Häst men inget kontrakt
Hej!
En kompis till mig var och köpte en en ny häst för ett tag sedan men hon har inte fått något köpekontrakt på honom än.
De hade en liten speciell överenskomelse att hon skulle ta hem hästen och besiktiga den hemma eftersom den förra ägaren inte hade tid fören om X-antal veckor och hon vill ha hem den så fort som möjligt.
Så det skrev ett avtal att om hästen inte gick igenom besiktningen så skulle hon få lämna tillbaka honom men gick han igenom så skulle hon betala in pengar till ägaren. Hästen gick igenom och hon betalade, men inget kontrakt har kommit. Och hon har försökt få den förra ägaren att skicka kontraktet ett bra tag men inget har hänt..
Det är dock inte den förra ägaren som står som ägare på hästen utan det är ägaren innan det som fortfarande gör det. Så jag tänkte att man kanske kan höra av sig till den som står som ägare på hästen och be henne skriva på ett ägarshifte. Funkar det? Eller hur ska man göra?
Man vill ju ändå att hästen ska stå på en själv eller att man åtminstonde har ett kontrakt som bevisar att man har köpt hästen, så att ingen kommer och säger att man har stulit den.
Någon som har nen idé vad man kan göra?
Hoppas jag inte skriver allt för luddigt.

Om det är förrförra ägaren som står som ägare så är det den personen som äger hästen, man kan inte sälja nån annans häst.
Skynda långsamt så går det fortare.
Men man behöver tydligen inte göra ett ägarebyte så länge man har ett köpekontrakt som bevisar att man har köpt hästen.
Som jag fattar det så är det så den föra ägaren har gjort, alltså inte gjort ett ägarebyte utan nöjt sig med att endast ha köpekontrakt..
Men eftersom min kompis inte har ett köpekontrakt undrar jag vad man ska gör åt det?
Ja, ett köpekontrakt måste hon ju ha på ena eller andra sättet. Annars har hon ju betalt hästens ägare en stor summa pengar, men äger fortfarande inte hästen. Och ägarbytet bör väl också tas med den nuvarande ägaren tror jag?
Förstår inte varför folk inte ändrar ägarbytet också.
Den tidigare ägaren kan nog inte göra ett ägarbyte direkt med din kompis. Kan inte din kompis åka hem till ägaren med ett kontrakt och försöka få det ur världen. Jag tror tyvärr att din kompis ligger rätt illa till
om nu inte ägaren vill vara ärlig.
Hoppas det löser sig snarast.
Men hon har väl ett kvitto på överföringen och hästens handlingar ?
Hon har fått ett avtal där det kommer överrens om att hästen inte gick igenom besiktningen så lämnas han tillbaka eller om han går igenom så betalar hon. Det står öven i avtalet vad som följer med hästen.
Det enda kvittot är väl i så fall själva överföringen via internet.
#4 Det är en bit att köra till förra ägeren och dessutom verkar det på henne som att hon jobbar hela tiden. Så det känns ju rätt meningslöst att åka dit med ett kontrakt om det inte finns någon där att skriva på det..
Den förra ägaren kändes inte direkt pålitlig…
Hon har i alla fall varit i kontakt med personen som står som ägare på hästen (förförra ägaren) och hon skulle se om hon kunde hjälpa till.
#6 Men det avtalet måste ju vara ett köpeavtal - låt vara att det finns reservationer för att besiktningen skulle gå bra. Det gjorde den och din kompis betalade = köpet är klart. Men hon måste ju få hästens pass!
Om förrförra ägaren fortfarande är registrerad ägare borde hon väl kunna skriva på ett ägarbyteskort (om ni har det) och så kan ni väl skriva dit din kompis som ny ägare? Sedan kan ni kanske anmäla passet förkommet och ta ut ett nytt?
Så då räknas alltså avtalet som köpekontrakt? Hon fick med hästens pass eftersom det skulle göras en besiktning och då måste ju det vara med.
jag tycker också att den förförra ägaren borde kunna skriva under ett ägarshifte, eftersom det inte gjorts tidigare och det fortfarande är hon som står som ägaren. Finns ju sånna papper att skriva ut från stc om ägarshifte, borde ju räcka va? :)
Ja, jag tycker det ;D eller måste man skicka in kontraktet dit också? Det har iaf inte vi behövt med våra islandshästar, men det är ju SIF som hanterar det.
Vet att jag fick skicka in mitt köpekontrakt när jag skulle göra ett pass till min häst men det är ju många årsen och kanske lite skillnad?
Tror inte att det ska behövas, kan ju vara värt att prova iaf! :)
#11 Ja, man kan ju alltid pröva!
Om du skulle göra ett pass, så antar jag att det inte fanns någon ägare registrerad innan? Isf är det ju en helt annan sak :D
Jajo det har du ju rätt i! :D Tack!