höbal, vem?
Hej!
Jag och en annan i stallet har våra två hästar tillsammans och turas om med att ha ut höbal i hagen. Nu har hon skaffat en stor ardenner och jag har en liten nätt travare. Han äter dubbelt så mer än min, borde inte hon ha ut två gånger och jag en då osv? för enligt henne ska jag ha ut..

Har man vars en häst delar man på sysslorna vare sig det är en shire och shettis som går tillsammans. Äter hästarna olika mycket hö får man ju ha någorlunda koll på hur mycket så den ena inte betalar mer än den andra. Så tycker jag i alla fall.
jag håller med #1 att ställa ut balen tycker jag man ska turas om å hjälpas åt med.. men som sagt den som har en häst som man vet inte äter lika mycket ska ju inte behöva betala lika mycket som den som äter mycket..

Det är ju jobbet att böka sig ut till stallet som är jobbigt väl där så ger man alla hästar vad som ska ha som indevid = en häst ett pass (håller med #1)
Så du menar att hon ska utodra din häst oftare än vad du utfodrar hennes för att hennes äter mer? Kollektivstall bygger på jämn uppdelning. Men du ska, som de andra skrivit, inte betala för vad hennes häst äter.
Jag betalar ändå mer, eftersom jag köper fint hö från en bonde 5 mil ifrån mig, medans hon köper dammigt hö av han på gården! Jag ska väl inte behöva betala mer för att HON skaffar en ny häst? För nu får jag betala mer!

#5 Betalningen får ni dela så att det är rättvist, men arbetsbördan ska betalas lika. Hade inte framgått att det var olika sorters hö.
#6 Vad menar du med arbetsbördan..?
#7 Att ni tar ut varannan bal. Dela även på betalningen.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Okej, men jag tycker det är konstigt att jag ska få betala mer nu än förut eftersom en höbal tar slut på lite mer än en vecka med den nya.
Det är ju inte bra för hästarna att byta hö hela tiden, de ska ha samma. Köp in ett större lager höbalar istället för en och en, dela lika på kostnaden och ta ut varannan bal.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Tror inte det spelar något roll med några kilon annat hö i hagen emellanåt. Vi blandar hö/hösilage nu i hagen.
Givetvis ska du inte betala något för hennes foder, det tycker jag du ska ta upp så fort som möjligt! Arbetet tycker jag ni ska dela ganska lika, men jag tycker faktiskt inte att man ska dela helt lika på arbetet om den ena har en jättestor häst och den andra en liten.
Alltså vet inte om jag förstått rätt.
Men om man ska stå kollektivt och hjälpas åt så får man nog göra varannan gång även om hennes häst äter fler kilon. Dock så skulle jag ju inte vilja få ett sämre hö till min bara för att ni köper olika. Ni bör nog samsas om att köpa från samma så inte hästarna behöver få olika varannan gång. Ska man ge olika sorter bör dom ju kunna äta av bägge samtidigt. Självklart skall du inte betala lika mycket som den andra. Hur ofta lägger ni ut hö? Är det bara lunch fodringen det handlar om? Dom kan inte gå i olika hagar medan dom äter?

#16 en häst ska äta i 16 timmar för att må bra
#14 Vet inte vem du syftade på
.
Mina går i alla fall på lösdrift så de kan i princip äta 24 timmar/dygn.
Dock svarade jag ts och utgick ifrån att det inte va fri tillgång.
Även om det är det optimala med fri tillgång så har tyvärr inte alla det.

#15 eftersom en häst ska ha 16 timmr ätid, för att må bra, så kan man inte rekomendera mindre.
#16 Men skojar du, jag har inte rekommenderat henne att den ska äta mindre.
#16 Varifrån får du att hästen inte äter 16h/dag bara för att någon frågade om den får lunchfodring?
Visst nu är det säkert så att hästen får kortare ättid om den får portionerade givor, det är det många hästar som får pga att folk inte har möjlighet att ge fri tillgång av olika anledningar. Men varför utgå från det? Dessuotm är det ingen som har rekomenderat någon nånting gällande ättid.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#19 Nej det behöver inte bli mindre ättid än 16 timmar om hästarna säras.
#19 Varför raderade du ditt inlägg. Jag hann läsa det.

#21 jag skriver i morgon istället
#10 hon vill inte lägga 500 på en höbal.. #13(?) det här handlar alltså om höet ute i hagen, de dem får inne har vi jag eget och hon eget. Eftersom vi har att varannan har ut bal efter ca 9 dagar så har de alltså fri tillgång till hö vilket ardennern verkligen utnyttjar.. Nu får vi alltså ha ut höbalar oftare efter att hon skaffa ny, för att han äter så pass mkt! Och jag tycker det är orättvist att det ska behöva eka i min plånbok för det…

#21 godmorgon
Det jag reagerade på var "Dom kan inte gå i olika hagar medan dom äter?"
En häst äter i 16 timmar/dyngnet för att må bra, dyngnet har 24 timmar kvar blir 8 timmar, efterom hästa äter sover och leker i omgångar blir det inte mycket tid kvar som vi ska passa in att låta hästarna gå ihop.
Om man utfodrar djuren så dom ätit upp efter 1-3 timmar och fodrar dom 3 gånger om dagen, då får hästran max 9 timmar ätid och då mår deras magar inte så bra i längden. Framför allt som dom då måste klämma i sig allt på en gång i deras små magar.
Ett glapp på 9 timmar ätid är mycket det.
#24 Då kan jag tala om hur det såg ut de 30 år jag hade hästar på box.
De gick ut 8,00 fick med hö ut som räckte till 10,00 sen lunch 13,00 som räckte till 16,00 sen in 20,00 och hade möjlighet att äta till 8,00 på morgonen. Så står de inne 12 timmar och äter får de snart ihop sina timmar.
#23 Ja det tycker jag också är orättvist, ni behöver ju räkna ut hur mycket de äter så får hon givetvis betala mer.

Bara för att man fodrade fel för 30 år sen så behöver man nu inte ta bort ättid idag från hästarna.
För 30 år sen kunde man låta en häst står 24 timmar om dygnet i spilta och det fans stall som helt saknade hagar.
vi som är inhyrda å inte kan fodra med frukost lunch mellanmål middag å alla gånger man SKA fodra då.. är de då värre att ge mer hö ute på morgonen så att dom kan äta lååååååång tid istället för att slänga ut småduttar hela tiden?
#26 Lägg ner. Den utfodringen jag sysslade med i 30 år va definitivt inte fel för hästarna tom bättre än många har det idag.
Om du är så intresserad av att hugga så skapa en egen tråd så kan jag svara dig där. Tycker inte det är rätt att tjafsa i denna.
#27 Tycker det låter utmärkt.
#28 vd bra.. tycker iaf de är bättre än att dom ska få jätte lite som dom äter upp på 30 min å sen stå utan till kl 19 på kvällen..
#29 Tycker du gör rätt.
jag delar bal med en kompis nu. Hon har 4 hästar jag har 2. vi sätter inte ut en hel bal då min ena lätt äter mer än alla de andra. Vi väger upp 4kg per häst x 3 som de får ute och sen får vi fodra det extra de behver inne på nätterna då de kan äta upp sitt egegt. sen e det bara och betala för de kilo man använder!
Nu måste jag blanda mig lite
Lorita, tycker du helt klart har rätt men alla har tyvärr inte den möjligheten till fodring! Jag tex. Mina får frukust vid utgång kl 8 dä jag lägger ut rejält med hö och även lite halm, de dagar jag jobbar är jag sen inte hemma förrens 1900 och då får de igen, ingång kl 22-23 då de får igen inne. Hur jag än gör kan jag inte ge dem när jag jobbar och sätta ut en bal är tyvärr inget alternativ för mig. jag gör så gott jag kan för att de ska få mycket tuggtid men livet sätter gränser tyvärr! Men tipps mottagges gärna :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#31 det är jag medveten om men att rekomeneda eller låta hästarna få en kort ät tid i egen hage för att sen flytas över till en gemensam hage utan mat, det begränsar ättiden yterligare för hästarna (sen är det ju svårt att hinna med också)
Det var det jag reagerade över…
#24 haha, du kan ju inte ärligt säga att fodret bara räcker i 1-3 timmar om man portionerar ut det. Det beror ju helt på hur mycket man lägger ut.
#25 Den utfodringsmetoden tycker jag låter helt normal för de som inte kan ha sina hästar på fri tillgång.
#26 Hon har ju inte gjort något fel alls? Det var så hennes häst utfodrades under 30 år. Vilka eventuella fel som folk i allmänhet gjorde för 30 år sedan är väl oväsentligt i denna tråd.

#33 det var fårgan om att minimera ätiden för hästen som jag reagerade på att låt hästarna unfer en kort begransad tid gå i egen ät hage för att sen släppas ihop och gå med sin kompis.
och vist så har vi alltid gjort är ju alltid rätt eller hur 

Min häst går i egen hage på morgonen när dem får hö eftersom han jagar bort en av de andra två hästarna sen första som kommer ut till stallet öppnar upp så dem kan gå tillsammans resten av dagen.
#23 Med den informationen så blir det en helt annan situation! Det handlar alltså inte om sysslan att bära maten ner till hagen utan det handlar om pengarna det kostar att ta en bal av hennes hö eller en bal av ditt hö. En helt annan fråga än vad jag och jag tror dom flesta andra i tråden fattade det som i början.
Är det så att hennes häst äter dubbelt så mkt så javisst bör man ta två av hennes och en av din. Men frågan är om det verkligen är så att hennes häst äter dubbelt så mkt? Bara för att din är nättare i modellen så betyder det inte att hon äter mindre, speciellt inte när det är kallt ute och dom ska hålla värmen. Din häst har svarare att hålla värmen och behöver därför äta mer. Men kolla upp det och räkna ut vad hästarna äter på ett ungefär.

Simplare än så här blir det inte;
- Ni delar på arbetsbördan, dvs tar ut varannan bal.
- Du betalar 1/3 av hennes bal, hon 2/3 (om det nu är så åtgången ser ut)
- Du betalar 1/3 av din höbal, hon 2/3 (om det är så åtgången ser ut)
#37 Ja så kan man ju göra om man är petermeternoga med att det blir rättvist på kronan (dvs att båda betalar "rätt"). Fast lite orättvist då den andra tjejen inte kan bestämma kostanden för TS hö och därför kan bli stående med högre kostnad än räknat/önskat. Så jag tycker inte det är rktigt jyste och hade inte själv gått med på att betala del i stallkompisens hö om jag inte får vara med och bestämma vilket hö som ska köpas in. Båda hästarna äter ju ändå av bådas hö.
Eller så tar man två balar av den andres och en av TS, mer jämnt fördelat och mest rättvist i mina ögon.

#38 För TS verkar pengarna vara den stora dealen. TS kan ju inte heller bestämma vilket hö som den andra personen köper in (hon har nog hellre sett att det höet hon har var den sortens som användes, och den andra hästägaren likaså), och det här är det mest rättvisa sättet jag kan komma på så att det blir så rättvist som möjligt. Nästa gång dom måste köpa in nytt hö får de helt enkelt komma överens om hö som passar bådas plånböcker och kvalitétskrav.
#39 Men båda hästarna får ju ändå äta av bådas hö. Så det spelar ju ingen roll om båda betalar för bådas hö eller om man betalar för sitt egna. Jag hade inte gått med på att betala för ett hö som inte är mitt egna. Är man så kinkig så får man ställa sin häst på ett sånt sätt att ens egna häst bara får äta av sitt egna hö.

#40 Grejen var att TS hö var dyrare än den andra hästägarens, och att den andra hästägarens häst åt ca dubbelt så mkt som TS´s. Det är det tråden handlar om, att TS får betala mer än vad hennes häst käkar upp, och hur hon ska lösa det för att slippa de extra kostnaderna som inte är hennes.
Även om de olika hästarna av ngn anledning äter av varandras hö som är i olika prisklasser tkr jag att TS har rätt i att man inte ska behöva betala mer än vad sin egen häst äter även om man står i kolektivstall.
#41 Om man då, som jag tidigare skrev, ställer in 2 balar av den andra tjejens hö och en av TS hö så bidrar den andra tjejen med mer hö än vad TS gör och då betalar båda för den mängd hö som deras egna häst äter medan dom själva kan välja vilken hökostnad dom vill ha.
Såhär gör vi i vårat stall. Jag skulle aldrig betala för det hö som den andra tjejen köper här. Det är mer än dubbelt så dyrt och jag anser inte att det är det bästa för min häst. Varför ska jag betala för det? Jag kan ju inte bestämma vilka andra människor som ska stå i det stall jag hyr in mig i och jag kan inte bestämma vad dom vill ha för hö. Man får helt enkelt gilla läget ibland när man står kollektivt.

#42 hahaha omg, vilket jag var ute efter - där har du en jämn fördelning. 1/3 vs 2/3.

Jag tycker det verkar märkligt att byta hö beroende på vem som fodrar. Här är ett förslag: Istället för att kräva henne att betala 2/3 av hökostnaderna kanske hon kan övertalas att fodra med "ditt" hö mot att ni fortsätter gå 50/50? Bara en ide. Då slipper båda hästarna äta dammigt hö:)
Personligen fodrar jag bara 2 ggr per dag *hukar mig för stryk*
..men de har å andra sidan alltid fri tillgång på halm som de gärna äter av.

#44 jag fodrar en gång i veckan, allt hänger på hur mycket man ger åt gången och halm är bra att ge 
jag håller också med dig att bytet mella viket hö man ger inte är bra för magarna, jag skulle till och med kunna tänka mig att bara stallets hö skulle vara bättre för hästarna än att växla, nu har jag inte sätt hösorterna men okänligt kandet väll inte vara då TS låter sin häst äta av det.
Själv skulle jag inte vilja använda mig av olika sorter i synnerhet inte då det ena är dammigt. Jag hade nog försökt få henne till att enbart ha ditt hö i hagen och hon betalar dig. Fast om hon anser att hennes är bra så ser hon säkert ingen anledning att ta ditt dyrare.
Så mkt som jag byter hö till min häst hela tiden och det har aldrig varit några problem. Tävlat en hel del och köper alltid hö på plats för att det är svårt att ta med sig eget så då blir det alltid olika. Tror det där är lite överdrivet. Visst kan det finnas hästar som är mer eller mindre känsliga för foderbyten, men om hästarna inte ser konstiga ut i avföringen och dom äter normalt så tror jag knappast det är några problem att dom har tillgång till olika sorters mat. Speciellt inte när det handlar om två olika sorter och dom dessutom hela tiden får av samma sort i boxen.
Vi gör så här och det är inga problem alls.
#47 Hur fungerar det med analysen ?
#38 Vi gör inte analys. Tror ärligt talat att analys är en falsk säkerhet för hästägare. Sedan är det ju inte ens halva dagsgivan som intas i hagen och av den så är det bara 50% risk att hon inte får i sig "sin" mat.
#49 Att det skulle vara en falsk säkerhet håller jag inte med om alls. Det är det enda och i dagsläget det bästa sättet man kan räkna ut hur mycket man stoppar i sin häst och om den ev behöver kraftfoder. Om du bara ger på måfå har du ju ingen aning om din häst får för mycket eller för lite energi och protein och du har inte heller en aning om hästen behöver något tillskott av kraftfoder eller inte.
Om man fodrar som #47 gör, byter sort hela tiden förstår jag varför hästhälsan försämrats och fången ökat. :( Om jag äter husmanskost i en vecka och plötsligt byter till thaimat nästa vecka och därefter mexikanskt så skulle i varje fall inte min mage må bra.
#50 Hur man mår på varierad mat är väldigt olika. Min mage klarar det utmärkt. Min ena hund klarar varierad mat utan problem, min andra hund klarar det inte alls. Vi är alla individer och jag tror inte att man ska dra alla över en kant.
Falsk säkerhet i form av att du oftast bara tar på en eller två balar och ofta får du hö från olika delar av gärdet och kanske till och med olika gärden. Detta resulterar i ett väldigt varierat resultat och du vet ändå inte vad varje bal/varje tugga hö innehåller. Alltså vet du ändå inte vad hästen får i sig. Sedan vet du inte heller exakt vad din häst behöver utan det blir på ett ungefär.
Då tycker jag det känns mkt mer tryggt att tex ta en man-analys på hästen och se om hästen behöver något mer eller får i sig för mkt av något. Det känns som mkt mer vettigt spenderade pengar.
#50: Det är ju inte så att man aldrig ser hästen och märker om den blir fetare eller magrare, sätter muskler eller tappar, blir het eller lugn, pigg eller trög. Nog 17 kan man komma långt med det! En analys ser jag mer som ett redskap för felsökning om hästen inte fungerar, så att man kan se om det är brist eller överskott på något specifikt.
Och jag håller med #51 i att det är inget problem med varierad kost. Hästar står inte och betar på en och samma fläck varje dag alla dagar, de är gjorda för att äta gräs, örter och vedväxter där de går och står och då varierar sammansättningen både i fråga om mineral- och vitamininnehåll, fiberinnehåll och balans mellan fett, kolhydrat och protein. Om något får moderna hästar alldeles för liten kostvariation, eftersom de äter homogent hö när de är inne och oftast går i rena gräshagar med extremt liten biologisk mångfalld när de är ute.
Din travare kan äta lika mycket som adennern.
Mitt lilla vbl på 153 äter lika mycket hö som halvbloden på 170.
#53 Ja det kan dom göra. Min travare äter nog nästan dubbelt så mkt som nordsvensken i stallet. Men frågan är om TS häst verklign äter så mkt, dom har ju fri tillgång och det är ju olika hut mkt hästar äter. Vissa varmblod kan vara lite dåliga på att äta, samtidigt som andra kan stå och proppa i sig hela dagen. Men det är ju svårt att veta hur mkt den ena eller den andra hästen äter när man ställer in en hel bal. Dom kan ju äta olika mkt från år till år med så itne så lätt att se alla gånger.
#54 TS kanske kan ställa hästarna i varsin hage, ge dem ca 20-30 kg eller nåt och sen 24 timmar senare väga hur mycket mat dem har kvar? :)
#52 Klart att man ser hästen dagligen.
Men varför vänta tills den fallit ur?
Låter som du inte har någon erfarenhet av fång.
Varför tror du fång har ökat de senare åren?
Jo pga den överutfodring av främst kraftfoder
samt tvära foderbyten utan att blanda av olika hö sorter under en övergång. Självklart finns det ingen nackdel med analys.
#56: Man ser ju på hästen hur den ändrar sig från vecka till vecka om man är uppmärksam - det handlar inte om att "vänta tills den faller ur".
Fång ökar inte främst för att man har för mycket kraftfoder och snabba foderbyten utan till följd av långsiktig nedbrytning av hästars tarmflora (delvis till följd av ensidigt fodrande) och för att man använder olämpligt kraftfoder, som innehåller alldeles för mycket kolhydrater.
Det finns kanske inga nackdelar med analys, men det finns stora problem med att använda den som underlag för utfodring, eftersom det är relativt få hästar som faktiskt passar in de olika beräkningsmallarna. Risken är stor att man går där och fodrar efter mallen och undrar varför det inte fungerar.

#56 många bönder tar bara ett prov på alla sina åkrar, det betyder att det hö du får inte behöver vara i närheten av de värden som analysen visar.
det är också så att värderna är olika beroende på villken del av åkern höt är taget.
Är man inte medveten om det då kan kan hästen falla ur.
-------------------------------------------------------------------------------
Jag håller med om att växla melan olika hö är helt förkastligt alla byten ska ske mjukt för tarmflorans skull.

Jag kan tycka det har blivit lite överdrivet. Visst är det bra att vara noga med var hästen äter, men det har inte funnits analyser länge och hästarna klarade sig bra förr också. Ser man att hästen lägger på sig eller tunnar ut lite så ökar/minskar man på fodret. Svårare behöver det inte vara. Den blir inte urmärglad på en kvart.
Har man riktigt högpresterande hästar på typ elitnivå så kan det ju gå fort om något inte stämmer så då kan nog analysen vara en hjälp.
Var noga att kolla så att fodret är frächt och låt höet vara huvudfoder, det är mitt råd.
Tyckte denna tråd blev lite "off topic". Vet inte hur jag ska göra, jag är ganska mesig av mig att säga till också. Som sagt så turas vi om att ha ut höbal i hagen, nu tar det bara lite mer än en vecka innan de ätit upp balen och förut närmare en månad när hon hade förra hästen. Min äldre häst äter inte så mycket och sparar även i boxen. Men nu försvinner allt så fort och jag tycker inte jag ska betala lika mycket som henne, och nu betalar jag t.o.m mer…

#60 du har fått rätt många svar angående det ekonomiska i det hela:) Jag tkr du måste snacka med henne så ni kan dela upp det rättvist.
#60 Du har fått många bra tips. Det finns väl inte så mycket annat att välja på än att prata med henne. Det borde hon ju förstå.