Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1635 ggr
examynia
0

farligt..

eller man kanske inte ska säga farligt.. men kanske skadligare för hästen om en lite tyngre ryttare rider barbacka? är de de? jag rider inte så mycket barbacka, men testade igår för att se hur han skulle reagera i skogen å lyssna osv..

men vad tycker/tror/vet ni? är de skadligare att rida barbacka om man är tyngre? eller är de skadligt över lag? eller inte alls?

disskutera på=)

Gronstedt
0

Till samma rumparea ger en tyngre ryttare förstås högre punkttryck, men tyngre ryttare har ju ofta lite större anliggningsyta som fördelar tyngden Skäms. En stor del av en tyngre ryttares tyngd sitter ju också i benen, som ju i ganska stor utsträckning bärs upp av hästens laterala muskler och direkt belastar ryggen.

Mer obekvämt kanske med en benig sort som bara består av sittbensknölar?

examynia
0

*putt*

Gronstedt
0

Jag menar förstår "och INTE direkt belastar ryggen"!

examynia
0

#3 jahaa okej hehe..:P så du tycker att de ä rokej att jag gör de nångång ibland sådär utan att de direkt skadar hästen..har ju bra balans så inte direkt så man far å flänger fram å tillbaka på hästen..

Gronstedt
0

Jag tycker det är OK att rida barbacka hur mycket som helst, så länge det funkar. Precis som när man rider med sadel bör man vara medveten om ifall hästen börjar visa obehag. Och gärna känna igenom ryggen minst en gång i veckan för att dubbelkolla att inget ömmar.

examynia
0

okej=) jag kollar ryggen varje dag å sadel med så att de inte är ömt nånstans

JessieS
0

Det är inte bra att rida barbacka för ofta, speciellt inte att hoppa barbacka. :) Man får ju dock känna efter lite beroende på vilken häst man har. Min stora, kraftiga tinker kan ju bära tunga ryttare barbacka utan problem medan en lite nättare häst med dåliga ryggmuskler inte bör ridas barbacka över huvud taget. Enligt mig då. :p