Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 5045 ggr
Kassy
0

kostnader att ha häst/år

Håller härhemma på att räkna ut hur mycket det skulle kosta att ha häst och hade tänkt ha på lösdrift med några andra hästar och undrar hur många rundbalar det skulle gå åt för ETT varmblod?

Inte exakt..men alltså på ett ungefär hur många rundbalar som går åt, tex hur mycket går åt till era hästar?

Jättetacksam för svar! Glad

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[Angel88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Först hur stor är hästen? vad ska den användas till? Vad väger den? Hur gammal är den? och hur kyl tålig är den höst/vinter/ vår? behöver den krafft foder?

Som grund räkna minst 1,5kg hösilage pär 100kg häst och minst 1kg hö pär 100kg häst (detta är extremt lite dock)

Min häst kostar just nu

2000kr stallhyra (då det är ett fullservice stall så allt ingår (även mockning), ja jag vet jätte billigt).

hovis: 1000kr/ var 8 vecka höst, vinter och vår. var 6 vecka sommar

oförberädda kostnader 1500kr mån (extra foder m.m.)

så varannan månad kostar hon 3500kr vilket blir 21 000kr i halvåret

och 4500kr (med hovis) 27 000kr halvåret

Så det blir 48 000kr om året minst. Och då har jag ett litet 16årigt varmblod som är 153 cm i manken. 

Och då har jag inte räknat med vaccenationer, avmaskning m.m.

nu har jag dock hittat ett billigt bete(400kr/mån) så det jämnar ut sig, då hon skos oftere och så..

men minst 48 000kr om året lite drykt, tufft när man studerar.

niare
0

jag betalar ca 1500-2000 kr i månaden för allt då köper jag 1 rundabala hö i månaden med på ca 350 kg. har ett halvblod som står på ca 12 kg hö per dag då ca 2 kg kraftfoder och hon är 19 år och 160 hög fullblodsmodell.

stallhyran kostar 200 kr per månad då ingår utsläpp och spån, bete på sommaren e gratis.

ca 400 kr i krafftfoder per månad

hö 300 kr för en rundbal i månaden

skoning 800 helskoning kr var 8e vecka

sen tillkommer avmaskning och sånt ibland därav gick jag upp till maxpriset på 2000 kr men aldrig mer än så om hon inte blir sjuk.

niare
0

men sen beror de  på om ni har fri tillgång till mat på lösdrift då går det mkt mer åt. vi hade två stora hästar gick ca nästan 1 rundbal i veckan då om den fick stå ute hos dem.

Kassy
0

Okej, tack!

Hyran kommer gå på 500kr/månad och hästen är ett 7 år gammalt varmblodssto på 155 cm. Hon ska främst vara skogsluffarhäst men även lite hoppning (om hon tycker det är kul).

Men yttligare en fråga; om hästen inte blivit vaccinerad tidigare, vad kostar grundvaccination för stelkramp och hästinfluensa?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

[Angel88]
0

#4 jag råder dig att ta mot botulism med…

skulle tippa på att den kommer att gå på runt 2000-3000kr, jag betalade 700 för botulism och stelkramp men det e den vanliga årliga sprutan. En grundvaccination görs ju på 3 eller 4 ggr om ja mins rätt.  första, sedan andra efter 3 veckor, tredje efter 3 mån och 4 efter 6 mån. sedan en gång  årligen

Zahara
0

jag gör av med en rundbal i månaden på 2 hästar + kraft till den gamle sen står de på halm och får lite foderhalm och tugga på med, detta hösilage var så torrt så det var ästan hö!

#5 e det inte 1 sen efter fyra veckor spruta 2 och sex månader spruta 3 sen e det årligen där efter?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

selfrejection
0

#5 När jag grundvaccinerade min häst i vinter tog jag två sprutor med 6 veckors mellanrum ungefär och sedan efter ett år igen. Det kostade 450kr/gång och var av en privat veterinär som har småsdjursklinik och åker runt och vaccinerar hästar ibland.

Kassy
0

Okej, tack så mycket för alla svar! Så som jag räknat det kommer mitt barnbidrag 15600 kr/år räcka, men då står mina föräldrar för utrustning som ridkläder, täcken, grimmor mm som går åt när man har häst.

Bör man försäka hästen i Agira eller någon annan hästförsäkring? (har även hört att man kan försäkra sig om olycksfall skulle inträffa från en agiraförsäkrad häst)

Gronstedt
0

Man bör alltid försäkra. Och vilken kalkyl man än gjort upp så kan man lika gärna fördubbla den beräknade kostnaden med en gång, för det stämmer ändå aldrig.

[Angel88]
0

#8 jag rekomenderar dig att ta IF häst försäkring. Har själv ett varmblod och jag kommer att ha henne fullt försäkrad dvs 120 000 veterinär vård samt ca 40 00- 60 00 i liv, det kostade ca 350kr i månaden så det är jätte billigt. Då täcker den allt! och det är bara 2500kr i själv risk! och det kan man ju i stort sett få tag på ganska lätt.

Agria är dyra och dryga, samt har en hög själv risk pluss 20-25% av totala kostnaden

niare
0

Agria kan jag bara rekomendera har haft problem med andra bolag, agria har alltid vart lätta att få pengar av. sen inte dyra ger bara 250 kr för ungefär samma som ovan och 2800 i självrisk :) finns massa tillägg som om du blir skadad eller om hästen skadar nån annan, plus djurambulans mm.

Jag vaccinerade min ungponny  nygligen, första gick på 700 kr då med stelkramp sen samma efter 4 veckor och sedan 6 månader efter bara hästinfulensa då kostade det 400 kr på station.

mille-star
0

Nu vet jag inte hur mycket barnbidraget ligger på idag men gissningsvis runt 1000kr. Krasst sagt men det kommer inte räcka för att hålla en häst.

Jag anser att om man har råd att avvara 5000kr i månaden, då har man råd att ha häst! Beroende på vad de fasta kostnaderna hamnar på så är det alltid något oväntat som dyker upp.

Stallhyra, foder, tillskottsfoder, strö, utrustning, vaccination, tandvård, hovslagare, sadelkontroller, försäkring, träningar osv kostar mycket. För att inte glömma att hästen troligtvis förr eller senare behöver veterinärvård! Veterinärkostnader skenar fortare iväg än hästen själv.

Kassy
0

Ägaren står för försäkring (agria) Skoning kostar 7-800 var 8 vecka Stallet där hon står kostar 500kr/månad Kraftfoder 200 kr/månad Hö 150 kr/månad (rundbal) Saltsten 25 kr/månad Dvs 1275/månad om det inte blir veterinärkostnader men då betalar jag 1800 kr i självrisk bara Vaccination blir dock dyrt för mig då hon behöver grundvaccineras men ska be att få det som födelsedags och julklapp

Lorita
0

Mina fyra hästar delar en bal med mina fem får på en vecka.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alma-G
0

#8 Det kommer inte räcka..

PaulineH
0

8# Nja, jag är rätt tveksam till hur långt du kommer med 15 tusen per år. Eller ja, det beror ju på hur mycket dina föräldrar är villiga att betala utöver det klart. Men bara hållandet av hästen ligger ju på mer än det där. Man ska ju alltid ta i lite i överkant när man har häst, då det alltid kan tillkomma etra utgifter. Försäkringen täcker ju tex långt från allt, och viss vård kommer man absolut att få betala för egna fickpengar. Har själv lagt runt 10-15 000 på behandlingar och vård som inte försäkringen tar bara i år. Därför måste man alltid ha en ganska saftig buffert och kunna räkna med att det kan bli väldigt kostsamt.

Men som sagt, har du föräldrar som kan tänka sig att skjuta till med den extra kostnad som du kommer få utöver dina 15000 per år så kan det ju gå, men både du och de bör ju vara medvetna om att det kan bli ganska mycket mer.

enmanik
0

Jag tror att jag har räknat på att min häst kostar ca 24 000 kr om året och då har jag inte räknat med om hästen skulle bli sjuk och en extra veterinärkostnad tillkommer…

Så 15 000 kr, kan kanske vara lite lite..

Uss
0

#13 Skippa kraftfoder om du kan och öka mängden grovfoder - bättre för både häst och plånbok.

Jag tycker annars att du har vääldigt låga kostnader, hur har du kollat dem? Har stallägare, hovis, höleverantör osv. sagt att det är vad du ska betala, eller har ni hört med andra vad de betalar?

Vår förre hovis höjde till 1200 för snart två år sedan, nuvarande hovis är billigare, men ändå en/två hundralappar dyrare än din.

Beroende på grovfoderanalysen behöver du kanske komplettera med några mineraler - det är dyrt!

Vet inte var du får ditt hö ifrån, mina islandshästar äter för sådär 700 kr/mån VAR när de får "full" ranson - just nu är det för mycket gräs i hagen så de får bara hälften, men redan det är ju mer än dubbelt mot vad du räknat och din häst kommer att behöva äta uppemot det dubbla…  I år har det också varit katastrofalt dåligt med hö pga allt regn (iaf här), så priset kommer att bli därefter och man måste SE UPP med vad man köper! Vi har i år provat hö från två leverantörer och båda hade alldeles för mycket mögel, den tredje (som vi köpt från förut och vet är noga med att få bra foder) hade inte bärgat något för han ville inte lägga tid och jobb på det när det ändå inte fanns förutsättningar för att det skulle bli bra…

Om du tycker att vacinationen är "dyr" ska du kanske tänka till lite till, du har t.ex. inte med sådant som tandläkarbesök och avmaskning - provtagning och ev. medel. Och om du behöver ett vintertäcke så kostar det nästan som en grundvaccinering…

Sedan är det en massa andra saker som jag iofs inte vet om du behöver eller om det finns i stallet; strö, staketstolp, transport eller -hyra, grimma, grimskaft, longerlina, träns, sadel, sadelhängare och lås, stigbyglar, sadelgjord, vojlock, staketstolp, isolatorer, grindar, eltråd, skottkärra, grep, sopborste…

När vi var inackorderade för ett par år sedan så har jag för mig att vi hamnade på ca 1000 kr/månad och häst plus stallhyra och kostnad för att köra till och från stallet, mellan 1-6 mil varje dag. Det innebär för din del minst 18 000 kr om året…

Vill inte vara tråkig mot dig, men du ska vara medveten om att det blir jättetufft och att det inte är säkert att det håller i längden. Du kommer inte att ha många kronor att lägga på annat - å andra sidan kommer du förmodligen inte att ha så mycket tid att spendera pengar på annat heller ;D 

Men det kan det absolut vara värt och eftersom du tydligen inte ska KÖPA hästen utan vara fodervärd, så kan du ju testa - det värsta som kan hända är ju att du får lämna tillbaka hästen. Men snälla, berätta för ägaren som det är, så h*n är beredd på att hästen kanske kommer tillbaka lite plötsligt en dag ;D

Kassy
0

Har redan räknat på allt och ja är man 13 år och betalar nästan allt själv är vaccination för 3 tusen mycket, men det kostar inte särskilt mycket för mig att ha häst. Om det blir veterinärkostnader så betalar jag bara självrisken på 1800 kr och det inte försäkringen täcker betalar ägaren. Har haft samma hovslagare i flera år så ja jag vet att han är så billig. Får köpa rundbalar av min morfar som har bondgård för 300kr/rundbal som ska stå i hagen. Stallet där hon står får hon hö i rundbal i hagen och släpps ut på morgonen för 500 kr, dock är inte stallet färdigbyggt än. Hästen har svårt att hålla hullet och äter därför kraftfoder men hon har ju fri tillgång på hö. Funderar även på att ha hönät i boxen och hoppas på att det inte kommer behövas så mycket kraftfoder men det är bra att vara förberedd. Har dock glömt att räkna med spån, kommer inte ihåg vad det kostar men det har tidigare inte gått åt så mycket när jag hade en islandshäst som kissade och bandade överallt i boxen trots att jag var tvungen att fylla på varje dag.

casandra
0

Det är inte så att din morfar även har halm då? Oftast billigare, och då kan hästen i fråga även äta lite av det också. :)

Sweelin
0

#19 Tro mig, du komemr vilja göra annat för ditt barnbidrag också, speciellt då du blir lite äldre!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Klasselover
0

Jag lever på enbart studiebidrag, hästen går på i runda slängar 2000kr i månaden, plus hovslagare i snitt 500kr i månaden, så 2500kr i månaden. Betalar hela studiebdraget, min mor betalar allt utöver. Jobbar en helg månaden på skolans stall (hästgymnasie) och får in 1800kr, så oftast betalar hon mamma bara hovslagare.. Därutöver vaccination, tandkoll, avmaskning och "allt" runtomkring. Har ett konto med många tusenlappar på för ev oförutsedda händelser.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Kassy
0

#20 Jag vet inte, han hade det förra året iaf så kan ju fråga :D Dock så tyckte min islänning att det va askul att bajsa och sedan lägga fräscht halm över XD Hoppas inte Juvel gör likadant ^^ #21 Ja det är klart, har 12 kaniner att betala också, men man prioriterar, har en dator, mobil och kläder, får kläder i pressenter/julklappar osv + att det kan mina föräldrar bidra med om de är något som typ vinterjacka, skor osv #22 Ok, härligt att höra :)