Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4558 ggr
WinterPrince
0

Hästfolk i lägenhet

Jag är lite nyfiken på hur andra som har häst OCH bor i lägenhet gör med alla saker!

Kan väl börja med hästkläderna. Hur förvarar ni dessa för att inte sprida hästlukt i hela hallen. Och skorna, vad gör ni för att inte få lera över hela golvet?

Är inte riktigt nöjd med mitt arrangemang…

Rafflan
0

Ett par tips jag vet om
* Speciell garderob till stall skor + kläder
* En plast låda i bagageluckan där man har stall skorna, byter skor när man kommer till stallet och innan man åker.

selfrejection
0

Just nu har jag det jag inte använder i källaren, men måste fixa lådor till det så det inte luktar så mycket. Där har jag även en del saker till hästen, täcken, schabrak osv. Resten av hans saker är i stallet.

Kläderna jag använder har jag i sop/städgarderoben i hallen. Skorna står på mattan och blir det lerigt får jag helt enkelt torka golvet. Men jag försöker gå i gräs innan jag går in så behöver man inte få med sig all gegga.

Resten av kläderna ligger just nu i bilen efter att jag hämtat dom hos mamma i helgen och inte orkat bära in dom än.

examynia
0

jag har en speciell garderob i hallen där jag förvarar alla stallkläder.. skorna brukar jag sklja av sulan emellanåt så att bajslukt osv försvinner.. tycker de funkar bra.. känner inte att de luktar häst.. sen tvättar jag kläderna ganska så ofta för att d einte ska lukta ingrott:-P

Killen
0

Mina saker luktar inte, så de hänger i hallen.

Vi har hyfsat lerfritt i stallet, och det mesfta av löeran brukar falla av innan jag kommer in i lägenheten, men i värsta fall tra jag av mig skorna utanför och slår av leran.

kissmekate.blogg.se

enmanik
0

Jag har mina ridskor ståendes i stallet, så brukar åka dit i joggingskor och de luktar ju inget och blir heller inte så skitiga, så de kan stå i hallen som vanligt.

Sen brukar jag slänga in mina kläder i en särskild garderob (Tycker dock inte kläderna luktar så förfärligt mycket..). :)

Zadeira
0

Jag har min jacka och mina skor i hallen. Jackan har en egen krok lite avsides från vardagsjackorna, och skorna står på en sån där speciell plastmatta med kant för att inte sprida smuts, lera och hästbajs bland de andra skorna.

Kläderna har jag i en plastback med lock på mitt rum.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon påtalat att det luktar häst trots att jag har mina stallkläder så öppet. Kanske är det för att jag alltid cyklar 30 minuter hem från stallet så kläderna vädras ur av vinden?

Zaphix
0

Har sakerna i stallet, tar bara hem stallkläderna när de ska tvättas och då får de bo i tvättkorgen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

niare
0

mina saker luktar inte heller faktist :P har haft folk som hatar hästlukt och inte märkt de, har ridstövlarna och jackan i hallen, ridkläder i en påse i garderoben ^^

selfrejection
0

Hur gör ni när det regnar eller snöar och kläderna blir blöta?

Zadeira
0

#9, Har man tur så är tvättstugan ledig så man kan tvätta/torka direkt, annars är det att hänga upp i badrummet ovanför badkaret som gäller.

kuusou
0

Har mina stallkläder som vanligt hängandes i hallen. Tungan ute

http://minihingstar.n.nu

niare
0

hänger dom i duchen i taket  ^^ skorna får stå på tidningspapper i hallen

Aribigga
0

Jag hänger allt innanför dörren bara, tycker inte det luktar alls. Inte heller min sambo som är känslig för lukter bryr sig.

Det enda är väl att jag inte hänger min jobbejacka och min stalljacka på samma krok ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

Hänger jackan i hallen som vanligt. Men har stall/hemma/hund/utekläder åt höger och resten åt vänster på krokarna. Sedan ställer jag skorna nedanför som vanligt, blir inte så skitigt av det för lös lera lossnar innan jag går in (har en asfaltsbacke från stallet upp till lägenheten så hinner trampa av mig) och blir det skitigt så får jag städa =)

Är det blött när jag kommer in så åker det in i duschen (har hängare där så jag hänger lätt upp kläderna och ställer skorna på golvet i duschen). Eller så slänger jag allt på golvet i duschen för jag har värmegolv där så det torkar snabbare då, det beror lite på vad det är för något.

Kläder har jag dock lite problem med var jag ska göra av. Idag slänger jag kläderna på golvet i badrummet så torkar det på köpet, eller så hänger jag det på en stol som står i mellanrummet utanför badrummet (om det är helt torrt). Känns dock som om det hänger väldigt framme om någon kommer på besök. Men å andra sidan vet folk att jag har häst och ingen har klagat hittills, dom flesta av mina vänner har själva häst eller andra djur och är vana =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

komkoma
0

Byter skor i stallet och lämnar oftast min stall jacka där också.
Jag har turen att ha ett vindsföråd med ingång från min lägenhet, så där bor alla mina stallkläder:)

hannibal-roll
0

Förvarar alla mina stallkläder som används, i stallet. Även skorna, har dock bara ett par stålhätteskor och ett par gummistövlar så jag använder dom året runt. Det som inte används för tillfället hänger rentvättat hemma i garderoben med resten av mina kläder.

Ava Adore
0

Jag har tänkt köpa nån slags upphängbar garderob i tyg eller plast, om det finns nånstans. Och ha den i klädkammaren. Den ska gå att stänga. Men nu hänger jag mina stallkläder därinne ändå, och stallskor i en påse på golvet. Iofs så har jag min medryttarhäst oftast bara onsdagar o fredagar, så mellan fredag o onsdag tvättar jag dem:)

Jag tycker dock mina stallkläder luktar gott ;) men försöker undvika att ha dem i närheten av mina ungar, de är allergiska.. de har hittills inte märkt av det, de har ju egna garderober i sina rum :)

examynia
0

förlåt att jag snor lite men #17 jag vet att de finns sånna upphängbar garderob som man kan dra igen tror jag finns på ÖoB.. vet inte om dom ha rvar men en kompis till mig köpte en sån där iaf för nåt år sen.. kolla=)

Ava Adore
0

#18 Ah, tack! Har bara kollat på IKEA hittills, är lite seg av mig :p men där hittade jag inte, blir ÖoB nästa då :)

examynia
0

#19 ja gör de för dom har ju massor med saker som man kanske inte tänker på:P men de va nåt år sen minkompis köpt emen tycker att de borde finnas kvar.. iallfall  av något slag hehe

WornOut
0

Jag har en garderob i hallen där jag har mina stallkläder.
Skorna brukar jag borsta/spola av innan jag sätter mig i bilen hem från stallet :) Sen brukar jag ibland även låta stallskorna stå kvar i bilen och byta skor innan jag kommer hem, men det är ju ingen lösning direkt då det börjar lukta lite häst i bilen istället ;)