Godkänd box?
Det beror ju på vad den har för mått och takhöjd och hur stor hästen är som ska stå där.

#1 Sånt är redan klart, boxen har godkänd storlek för min häst, men ex får det vara så öppet som det är?
Sen saknas det galler på fönsterna osv
kissmekate.blogg.se
Har man plexiglas för fönstren behövs inga galler. Och man måste inte heller ha galler runt boxen. Så ja, den får vara så öppen.
Dessutom måste inte boxdörren gå ända ner till golvet. Det finns ett maximimått på hur stor glipan får vara. Är inte säker på hur stor men det kanman läsa sig till.
Handtaget på dörren der heller inte vasst ut så det är nog ingen fara med det.
Tycker annars att boxen ser fin ut.

#6 Nu vet jag inte om det är plexigals, men något plastigt är det, hyfsat mjukt.
Handtaget bryr jag mig inte om, utan det som sitter ovanför.
Boxdörren går ner till golvet. Boxen är bygdd utanpå ett stall, så jag antra för att inte själva fasaden ska bli skadad så har de sagt upp en stor plywood skiva på fasaden, den går inte ända ner så det är en glipa mellan fasaden och plywooden, känns som om hästen ligger ner eller rullar sig att han kan fastna.
kissmekate.blogg.se
#7 Så länge fönstret inte består av glas behövs inget galler för fönstret. Så det är helt okej och godkänt med plast också.
Då det gäller skivorna så ser de ut att vara av plyfa vilket är ett vanligt material att bygga boxar av. Väldigt slagtåligt och säkert.
Då det gäller låset kan du ju be om att få byta till annat lås om du tycker att det sticker ut för mycket.
Glipan mellan fasaden och plyfaskivan är väldigt svår att bedömma hur den ser ut, utifrån de bilder du visat oss. Men mät storleken på din hästs hov och jämför med glipans bredd och djup och se om det finns någon risk att hästen fot in en hov. Annars be stallägaren att sätta upp en list längst ner som täcker utrymmet.
Utrymmet ska antingen vara mindre än hästens hov eller mycket större. Det är också okej.
Tycker boxen ser jättefin ut!
Mvh Linnea
Tycker det ser jättefint ut.
Är det att plyfan/playwooden sitter bara på panelbiten och att det går in lite till grunden längst ner? DU ska ju ändå ha bottenströ i boxen, så tror knappast det kommer märkas, men gör annars som någon skrev och mät utrymmet och hästens hov och är det gränsfall så be ägaren sätta up en list längst ner, krävs ju inte mkt.
Tror du att din häst är sådan som klättrar på väggarna och kommer skada sig på låset så är det väl bara att byta det?
Hurivida det är godkänt handlar ju bara om måtten på boxen i förhållande till måtten på hästen som ska stå där.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Låset tycker jag definitivt ska bytas ut. Och om hästen kan nå upp till lampan så kan det behövas lampgaller.

#10 Såklart jag ska ha strö, men det kommert inte gå ända upp till plywoodskivan!
Det är 13 cm glipa, tyvärr glömde jag mästa min hästs hov, men normalstor islandshästshov(inte för att det kanske säger något).
Min stallchef är värdens omöjlihaste att få tag på, har ringt henmne 5 gg sen i måndags, hon svarar ej och ringer inte tillbaka (jag visra mitt tel nr).
kissmekate.blogg.se
#12 Ser snyggt ut men det får inte vara mer än 3,5 cm mellanrum mellan vägg-golv om det skall vara lagligt.
#13 Fast av vad jag har förstått så är det en vägg bakom och då är det ingen risk att ett ben kan fastna. Speciellt inte om glipan är stor nog för att en hov ska få plts. Verkar i så fall mycket svårt att fastna med en hov.
#0 Kan inte du rita lite (med mått) hur denna skiv sitter fast mot väggen?
#12 Jag tittade på din film och jag skulle absolut inte ställa in en häst där innan det är fixat.
Mina isisar har fötter som är 10-13 cm breda (och typ långa med). Antar att det är en glipa mellan skiva och vägg som hästen kan komma åt från sidan, vid dörren? Isf skulle jag försökt bygga för den.
Jag skulle aldrig ställa in min häst där det fanns en metallvinkel i typ ögonhöjd (?) och oavsett att det är OK skulle jag heller aldrig velat ha fönster utan galler om det är så att pålle på något sätt kan nå upp. Likaså går sladdar utan ordentligt skydd av typ metallskena eller lampor som hästen kan nå bort.
Hur högt är det i tak?