Foder till häst som lätt tappar hullet
Ska bli fodervärd till ett varmblod och undrar vad för foder man kan ge så dom håller hullet? Hö är ju såklart självklart, men hon håller inte hullet på bara hö även fast det är ny skördat och kraftigt. Har för mig att hennes ägare sa att hon gått på betformix men vet inte vart man får tag i det. Min kompis använder något foder för dräktiga ston till sin valack, skulle det funka? Varmblodsstoet är pigg att rida och behöver inte energi, bara hull
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Det bästa är väl att fråga ägaren precis hur hon utfodrat och göra likadant om det har funkat bra för henne då. Ägaren vet ju vart hon köpt fodret hon använder.
# 1 Nej hon visste inte vart hon köpt det eftersom hon köpte fodret av en privatperson
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
har hafft hippo alfa till min fungerade kanon, hon är ett varmblodssto, tror den heter hippo grow nu.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
# 3 Okej, vart finns de att köpa? :)

Det är omöjligt att uttala sig vilket foder, samt hur mycket hästen skall ges om man inte har en grovfoderanalys.
än häst som hr dåligt hul och är jätte pigg ska ha mycket lucarn tycker jag eller grov 125 i märket krafft de ger bra kvalite och 100 % fräsha och kvalite på alla sina säkar/produkter ¨
Hemsidan om mer info: http://www.krafft.nu/

#6 Men det är svårt att säga hur mycket och vad för typ av foder hästen skall ges om man inte har en analys att gå efter. De fodertyper du angett är mycket rika på protein, och risken finns att proteinhalten blir för hög.
syrrans travare tog sig jätte fint på dodson & horrell build up.
http://minihingstar.n.nu
ja sant men överskot av protiner kissar hästyarna ut så häldre flör mycket enn för lite. Och eftersom hästen inte värkar kunna gå upp av de höt den har är de nog protiner den ska ha i flästa fallen är de protiner man ska ha för att hålla hästen i rätt hull. De är va jag fott lära mig

Ur ekonomisk synvinkel är det ju ingen hit att överutfodra med något som hästarna inte kan tillgodogöra sig utan kissar ut. Jag skulle försöka få till en bra balans mellan protein och energiintaget för att bygga upp hull och muskler. För att inte överutfodra eller skapa obalans, och kunna tillfredställa hästens foderbehov så står jag fast (tjat, tjat, tjat) vid att en analys bör göras. För att en häst skall kunna prestera och göra sitt bästa ifrån sig, så anser jag att det är en skyldighet som hästägare att se till att man fixar detta.
Detta är dock min personliga åsikt!
de håller jag också med om men dock har inte alla tillgång till att . De finns alltid något som hindrar en¨. Så om inte hon kan få en analys så tycker jag man endå borde satsa på lucarn ifsåfall de är endå ett grovfoder

Alla kan göra en analys; -det är bara ta hö och skicka in till ett företag, så får man hem analysen. Jätteenkelt faktsikt!
KASSY fins i de butiker som säljer hippo, lantmännen hade för och ekohallen och citygross men även vissa mindre, jag behövde bara ge 1/2-1 kg om dagen när hon var i hull för att hålla henne. Då var hon 23 år och är en travare. Inte så dyrt när man inte behöver ge så mycket heller! Nu ger jag min (samma häst som ovan) Lucern och kornkross då det blir billigare och jag har fler hästar.
Lycka till
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Samma problem med min ponny. Groov 125, Korn, Krafft Muskel och Lusern är några exempel m. mycket protein. Men räknat till foderstaten såklart..
#12 Det är inte praktiskt genomförbart hos ALLA.
Hos oss t ex har vi bara massor med små åkrar. De ger ca 6-8 balar/åker bara. På vintern går det åt ca 1 bal/dag. Det blir många analyser att skicka, alla balar skulle behöva märkas eller sorteras. Och ett evinerligt räknande på foderstater. En ny varje vecka… Då är det enklare att fodra "med ögat".
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#16 Visst är det svår när man har massor med små åkrar. Då kan man ta lite prov från varje åker och få ett genomsnitt. Annars kan man använda foderstaten man får av analysen som grund och sedan forda med ögat.
Men har man använt samma leverantör flera år i rad och fodret ser ut att ha samma hygieniska kvalitet, anser jag att man kanske inte behöver skicka in en analys varje år. Det är ganska dyrt att analysera foder, vad jag förstått. Det bästa är förstås att fodra med ögat, då hästen behöver olika mängd mat vid olika perioder på året.
Åter till tråden, vi har en gammal häst hemma som har svårt att hålla hullet men blir fin när vi kompenserar med lucernpellets. Finns på granngården.

Vetekli funkar bra på många hästar, måste blötläggas.
Skynda långsamt så går det fortare.

Det blir förståss klurigare med smååkrar då värderna kan variera från åker till åker, men att då göra som #17 och försöka få ett genomsnitt skulle jag försöka satsa på.
#17 Vi betalade någon hundring bara.
Men det kan förstås variera på olika ställen.

#21 Vart skickade ni då? Skulle vara bra att göra en koll nästa år när vi kommer byta hö leverantör.

#22 Jag minns inte för tillfället, men jag kollar upp det!:)
Kan inte skicka hö analys när dom har haft lite olika hö och ska byta nu snart när det egenkördade är slut, men det egenkördade har hon ätit nästan hela sommaren och hållt bra hull på men ägaren sa att hon lätt magrade ur vid vintern/våren och att hon bör att grovfoder, betamix hette det som ägaren använde och som funkade bra, testade att Googla det men hittade ingen stans man kunde beställa det på?

Alrilab vet jag att vi hade förra året iaf, där ligger priset runt 3-400 kronor, beroende på om du vill ha med mineraler.
# 25 Har googlat det men hittar inte :/ Vart ligger det?

#26 Hon menar nog Agrilab
Skynda långsamt så går det fortare.
# 26 Tack, men känner mig grymt dålig fick endast upp det här:
Betamix
Adress:
Vendel
74895 Örbyhus
Telefon: 018-33 70 67
#29 Tack har mailat men dom skickade inte foder och det är för långt att åka dit :c
Jag bor i Gävleborg, en bit från Hudiksvall

Oj då! Självklart menade jag Agrilab. 
Någon som vet en hemsida där man kan beställa betamix? Verkar som att fodret knappt finns ju :/
Jag känner tre stycken som använder hestekraft till sina hästar som lätt tappar hullet båda hästarna har fullblod i sig. Alla tycker att fodret att bra och att hästarna inte lika lätt tappar hullet och jag vet att de har rekommenderat det till flera av sina vänner. Som jag förstår det finns det ingen havre eller sådan energi i kraften