Blood rule
FEI Lade förra månaden fram ett förslag som skulle förbjuda/stänga av de hästar man kunde se blod på under dressyrtävling. Den så kallade No blood-regeln. Hästar som blödde (oavsett var) ska omedelbart tas ur tävlingen. Så är gängse praxis för närvarande, men det finns inte om regel.
Dock hade de med undantag i förslaget; nämligen OS, VM, Grand Prix och lite sådana höjdartävlingar - där skulle tävlingen pausas men hästen skulle undersökas av veterinär, och om denne bedömde att hästens välfärd inte var i risk, kunde ekipaget fortsätta.
På grund av en stor namninsamling ligger förslaget på is, och ska studeras vidare. Det var alltför många som inte gick med på några undantag från regeln - om hästen blöder ska den inte tävla, helt enkelt.
Jag skrev själv på namninsamlingen och är helt inne på att hästar inte ska blöda under tävling. Eller träning. Även om det bara är ett bett i tungan - så hur ofta springer ni eller era hästar runt och biter er i tungan så att det blöder? Om hästen arbetar i balans och harmoni för lätta hjälper, varför skulle den bita sig i tungan så pass hårt? Nej, om de biter sig så är de nog inte i balans, eller så är det ett ryck i tygeln, snubbling, obalanserad ryttare, obekvämt bett eller nåt annat som inte ska finnas på så hög nivå i dressyr i vilket fall. Och var kommer gränsen gå för vad veterinären anser riskerar hästens välmående? Kommer mindre sporr sår vara ok om de slutar blöda? Sår på lanerna där bettet skavt? Av erfarenhet bör man ju veta att gränser suddas ut när de inte är tydligt utmärkta. Och skulle nu en häst av ren slump, i god balans och där allt är perfekt ändå bita sig i tungan så att det blöder just precis under en tävling.. tough luck.
Men nu är förslaget i alla fall stoppat tills vidare :)
Förslaget:
http://www.dressur-studien.de/index.php/fei-statement-19102011-blood-rule.html
Nyheten:
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Verkligen bra! Tycker dock inte det ska vara undantag för OS, VM m.m.
En enda gång på drygt 2 år hade min pålle en liten aning rosa skum i mungipan, när hon hade bitit sig i tungan (kan tillägga att vi provade en ny nosgrimma den dagen och att den hamnade i förråd igen). En häst måste bita sig riktigt rejält innan det ser ut som på bilden i #0. Så jag tycker det är bra om det är inget blod som gäller på alla tävlingar, även de riktigt höga.
#1 Det är ju det; praxis (oskrivet så vitt jag förstått) som det ÄR är att de utesluts. Men när de nu vill sätta en regel på det så försökte de lägga in kryphål för högre tävlingar. Det var det namninsamlingen gällde.
Som det är finns ingen regel och detta förslaget blev ju stoppat pga namninsamlingen mot det här med veterinärkoll på högre klassser istället för att utesluta direkt.
#2 Jo precis, visst kan det hända nån enstaka gång, olycka, testa ny utrustning, nåt går fel whatever eller så, utan att man är en hemsk människa/ryttare för det, men inte på tävling… där ska man ju ha koll på utrustningen och sig själv.
Bilden är en travhäst jag fotat (den enda på hela dagen som inte såg trevlig och nöjd ut bör tilläggas) men i en av länkarna finns bild på en rden häst som gav upphov till diskussionen.. den blöder lika mycket.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.