Sista chansen?
När är sista chansen att ta första fölet? (ålder)
I förutsättningarna att stoet är friskt och välmusklad? :)
Rekommenderad ålder för första fölet? (senaste ålder)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Undrar också :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Första föl bör inte födas förrän de fyllt fyra. Alltså betäckning vid 3 års ålder. Äldsta åldern är lite beroende av ras men de flesta som tar sig fixar också att föla. Så naturen ordnar det rätt vis av sig självt. Blir stoet dräktigt så klara de oftast av att få föl också.
Rekomenderad ålder på stoet för betäckning är annars 3-15 år med föl följande år alltså.
Upp till 15 brukar de allra flesta raser klara, och sedan höjs åldern i takt med att rasen brukar bli äldre. Generellt blir ju stora hästar runt 25 sådär, och ponnyer upp emot 30 eller ibland mer.
Hästar stelnar inte i bäckenet eller så som vissa andra djur gör, så det är inte farligt för en äldre häst att få sitt första föl runt 20. Förutsatt att stoet är i normal kondition (alltså hälsa), och inte börjat tappa hull/muskler eller bli "till åren" så att det märks. Stoet behöver ju itne vara i tävlingskondition precis, men klarar stoet av normal motionsridning så skulle jag säga att hon klarar ett föl.
Hästarna brukar vara rätt duktiga på att sköta det själva huruvuda de klarar ett föl eller ej. Klarar de inte så brukar de oftast inte ta sig (mer än på "konstgjord väg" med spolningar osv), eller ev. kasta eller resorbera rätt tidigt.
Men är de friska och krya brukar de inte ha några problem med att ta sig - inte ens över 20-års sträcket.
Ston som fölar regelbundet eller med bara något års mellanrum (alltså när de börjar sträcka sig över 15) brukar ha lika lätt som vanligt att bli dräktiga, de som inte haft föl kan bli en något lägre procent.
Slutsats: Ett sto som är frisk och kry klarar föl oavsett ålder :)
Hakuna matata!
Okej, tack så jätte mycket för svaren :D!
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det man får tänka på är att ett äldre sto kan ha sämre blodtillförsel till livmodern så att fölen blir mindre, producera mindre mjölk så att man får komplettera med dyr mjölkersättning och få fysiska krämpor som gör att dräktigheten blir besvärlig för dem.
Har själv ett 21-årigt sto som fick sitt första föl som 16-åring och sitt sista i år. Hon har alltid blivit dräktig lätt, fölen har varit normalstora och friska, dräktigheterna och fölningarna har varit okomplicerade och hon har haft bra med mjölk till dem. I år så blev hon väldigt tjock och gallig i bakbenen de tre sista dräktighetsmånaderna vilket gjorde att jag beslutade att hon inte skulle ha fler föl.
Hej!
Lånar tråden lite,
jag har hittat ett sto född april -09 men spännande stam, som blev tjuvbetäckt med en jättespännande hingst. Blir det verkligen bra? Jag menar, då är hon 3 år när fölet föds?
Mvh Matilda
MVH Matilda
http://matildaestreus.blogspot.com/
Det händer då och då att tjuvbetäckta ston fölar som treåringar. Inte kanske det mest optimala men det brukar gå bra. Kan jämföras med tonårsgraviditeter hos människor.
Min fick föl upp tills hon var 18 sen slutade hon att ta, naturen sätt att säga: stopp nu e den tiden förbi :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Det finns ingen över gäns för att ta första fölet efter ett sto under förutätting att dit sto är friskt.
Betäck aldrig före tre år men det är fler som skrivit