krubbitarem?
Min häst är en krubbitare jag har läst på många olika sidor att man inte behöver en krubbitarrem är det sant?
*hovavtryck*
Modern forskning lär visa att de inte sväljer luft och att remmen skulle hindra dem från beteendet, vilket i sin tur skulle medföra stress. Men de krubbitare jag känt (visserligen bara 3 st.) krubbiter glatt med remmen på sig och det enda remmen tillför är att de slipper gaskolik. Så jag vill gärna veta mer om hur det hela hänger ihop!
#1 Låter intressant!
Lämnar ett hovavtryck.
Mvh Linnea
Enligt modern forskning så får inte hästen i sig mer luft vid krubbitning vilket innebär att krubbitning inte skulle orsaka kolik.
Krubbitning är en stereotopi och att hindra djuret från att utföra den (tex genom en krubbitarrem) kan ha förödande effekter då man istället bygger upp stressen hos hästen. När hästen blir stressad så ökar stereotopibeteenden, antingen vill hästen krubbita mer eller så utvecklar den andra stereotopier så som vandring, vävning, träätning.
Det bästa är att hitta orsaken till stereotopien och försöka att åtgärda det. En väl utvecklad stereotopi är svår att bli av med och långt ifrån säkert att det går alls. Men det viktiga är ju att hästen mår bra, inte att symptomen försvinner. Alltså är det viktiga att man ser till att åtgärda orsaken till att hästen krubbiter.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3: Men, som sagt, de krubbitare jag har sagt hindras INTE från att krubbita av remmen.

En häst hindras inte av remmen så det är helt onödigt att använda en, då är det bättre att försöka förlänga ättiden så mycket det går tex genom att använda hönät eller annat. Många hästar har hållt på så länge så det går inte att få dom att sluta, man får helt enkelt låta dom hållas och försöka minska symtomen genom tex mer utevistelse, längre ättid mm. Finns ingen mening med att försöka tvinga den att sluta med något den inte kan sluta med, det är som ett beroende.
Skynda långsamt så går det fortare.
#4 Och även då är det helt onödigt/förkastligt att använda den, liksom det är förkastligt att använda den då hästen inte klarar av att utföra handlingen.
Det viktiga är att minska stressen och förändra miljön så att den stämmer bättre överrens med hästens behov. Långa utevistelser (lösdrift är det bästa för en häst med stereotopier) i bra hagar med bra kompisar, långa ättider (fri tillgång är bäst, hönät kan fungera om det inte skapar mer stress - håll koll), mycket aktivering och stimulans (men viktigt vilken aktivering så det inte är något som stressar individen mer utan det ska ge utlopp för hästens aktiveringsbehov och gärna trötta ut mentalt)
#6: Men hur kommer det sig att två av de tre krubbitarna jag känner behöver kolikbehandling ett par gånger i månaden om de inte har rem men bara en eller ett par gånger om året när de har dem? Det är det jag inte förstår. Det måste finnas någon annan mekanism här, om det inte är så att remmen hindrar dem att svälja luft - vilket de ju inte lär göra ändå.

snälla ingen rem
det är som att binda händerna på en rökare utan egen vilja att sluta när remmen åker av skommer hästen bitta febrilt.
Mycket ute gärna lösdrift och mycket grovfoder.
Tänk lite efter vad händer om hästen biter inte mycket varför då hindra den?
komihåg krubbitning är inte smittsamt utan framkallat av dålig stallmiljö eller hanering av hästen + en vanlig orsak man väcker föl från deras rem sömn vilket ger en störning i hjärnan det är svåraste orsaken att minska eller bota krubbitning
De enda två hästarna som jag har stött på har bitit när kraftfodret precis blivit uppätet men har de har en stor hög med hö kvar att käka. Hur kan det komma sig?
Den ena var väldigt stressad i sig själv så det kan väl bero på det men den andra?
lurvponnyn.vimeddjur.se

#9 jo min erfarenhet är att det är hästar som föl inte fått sin rem sömn
Krubbitaren i mitt stall tar paus i ätandet (även kraftfoder/betfor) och går bort till fönstret för att bita - han är mycket starkt befäst i vanan och biter till och med på stolpar under sommarbetet. MEN i somras gick han i en hage med bara snabbstolp och verkade inte ha det minsta problem fast det inte fanns något att bita på. Om det finns tillräckligt med annan stimulans så blir han tydligen inte stressad av att inte kunna bita.
En annan jag känt bet bara när det var tråkigt och kunde låta bli i flera dagar om det till exempel kom en ny, intressant granne. Det är väldigt olika.
Men än en gång, krubbitarrem hindrar ingen häst från att krubbitaoch vad som händer om man tar av remmen är gaskolik minst 2 gånger i månaden. Hur hänger detta samman med den forskning som "bevisar" att remmar skulle hindra beteendet och att de inte sväljer luft vid krubbitning?
#11 Det hindrar tydligen ingen häst som DU VET och det ger tydligen gaskolik 2 ggr i mån på dom hästar DU VET. Det är ingen allmän sanning som du får det att låta i ditt inlägg.
Kan dock inte svara på din fråga. Är inte tillräckligt insatt i den forskning som finns kring krubbitarrem och har inte tillräckligt med fakta om fallet heller så.
Min erfarnhet är dock inte alls överrensstämmande med din.

min häst har stått på ridskola innan jag fick honom då det var en ganska stressig miljö eftersom ridskolan ängnade sig åt små barn. Ska sätta upp ett hönät i hans box och tänka på att han alltid ska ha något att göra.
Tack för alla svar
#12: Jag menar alls inte att få det att låta som en allmän sanning, utan det handlar naturligtvis om de hästar jag känner! Men eftersom minst dessa två undantag finns, så ser det inte heller ut som någon allmän sanning att inga hästar sväljer luft och att alla hästar hindras att krubbita om de får på sig rem. Det är lite vådligt när den ena eller den andra rapporten tas som absolut sanning, så det vore intressant att själv få läsa åtminstone en sammanfattning. Kanske den där forskningen i själva verket säger att nästan inga hästar sväljer luft eller att de flesta hindras att bita av rem.
Ingen annan som kan lägga ut en länk till de faktiska forskningsresultaten i frågan?