Hatar att bli sadlad.
Hejsan har ett sto som är ganska så sur när man ska sadla henne.Hon sparkar när man kommer med sadeln hon kan hygga efter en ochså . Hon är inte så gammal.Hon brukar inte att bli sadlad. . Hon brukar spänna sej och i bland så vägrar hon att bli sadla d.Hur ska jag göra?
Det allra första är att låta någon sakkunnig (veterinär, equiterapeut eller liknande) kontrollera att hon inte har ont och att sadeln sitter rätt.
när det som #1 skriver är kollat och hon inte har ont kan du ju sadla henne korta stunder, lätt spänd och sen ta av henne och BERÖM henne!
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
*dubbelt*
Hon gillar inte när man kommer med sadeln alls.
#4 Då har hon nog ont av den, den kan ligga fel eller så har obehag av ridningen..Hur gammal är hon?
Hon är 6 år. Hon ligger bra den passar henne utmärkt.
#6 okej, när började hon krångla vid sadling? Hur är hon när du rider?
Riden vid 3 årsålddern. Räddade den unga dam från att bli slaktat.Hon rids inte nu pga att hon har ont .
Då får du nog låta en veterinär hjälpa henne så att hon mår bra igen och då får du börja vänja henne vid sadeln igen!
#8 Vad har hon ont?
Anmtar det. Har pratat med en vetrinär och han sa att hon hade ont han hade tillomed känt och nklämmnt på henens rygg och hon reagerar mycket på dert.
Hästen visar tydligt att den tycker att sadeln är obehaglig, veterinären säger att hästen visar smärta vid tryck på ryggen…
Vad är det som är oklart?
Det är väl bara att se till att hon blir helt bra i ryggen igen och sedan långsamt och pedagogiskt vänja henne vid sadeln igen. Eller?
Trolltråd?
Eeeh? Om du VET att hon har ont i ryggen, varför frågar du då varför hon inte vill bli sadlad? Inte utan att man undrar som #13 …
#13 och 14 Eller vääldigt ung TS ;D
TS: du ska promenera med hästen (gå själv alltså)
Ska nog ta ut henne på en sväng alltså inte rida utan bara gå med henne.
#16: Det är aldrig fel!
#16 Bra!
Och ingen sadel, människa eller annan tyngd eller tryck på henne förrän en (riktig) veterinär har sagt att hon är helt bra i ryggen.