Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2019 ggr
Tummelisa
0

Bett

Vad använder ni för bett på era hästar?

LinneaG
0

Jag använder eggbett, tror ja att det heter =)
Bytte till det från vanligt tränsbett då hon tuggade
väldigt mycket.

Kiara
0

Tre delat (månbett) och Hackamore Athena

och tredelat järnbett till Kiara

Tre delat (månbett) Ametist kommer att rida in honom på sidepull (tror jag)

[slo]
0

Har ingen häst nu, men hästen jag rider oftast har ett Billy Allen-bett, superbra ;D

Eve
0

På Gorm har jag ett Pessoabett och på Monstret har jag en gummipelhamstång.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

reddie
0

hackamore, pelham, travbett

lisette
0

har vanligt tränsbett, har alltid (utom ett undantag) ridit alla hästar på det och det har funkat för mig/hästarna.

red en fd galoppör på hack. det slutade illa när hon stack med mig och vi brakade igenom ett staket när hon var dräktig.. aldrig mer hack för min del. jag lutade mig bakåt och satte mig ner (som jag gör på en vanlig häst om den sticker med mig), men det tog hon som att hon skulle springa fortare…

gejsa
0

Två och tredelat bett till alla.

CBA
0

Rider (på medryttarhästen Nasse) nu mer bara på sidepull….

När min gamle levde så red jag på antingen sidepull eller tredelat järnbett.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

HH
0

På min New Forest rider jag på tredelat mässingsbett, men på min förra arab hade jag sidepull.

Faxlin
0

Tre delat.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[slo]
0

Sidepull har jag aldrig fått förklarat för mig hur det verkar på hästen… Bara att det är bettlöst och bra. Nån som känner sig manad? :)

//Jonas

CBA
0

slo- trycket kommer över nosryggen i stället för i munnen det är väl den enda skillnaden tror jag Fundersam

Är det inte så att om man rider på stångbett med långa skacklar så kommer det även häveffekt i nacken på hästen (har ridit på stång med skacklar en gång för läääänge sen) ??

Mvh CBA

lisette
0

men då funkar väl en sidepull som ett hack? har jag fel?

CBA
0

lisette- Jag har ingen erfarenhet av hackamore men det borde det väl göra….ett hack träns har sitt tryck över nosryggen bara oxå va och inte i nacken….eller ?

Vilket är mildast av dom två ??

Mvh CBA

[slo]
0

Sidepull funkar inte likadant som hackamoret, har ridit en hel del på hackamore tidigare och det verkar genom framförallt tryck under hakan…

Bett med skänklar och något under hakan trycker också i nacken, ja.

jo
0

red tidigare på tre delat ,men numera enbart hackamore.

E_hjo
0

rider på pessoa och eggbett på min pålle

emsems
0

tredelat bett.. alltid!

shirley
0

tvådelat och sidepull….

Sessan
0

Pessoa, två- och tredelat.

shirley
0

Men jag tänkte prova Bosal, är det någon som har ridit på det?

PimTheGreat
0

Jag rider på tvådelat bett och hackamore. När jag tömkör använder jag rakt bett…. men ska prova att rida honom på sidepull…..Kram

Tummelisa
0

Ja jag har ridit in flera av mina hästar med bosal. viktigt bara att sätta den rätt. Mycket bra.

Ang tvådelat bett:

När vi  på kliniken för att operera bort 2 vargtänder på en av mina hästar för några år sedan berättade tandläkaren.

CITAT: Detta var en av de värsta skador jag har sett har faktiskt som uppkommit genom långvarigt bruk av tvådelat tränsbett (tvådelat passade inte hästen vare sig i munnen eller den storlek ägaren valt). Gommen var mer eller mindre helt deformerad där bettet konstant hade vinklats upp när den okänsliga ryttaren försökt "rida hästen på tygeln". Inflammation och uppsvullen i hela huvudet.

Tummelisa
0

Jag skrev lite fel Det var alltså inte min häst som hade dessa skador utan en han visade mig som var på kliniken.

shirley
0

usch.. otäckt…. har alltid hästtandläkare en gång om året….. kram

Tummelisa
0

Jag är inte det längre, räcker med vart 3 e år om man inte har unghäst. Man märker ju om något inte stämmer. Bara man är noggrann med bettillpassning.

shirley
0

håller med, men det har ju också med individen att göra…. kollar bett med samtidigt…. kram

emsems
0

tummelisa: fruktansvärt. alla bett kan ju dok förstöra på ett elller annat sätt om det inte används rätt…

Lunascape
0

Vanligt 3-delat tränsbett till hoppning och dressyr och jaktkandar vid uteritt och terrängträning.

Lunascape
0

#15 Sidepull och hackamore verkar båda på nosryggen med den skillnaden att du även får hävstångseffekt på hacket då det har skänklar. Sidepullet utövar ingetb tryck på nacken.

LinneaG
0

Jag skulle vilja prova hackamoore.
Vad ska man tänka på om man ska prova det,
då hästen endast är van vid bett?

shirley
0

va lätt på hand!

Tummelisa
0

Jag hoppas att vi alltid ska vara lätt på hand. Även med ett vanligt 2 delat bett, speciellt om det inte är rätt längd på det.

CBA
0

Ett ägg i varsin hand mellan tygel och fingrar och eftergift eftergift eftergift är mitt motto…

Mvh CBA

HH
0

Sidepull är nästan som att rida i grimma, fast skarpare.

Ett hackamore är mycket skarpare än ett sidepull, och verkar heller inte på samma sätt.

Min arab som jag red med sidepull gick i stort sett lika bra med grimma. Men hon var tvungen att lära sig att gå med det från första början, det var därför hon lyckades bli så lyhörd med det. För trots att hon kunde bli het ibland, så fick jag alltid stopp på henne till och med när vi galopptränade. Och eftersom jag red western på henne (bortsett från när jag tränade galopp), så gick hon i form med lösa tyglar, och jag behövde inte bett, som om man tävlar dressyr.

LinneaG
0

Jag har ridit med hackamoore på andra hästar.
Men jag läste där någon hade skrivit att hästen hade
dragit iväg med ryttaren.
Om det är något man ska tänka på ang. hästen..

lisette
0

ja det var jag det som red en gammal galoppör. det var ingen hit vill jag lova!

hästintresserad
0

Jag använderbåde 2 o 3 delat, pessoa, travbett(tvådelat) lite olika beroende vilken individ jag arbetar med har provat mig fram vilket verka passa den hästen (visserligen kan det vara olika dag från dag. Men jag har som grundregel att det inte skall vara för tjockt, hästen måste kunna stänga munnen utan att behöva ha tryck på lanerna samt inte för långt så det viker sig upp i gommen om man har två delat

Tummelisa
0

# 38  Låter sunt tycker jag!

__iE
0

tre delat ^^

hästintresserad
0

_tre delat , Vad menar du

hästintresserad
0

Är det någon som testat Hööks "sista" nosgrimma, har funderat både för o nackdelar. Hästen kan fortfarande gapa , men den får tryck på nosryggen om den drar i bettet(hackamore fast, bett i munnen) har mer funderingar men orkar inte skriva fler vad tycker ni??????

Linda
0

-Tycker att det är lite oansvarligt av hööks att marknads föra det bettet som passar bättre till elit ryttare och deras hästar.

-Sedan pessoa blev modernt har fler hästar fått hårda munnar.

Enligt mig/Linda

Tummelisa
0

# 42 Är det kineton nosgrimman du menar? I såfall tycker jag inte att den verkar så snäll. Enligt min mening har man antingen en svårriden häst eller så vill man tvinga upp hästen i hög form. Kansek bättre o se över om det finns andra problem innan man betslar upp. Men detta är bara vad jag tycker.

Tummelisa
0

Linda # 43 är det hööks bett du menar eller pratar du också om nosgrimman kineton?

hästintresserad
0

Vet ej vad bettet heter men det är en bygel som""håller upp" bettet

Tummelisa
0

Ja då är det kineton nosgrimma.

Jag gillar inte sånt. Tror efter mina egna erfarenheter av mina hästar att om hästen inte "vill" att det beror på andra faktorer, ont, fel på tänder, hård hand, tvång från ryttaren etc. Tror man förstärker problemen genom att betsla upp. Försöker man då tvinga upp hästen i en högre form genom att lyfta bettet så är man ute på hal is. Men det är ju bara som jag har upplevt saken.

Men jag såg ett foto här inne att någon använder sig av denna grimma. Vi kan väl hoppas denna användare  berättar hur den fungerar och varför man använder den.

Tummelisa
0

Vill ju inte bara tänka på hur effekten blir för hästen om man använder ett för stort 2 delat bett i kombination med denna grimma.

vetgirig
0

Nu blev jag skraj. Hade tänkt köpa en kineton. Men det är nog bättre att jag kollar min häst om hon har ont någonstans. Jag har alltid förut kunnat hantera henne när jag rider men nu har hon börjat bocka och bara dra.

Linda
0

-Om hon fått sådanna olater skulle jag ta ut en veterinär och titta så hon inte har ont någon stanns.

Det finns miljoner genvägar men bara en är den rätta och det är ridkonsten;)

-Föreslår att du väntar med ett bett byte och konsulterar med din tränare först, men känner du dig ha kunskaper, provat allt så.

Vänligen/Linda

hästintresserad
0

hej påm er igen klockan börjar bli natt för mina hästa o de vill ha kvällsmat vi får se om jag kommer tillbaka!!

__iE
0

#41 tre-delat bett ^^

Vevve
0

vanligt tränsbett eller tre delat bett

nalleballe86
0

Jag använder mylerbett ( liknande 3 delade i mod ) på 2 av mina hästar och rakt applemouth på den tredje.