de om de är skriklila eller svart..
Det var tragiskt att läsa sånthär…
Bättre att sluta bry sig så blir inte allt lika jobbigt längre.
#192, asså nej hon har rivit sig där i spiltan men sen när jag hoppade så råkade jag kicka till henne på såret för vi kom i obalans innan, och då blev det varrigt ;)

Långa kastanjer tycker jag är fult, jag håller dom korta =)
Dålig sits är fult! xD
Jag ska själv inte säga nåt igentligen, min hoppsits är förj*vlig…
Men som sagt; skump, stolsits, dåliga händer, när man drar upp skänklarna m.m
Har man en bra sits ser allt OK ut :D
#196 se vad sporrar kan göra (: för sen fick du inte rida mer med sporrar hörde jag ? (A)
men iaf , läste nånstans däruppe att det var fult med stubb på shettisar , för det mesta tkr jag det är urgulligt ! kompisens shettis har exem och måste hålla stubb, och den är helt underbart söt i det (: ser välldigt välvårdad och fräsch ut ^
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Så nosgrimma som fästes nedanför bettet, vet inte vad det heter, kallar det själv för islandshäst-nosgrimma, tycker jag är mindre vackert om det inte är just på en islänning
#200 Remontnosgrimma?
mycket man påpekar ;)
ja tycker att:
rosa mule och runt ögonen är fult, hästarna ser läskiga ut, men de beror på hur rosa de är, vissa fuxar får en riktig pussmule med de rosa medan många skimlar ser "läskiga" ut (usch tycker inte om att säga att en häst är läskig på de viset)
vojlock och uttvättade shabrak som många nämnt är inte så himlans snyggt.
malin baryard stövlarna är väldigt fula (sorry alla som har dom, det finns en del)
tjocka knoppar..
färgad utrustning (martingal, sadel, träns m.m.) när det gäller typ benskydd är lite färg bara fint tycker ja (detta gäller dock ponnyer, stora hästar = töntigt, haha…
sedan tycker ja att lång man är fult om det inte "tillhör" rasen..och då ska den va naturlig..

#204 Jag håller med dig om att Malin Baryard stövlarna är fula. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att själv köpa dom. Till alla er som har dom: Förlåt, men jag tycker inte om dom :/

Hur ser Malin stövlarna ut? :P
Jag har alltid varit för färgad utrustning, men efter att jag fick se en helrosa sadel har jag haft mardrömmar x)
#206 Tretorn ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
jag älskar tretorn stövlarna! :D
kommer att skaffa mig ett par inom kort..
kom på en sak som verkligen är FULT;
att mönster raka hästen, tex. med ett hjärta på rumpan :O
uhhh, det är hemskt!

#208 Oj, klantiga mig ;) Jag tycker inte om dom, därför jag inte har hållit koll på vad de heter x)
#210 NOO, det är URSÖTT med hjärta på rumpan, och blixt osv!
Hade hjärta på min URSÖTA B ponny, och en sol på min arab, tro mig eller ej, men båda var skitsnygga! kan se om jag kan plocka fram bilder (6) :P
MVH
#210, Det är ju läckert med en form på rumpan (: Själv ska jag raka döskalle på mina grabbar i vinter.

#213 Nehej vad coolt :D
#213 haha, jadu :D smaken är som baken - DELAD ;)
och om vi säger som så, det är nog rättså bra att inte alla tycker lika :) själv skulle jag aldrig vilja ha min häst rakad så :p
Ja visst är det tur att alla inte tycker likadant, jag skulle kräkas om alla tex sprang runt med tretorn stövlar x'D
Min ful-lista blir såhär:
- Färgade träns, typ rosa och blåa plastträns, ja, ni fattar (det är verkligen det fulaste som finns!).
- Tretorn-stövlar (speciellt de röda!)
- Många små, spretiga knoppar som står rakt up.
- Spretiga, ovårdade svansar
- Korta svansar
- Lång man (fint endast på travare, ardenner osv. Sådana som ska ha det enligt rasstandard)
- Stubbman (samma gäller där, är det enligt rasstandard så okej då)
- Omatchande utrustning
- När sadel och träns och övrig läderutrustning är i olika färger
- Såna där handskar med typ virkat på ovansidan
- Såna där gummityglar som är flerfärgade (i typ rött, blått, gult o grönt)
- Rutiga "gubb-kavajer"
- Bomlösa sadlar
- Sånt där hjälm-överdrag (som jockeysar har)
- Jofa plasthjälmar
- När man lindar endast på ett benpar och inte runt om
- När man klipper typ ett hjärta på rumpan på hästen (okej, kan vara sött på små A- och B-ponnysar, men annars, usch.)
- Vojlockar - aldrig fint.
Ehum. Jag är en kräsen dam som ni ser. Men men x]
- Färgad läderutrustning. Blåträns, röda sadlar osv (de som finns på ponnyprakt)
- oborstade svansar ger mig alergiii
- de bruna ridskorna med snörning (har ett par själv sköna men fula)
- rakklippt pannlugg på små nallebjörnsponnyer.
- omatchat
- jofas plasthjälmar
- bomlösa sadlar.
Haha väldigt många som inte gillar tretorn stövlarna, tycker de är snygga
- Färgad läderutrustning. Blåträns, röda sadlar osv (de som finns på ponnyprakt)
- oborstade svansar ger mig alergiii
- de bruna ridskorna med snörning (har ett par själv sköna men fula)
- rakklippt pannlugg på små nallebjörnsponnyer.
- omatchat
- jofas plasthjälmar
- bomlösa sadlar.
Haha väldigt många som inte gillar tretorn stövlarna, tycker de är snygga

#220 Om jag ska vara ärlig så ser både sadel och träns ut att vara i samma färg där, så det var ju inte spec farligt. Värre är det med typ ljusbrunt träns och svart sadel.
#220. Nej men vilken söt :'D
Nåt som är vidrigt fult är dom där knä-nylon strumporna som alla ponnyhoppryttare har, som har alla möjliga färger och mönster. Det kan vara vad som helst på, allt från mönster till …fiskar eller nåt xD

Jofa-hälmarna är ju inge vidare snygga.
Dock tycker hag Tretornstövlarna är rätt snygga ^^.
Pessoabett är dock ett blank nej, fult OCH elakt!
Omatchande läderutrustning är inge vidare heller.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#226 vf är pessoa elakt??

# 221 nej de kanske inte är sån jättestor skillnad men jag har en brun sadel och ett brunt träns som har exakt samma brun , sen ett ljusbrunt pullarträns , sen ett svart träns . använder allt ihop, har tyvärr inte råd att köpa en till sadel just nu bara för att den ska vara svart/ljusbrun till pullartränset. jag tycker de är jättefint med alla färger, har benskydd och schabrak som matchar bra ihop =) är bara gulligt tycker jag
# 222 tack så mycket ! :)
#228 det är ju olika på olika hästar också :)

alltså tretorn stövlarna är fula men ruskigt sköna!
#227. Jag vet en artikel om varför det är elakt, jag kan säkert leta upp den och skicka den till dig så du får läsa :)
Ljusbrunt träns och svart sadel är väll inte fel? Måste allt gå i svart för att inte vara färgat och det ska vara matchande? Vad tråkiga ni är!

# 232 ja visst är dom tråkiga ! jag har en brun sadel, så har jag svart träns , tycker inte det är nå fel med det :)
#232, #233 Haha ja, man märker ju verkligen att alla har olika smak. Själv tycker jag att det inte ser riktigt klokt ut, men alla har sin personliga smak ^^
#234 Men allt ska väll inte bara gå i svart? :P

#234 det är väl antagligen för att jag inte är nått rikemansbarn/får allt jag vill ha , så jag får nöja mig med en sadel. tycker inte det är nödvändigt att ha 3 olika sadlar bara för att jag råkar ha 3 olika träns i olika färger. har även 3 hästar och har precis fått en helt ny dressyrsadel, stûbben för 10 tusen så jag kräver inte så mycket,.
#236 aa visst är bruna sadlar snygga ;)
#235 Allt i läder tycker jag iallafall. Inte nödvändigtvis i svart, men i samma färg. Sen kan det vara okej med en mörkbrun sadel och ett svart träns t.ex., det synd ju inte så mycket, det är värre med ljust brunt så som många andra har sagt.
#237 Jag är inte heller något rikemansbarn och jag får inte heller allt jag vill ha ;)

REMONTGRIMMA! :O Usch, det är det fulaste jag sett! :|

#186 Så du bryr dig inte - aldrig - överhuvudtaget om hur du eller hästen ser ut? Okej, skönt för dig att inte tänka på det men jag personligen skulle aldrig tänka tanken att rida med fyra olika färger på lindorna och ett lika omatchande fult schabrak.
Och ang. travhästarna - så tycker jag att det ser för j*vligt ut, det som du beskriver.

Läste lite högre upp om matchning av olika läder färger. Min sadel är helt i läder, röd, mörkbrun och ljusbrun till färgen ;) och jag har ett svart träns. Härlig blandning va? :D Jag bryr mig inte ett dugg om färgerna, det viktigaste är att min ponny mår bra! Det är ingen skönhetstävling.

#224: Det är ju snyggt när man är så välmatchad som neptun är.
Usch för att ha olika färger på förbygel och selunderlägg… iallafall på tävling, på träning bryr jag mig inte.
Jag matchar pannband, förbygel och selunderlägg, och annat om det går. Skydd ska helst vara svarta o så diskreta som möjligt.

jag tänkte faktiskt på detta tidigare idag när jag red.
svart sadel. brunt träns, svart martingal. kamoflageschabrak, beige jacka, svarta stövlar och ljusblå ridbyxor.
i'm so hot - men jag tror inte älgarna bryr sig… har andra saker att tänka på än att matcha allt.

#243, hehe ja vi tänker på färgerna vi ;) Men du brukar vara väldigt välmatchad du också =)
#242 Jag matchar, och jag tycker det är roligt. Ponnyn mår väl bra ändå? Och jag själv känner mig SNYGG och får bra självförtroende när jag rider runt välmatchad och fin, och då blir jag glad, och då går det bättre när jag rider! :D Hahaha, ja så funkar jag!
Så jag ser INGET negativt i att matcha sin utrustning, det är en rolig grej helt enkelt!
#246. Håller med… Det ser frächt och mer välvårdat ut. Och om inte hästen bryr sig. Den mår antagligen varken bättre eller sämre av att man matchar så vf int?? Och man får faktiskt lite bättre självförtroende och sträcker lite extra på sig… Hoppas jag inte svamlade för mkt…
#246 - #247 Dom siktar nog inte på att det är "dåligare" att matcha, utan att det inte är dåligare att inte matcha ;p Hänger ni med xD?
MVH
#248 Jo, men man var ju tvungen att försvara sig lite… Dom klagade ju så :o haha!
Brunt läder till hästar, i mina ögon finns inget fulare än det.
- Gummiridsövlar
- halsförlängare och liknande
- shabrak under longerjord
- urtvättadr shabrak, lindor mm
- får-ponnyerna
- GPA hjälmarna (förlåt alla men de är inte snygga)
Kan bli en lååånglista
jag bryr mig egentligen inte så mycket om tränser skulle vara brunt och sadeln svart, det viktigaste är att allt passar och att man trivs med det.det jag
därimot inte tycker är så specieelt snygt är bla:
- Färgade läder träns, (typ rosa, blått osv) ser plastigt ut..
- Hästar och ponnyer som har För mycket fårskinns ludd och gull på sig . Det ska användast med måtta och inte sättas på alla tänkbara ställen där man kan fästa en bit fårskinnsludd.
- Vojlock tycker jag inte är så himla snyggt, skulle häldre välja shabrak men det är klart det funkar ju att rida med vojlock ;)

Om vi säger såhär, jag bryr mig inte om omatchad utrustning hemma eller dylikt. (Inte på tävlingar heller, det gör man som man själv vill, även om JAG vill ha det matchat på tävling)
Om det är något jag verkligen behöver till mina hästar, typ ett BoT täcke säger vi (endast ett förslag) och det enbart finns i regnbågens färger, så struntar jag självklart i hur det ser ut, för att mina hästar ska ha det bästa. Men finns det flera färger, tar jag självklart den färgen jag själv tycker om.
På tävling tycker jag om att matcha utrustningen, det känns fräscht och snyggt, och framförallt tycker jag att det är kul!
Sen får folk tycka vad dem vill om min matchning, färgval osv, jag är nöjd och hästarna trivs, det är väl ändå huvudsaken.
Åter till tråden; Vad är fult?
Det finns ju självklart mycket som är fult enligt alla, smaken är ju som baken.
Men, det jag personligen tycker är fult är
Rakklippta korta pannluggar,
Tretorn stövlarna
Massa olika ludd överallt, och speciellt färgade eller mönstrade.
Rosettsnoddar i man och svans
"Krimskrams"
Ja, just nu kommer jag inte på något mer, men.
Färgad utrustning kan visst vara kanonsött ibland, även lite glitter på nån grimma kanske. Men det är dock sånt som jag själv enbart skulle kunna ha hemma, mest på skoj liksom.
Frågar man mig så är en vanlig lädergrimma det absolut snyggaste som fingrimma, och dylikt. :-)
Pessoabett, fult OCH elakt
Kandar
Kandarbett och andra massa-saker-i-munnen-bett
Nosgrimmor (alla sorter!)
Pastellfärger
Röda tretornstövlar
Sporrar
Spön
Kandar
Pastellfärger
Röda tretornstövlar
Sporrar
Spön
Kandar
Pastellfärger
Röda tretornstövlar
Sporrar
Spön
Inte direkt fult, men pannband. Jag tycker att det är snyggare med enöra.
Rakt avklippta manar (man kan ha "ridhästman", men den behöver inte vara rakt avklippt, utan kan vara trimmad för att se lite mer naturlig ut. Sedan när de är tjocka manar som på shettis eller liknande blir det bara ännu hemskare!)
Tretorn stövlar (De ska vara så populära vad man hört, men när jag faktiskt såg en "på riktigt" i affären nyligen måste jag säga att jag aldrig skulle använda mig av ett par sånna.)
Överdekorerat (Överdrivet mycket färger, bling-bling och onödiga saker. Både t.ex. fårskinn och rosa saker är fint men bara i viss mängs och på vissa hästar. Färgade saker är bara sött på små söra ponnyer dock bara i lagom mängd. men självklart måste allt inte vara i svart, vitt eller brunt för det men bara i mindre mängder!)
Omatchande färger (Självklart behöver man ju inte ta det till överdrift, har man en svart sadel och ett mörkbrunt träns på en brun häst är det helt ok. Sedan använder jag själv aldrig svart på skimmlar om de verkligen inte bara är gråa, har de en brun nyans så blir det brunt.)
Märkes saker "bara för att" (Märkes saker kan vara snygga många gånger, men när folk köper gräsliga och ibland ofunktionliga saker bara för att det är av ett visst märke så tycker jag det bara är fjantigt.)
Rakade mönster (På skimmlar kan det vara snyggt att raka något diskret mönster, men stora hjärtan över hela baken är inte snyggt… Och gör man det på en färgad häst så blir detaljen så mörk och det andra så ljust att det inte ser särskilt snyggt ut)
Remont nosgrimma (förutom att jag inte tycker om funktionen så tycker jag det ser så oproporionerligt ut.)
Glitter och färg som målas på (Det kanske passar på en maskerad eller liknande, men på tävling så ska det itne vara något glitter och tjaffs. "Hov-Bling" som någon tidigare nämnde har jag aldrig sett tidigare men jag skulle aldrig någonsin sätta på det på någon av mina ponnyer till tjejen som är 9 och rider ens.)
Ovårdade hästar Sedan gillar jag inte när folk kommer till tävlingar och framför allt utställningar med hästar/ponnyer som de i princip tagit in från hagen, ställt i transporten och bara borstar av lite snabbt på utställnings/tävlingsplattsen. Jag badar alltid hästarna inför en utställning och för en tävling eller liknande så blir det en ordentligt genomgående putsning i.af. Men jag skulle nog faktiskt skämmas över att komma med en häst med pissfläckar eller lera kvar på ställen som man inte dragit av i all hast. Det är illa.
Sedan viktigast av allt är att alltid ha funktionella saker om de sedan inte är de allra vackraste eller matchar 100% så får det vara så, men saker som passar hästarna och inget som inte verkligen behövs så som "prydnads bröstor" och liknande saker!
Hakuna matata!
Jag tycker remontgrimma och vojlock är fint. varför har ingen vojlock nuförtin? schabrak.. känns som onödigt mycket tyg bara :p
De där ljusblåa och ljusrosa säkerhetsvästarna som väldigt många barn använder.. De är förfärligt fula. Även ljusblå och ljusrosa träns är fruktansvärt fula.
Vilka haters alla är… Låt folk ha vad dom vill. Förstår inte hur ni orkar gå runt och störa er så himla mycket på allt.
Spikrakt klippt man, svans - Jag gillar mer när hästen ser naturlig ut. Klippt och trimmat i all ära, men icke spikrakt för min del! =)
Starka färger på hästens och min utrustning - Kalla mig konstig, men mina ridkläder + min medryttarhästs utrustning går nästan endast i nyanserna svart-mörkbrun-brun-beige-grå-vit. Jag tycker jag känner mig som finast när jag är klädd i endast naturliga färger, och i en så jordnära sport som ridning så känns det helt enkelt.. mest passande!
Ryktsaker i starka färger - Går ihop lite med ovan, när jag arbetar med hästen vill jag se att det smälter in i stallets och hästens omgivning. Lysande färger kan vara bra om man tappar bort dem ute men jag får ofta mindre sinnesro om jag ryktar med dem, haha ^^
Mönstrade ridbyxor - Simply just not my cup of tea.
Sen som sagt är det ju ingen skönhetstävling, och jag bryr mig inte speciellt om jag missmatchar mellan färgerna eller om dessa "krav" inte skulle uppfyllas heller för den delen. Utrustningen ska vara till hästens fördel, inte min!
#261 Jag tror inte att tanken är att mena illa, anklaga eller störa sig på andras val av utrustning i den här tråden, utan mer vad man har för egna åsikter om vad man tycker är fult eller fint. Menar inte att det är rätt att vara klaga på andra, utan att du kanske missuppfattade tråden lite.
Plastiga träns i tex rosa, andra färger m.m Stört fult, enligt mig! Påminner ju om en barbie häst! 
Mvh Linnea
De där tretorn ridstövlarna som finns i alla dess möjliga färger. Så otroligt fula!:(
Deras vanliga gummistövlar kan vara fint när man är i stallet och inte ska rida, lite lantligt sådär!
Sen vita ridstövlar är ju sjukt fult………haha ser galet ut.
det ända jag riktigt stör mig på är avklippta luggar - och då menar jag på ALLA hästar! Lång lugg passar på alla hästar och folk som har en häst med bra luggtillväxt ska vara glada. Det är det finaste som finns. Kort trimmad man och en pannlug storlek lång (typ minnst 2dm nedanför ögonen) är sååå vackert!
Såg en tjej som hade klippt av luggen på en ponny hon red och tävlade för ägaren, ponnyn var en urläcker Welsh Cobhingst. Jag ville bara lägga mig ner på marken och gråta. Varför har inte ägaren sagt något? Tjock vågig pannlugg kapad på hälften… 

Asså nu är de mycket som är fullt men dock bra ibland. De som är fult är när man inte matchar. Jag tycker de kan va ok med råsa lilla och sådana färger om man har råsa shabrak och lindor eller benskydd och en råsa tröja då är de bara snyggt . Och till och med om man inte matshar behöver de inte bli fult bara d eär snygga grejer men de beror helt på. Är man hema kan man se ut hur man vil tycker jag. Men ute ska man va snygg. tycker inte fårskin är fult tycker de är fint faktiskt
- Omatchande färger
- ska man ha sadel och träns ska de vara av lång man samam färg
- för korta stövlar
- svanskapa är fult och tyder derekt på en dålig sadel
- fult lindade ben
- lång man och panlugg på en tävlings häst bara bläää
- när pomull syns i öronen på hästen
- för små täcken eller shabrak
- hård hand
- pesoa bett
- de är ok med skarpa bett bara de används rätt men annars inte
- ponnybarn som rider dåligt och förjävliga mot ponnysarna
- sådanhärt

- de finns mer men orkar inte ta upp allt
Hmm ja, pottfrisyrer på hästarna tycker jag är sååå fult. Finns dock VISSA som passar i det det är dock inte många haha 
Sen gillar jag inte för långa ryttare på små ponnyer, det ser så konstigt ut och det ser ut som om dom ska välta i svängarna och som om ponnyn har jätte svårt att balansera upp sin ryttare och ser allmänt konstigt ut helt enkelt.
Massa olika starka färger i utrustning som inte passar ut, det ser ut som om regnbågen kommer in på tävlingsbanan då haha xD
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com