Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 9460 ggr
brandie
0

Äter upp sin avföring..

Hej!

Jag misstänker att min häst har börjat äta upp sin avföring:O ibland när jag fodrar ser jag en hög men när jag släpper ut dom är den borta, så vad jag tror är att han äter upp det. Har tidigare hört att unghästar gör det och hästar med brist på något, men finns det fler anledningar? T.ex. att han har tråkigt? Är det skadligt? Mig gör det ju inget, slipper mocka så mycketFlört

Tusen
0

Väldigt ofta är det mineralbrist som gör att en vuxen häst äter sin egen avföring. Föl gör det för att få upp bakteriefloran.

brandie
0

De konstiga är att han får samma foder som innan när han inte gjorde det..Obestämd kan det inte finnas nån annan anledning?

Tusen
0

Egentligen inte så konstigt. Hästar har en förmåga att lagra mineraler och vitaminer (något vi människor inte klarar av). Därför har din häst säkert tagit av sina reserver ett bra tag och nu börjar reservlagret ta slut.

Men köp lite extra mineraler och fodra med så kommer han säkert att sluta med att äta sin egen avföring när lagret är påfyllt igen. Glad

brandie
0

#3 Jaha Förvånad han har nån mineral saltsten som nyss tagit slut, kom på att de kanske räcker om jag köper en ny för de är sen dess att han börjat med det..

Tusen
0

#4 Se där!Glad Där hittade du svaret själv. Men du skulle ändå kanske köpa lite extra mineralfoder så han får upp sitt reservlager lite. Det kan var brist på flera olika spårämnen och mineraler. Då kan det ta tid om han enbart får en mineralsten. (förutom det i fodret då)

jeanette
0

Det enda man lyckats konstatera då vuxna tamhästar äter bajs är fiber eller proteinbrist. Mineralbrist har aldrig bevisats. Vilda hästar koprofagerar endast vid grav näringsbrist, och hos föl är det andra orsaker som gäller. Ibland kan det vara så enkelt att det finns rester kvar från kraftfodret i skiten…därav att hästen gärna äter det.

Men jag skulle råda dig att se om fiber och proteinintaget för hästen.

brandie
0

#5 Haha santFlört men de är väl farligt att bara ge mineraler utan att veta exakt hur mycket han ska ha? Just nu får han hö, ett färdigtpellets som heter iform (han får ungefär 0,5 kg per dag) och mineral-saltstenen. Hur räknar man ut vad som fattas?=)

Zaphix
0

Skönt att slippa mocka. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Uss
0

#7 Räkna först ut vad hästen behöver, räkna sedan ut vad fodret ger hästen - du måste ha höanalys, värdena varierar vääldigt mycket i olika partier - och skillnaden är vad hästen behöver ;D

brandie
0

#8 Haha japp;)

#9 Hur vet jag vad han behöver då?Skäms Han är maxad d-ponny(newforest & shagyaarab), 11 år och valack, han rids 3-4 gånger i veckan, ibland i skogen, mest skritt o trav och rätt ofta på banan, mest trav och galopp! Ska se om bonden som vi köper hö av har en foderanalys:D

Uss
0

Antingen använder man ett foderstatsprogram, ringer en foderrådgivare (tänk dock på att de lever på att sälja foder, så har du otur får du kanske lite överdrivna råd ;D), läser Planck/Rundgren Hästens näringsbehov och utfodring och/eller Hästens biologi.. (näringslära och avel? har glömt den exakta titeln…) och lär dig räkna själv eller får hjälp av någon.

Jag använde Hippocampus gratisprogram i början, men det har tydligen lagt ner nu.

Iaf så utgick det programmet och böckerna från hästens energibehov och så beräknas övriga behov utom selen och TS från det. För att beräkna behoven behöver man i stort sett veta vad hästen väger, om den är lätt- svår- eller normalfödd (lite missvisande att kalla honom "ponny" eftersom de räknas som mer lättfödda än araber och din pojke kanske är mer "arabig" i sitt behov?). Det behovet kallas underhållsbehov och är vad som behövs för att gå i hagen och skrota. Ska hästen arbeta måste man beräkna ett arbetstillägg och då behöver man veta hur många minuter han i snitt jobbas i skritt respektive andra gångarter per dag. Sedan finns det tillägg för unghästar, kyla, dräktighet osv. som också ingår i underhållsbehovet.

Behovet av smrp räknas sedan som 6 x energibehovet. Underhållsbehovet av Ca räknas som 0,4 g, av P räknas som 0,25 g och av Mg behovet räknas som 0,15 g, allt per MJ. Tillägget för arbete är 0,35 g för Ca, 0,25 g för P och 0,15 g för Mg, allt per MJ. Det är viktigt att Ca är högre än P, gärna mellan 1,2 - 1,8, överskott från grovfoder är ingen fara.

Se behovet räknas som 0,1 mg och TS behovet som MINST 1,2 kg, båda värdena per 100 kg kroppsvikt.

Man kan också beräkna i vart fall proteinbehovet efter hästens vikt också, tydligen gör man det i utlandet, men jag har inte kollat på det (ännu iaf, har inte riktigt haft behov av det ;D ) och så kan man ju kolla alla spårämnen osv.

När du får din foderanalys ska du vara noga med att få siffrorna per kg foder, annars får du räkna om (normalt finns även värden per kg TS med, de använder man för att kunna jämföra vilket foder som är mest värt pengarna).

brandie
0

#11. Rena vetenskapen det där!! Blir inte klok på alla siffror och förkortningar just nu men får klura ut de nån dag… Jo han är väl lite mer arabig, tror att han är normalfödd;) Han får ungefär 1,2 kilo hö per 100 kg häst. Men det var längesedan jag vägde honom. Hur mycket är lagom för honom att väga? Kan försöka ladda upp en bild sen så kan alla se om han är lagom i hullet!

Har köpt saltsten idag så ska bli intressant att se om han slutar äta upp sin avföring:)

Uss
0

#12 Mina islandshästar bör väga någonstans runt 350 kg, men de väger nog uppemot 400 kg - Matvraket tom. kanske något mer… De är lite grova i typen och ca 1,30 resp 1,40 höga.

Du kan räkna ut vikten på olika sätt eller mäta med ett viktmåttband. Jag har "testat" mitt måttband två gånger när jag haft en häst som blivit vägd hos vet och det har diffat på 10 kg!

http://www3.ridsport.se/Hastkunskap/Foder/Sa-har-raknar-du-ut-hastens-vikt/

http://geysirforening.com/Fakta/Vikten.htm

Ca= calcium P= fosfor Mg= Magnesium - det är makromineralerna och det som oftast redovisas i foderanalyser. Se = selen TS= torrsubstans, dvs det som inte är vatten i fodret, redovisas i procent och i hö ligger det på 84%

Jag har skrivit lite mer utförligt i en annan tråd, inlägg #17; http://ridsport.ifokus.se/discussions/4e5b093188f472457e0091e7-ippocampus-foderstatsprogram