Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4773 ggr
Salander
0

Laube eller Moser max 45

Hej! Är det nån här som har en klippmaskin (egentligen hundtrimmer om jag fattat rätt) som heter Laube zeroheat 630 och har en motor på 60 watt?

Jag funderar på att köpa en mindre klippmaskin att delklippa min häst med, tänkte först köpa en moser max 45 med 45 watts motor för jag har läst att många använder den på sina hästar och är nöjd. Men så hittade jag Laube till ungefär samma pris men att den har 60 watts motor istället, gör det stor skillnad mot 45 w?

Det är inte så mycket jag klipper på hästen så behöver ingen värstingmaskin och den behöver inte va så stor. Tystgående är det viktigaste.

Ni som har erfarenhet av antingen Lauber eller Moser max 45 får gärna dela med er av era erfarenheter! :)

Carrick
0

Har en Moser Max 45.
Gillar den, hästen som tidigare var rädd för apparaten står numera som ett ljus :)

Salander
0

#1 Det låter ju lovande :) Hur tjock päls tar sig maskinen igenom?  Och hur mycket klipper du med maskinen? (tänkte på hållbarheten, den är ju ganska billig så jag vet inte hur länge man ska förvänta sig att den håller :) )

Carrick
0

Köpte min begagnad, så kan inte avgöra hållbarheten…. köpt en ny nu :)
Har haft den i 3 år iaf, lämnade in skäret i våras för slipning, å sedan har den inte velat fungera ordentligt….. varken skäret eller maskinen….. så det blev en ny som jag hoppas på kommer vilken dag som helst nu!

Klipper min connemara halv/halvklippning, hon har tät, lite grov päls.
Har inga problem att klippa henne. Klipper 2-3 gånger/säsong. Ska testa shettis om ngn vecka… ska bli intressant ;)

Salander
0

Ok, men om du hade den förra i 3 år å klippt så pass mycket så tycker jag det är ganska bra endå, med tanke på priset :) Min häst har mer lång päls än tät tycker jag, visst blir väl den riktiga vinterpälsen tät men jag kommer ju klippa innan hela vinterpälsen har växt ut och sedan troligtvis i omgångar beroende på hur långt det som redan är klippt hinner växa ut. Kanske får bli en moser max ändå då, jag ska hålla utkik på beg. markanden, kanske går att få tag i en billig så man kan testa om det funkar :)

Är det någon annan som har erfarenhet av någon av dessa två klippmaskiner? :) Både positivt och negativt vill jag höra :)

Carrick
0

Har nu testat att klippa 3 shettisar & 1 fjordkorsning med min Moser Max 45.

Funkar kanon Glad

Salander
0

#5 Om den tagit sig igenom 3 shettispälsar så låter ju det lovande :P Hade dom fått rejäl vinterpäls allihopa och mosern tog sig lätt igenom?

Jag har stenkoll på beg. marknaden, hittat några moser max 45 men nån annan har hela tiden hunnit före, kanske får bli en ny iaf :P

Har du nån bild på nån av hästarna där du klippt? Så man ser hur det blir och även om det syns hur tjock päls hästen har :)

Salander
0

Justja, en sak till jag funderat på, vilket skär ska man använda? Ett som lämnar 3 mm eller funkar ett som lämnar 1,5 mm? Med Laube maskinen medföljer skär som lämnar 1,5 mm och med mosern 3 mm. Vad blir bäst? :) Nån som har erfarenhet?? :)

Carrick
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6-7 Japp, riktig tjock vinterpäls, så där en 4-7 cm lång Glad
Enbart främre halvan av halvklippning på de små & halvklippning av fjordkorsningen. Där klippte jag inte allt själv med Mosern utan det mesta stora "ytorna" med en större maskin med ett bredare skär….. hade tagit en evighet m den pälsen annars Skrattande så det var endast för att spara lite tid, maskinen hade klarat det annars!

Så kapaciteten finns till att klippa även tjocka pälsar, vilket var kul att få testa. Tyvärr inga bilder på klippningen, enbart en äldre bild från förra vintern på fjordkorsningen….. ger kanske iaf en hint om pälsen Oskyldig

3 mm tycker jag är lagom, kortare än så & hästen blir typ "flintskallig"….. enligt mig då Flört

Köpte min här, http://www.zoonet.se/sv/category/188/Klippmaskiner-Skar de har samma pris på båda de du tittat på Glad

Salander
0

Tack för bilden! Samma päls som min har ser det ut som så då borde ju en moser funka ;) Zoonet är den sida jag kollat på, men det är svårt å bestämma sig för vilken modell man ska ta när båda kostar lika, men det blir nog mosern så får man 3 mm skäret med på en gång, annars kostar ju det att köpa till också.

Haha jo det förstår jag att det skulle tagit en evighet med bara mosern på fjordkorsningen :p Min islandshäst är ganska liten så ytan blir liksom inte så stor som ska klippas, så det duger bra med en liten maskin :P