Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 12880 ggr
moonii
7

Spån billigt?

Nu är det så att jag jämt och ständig är i konflikt med mina föräldrar angående mina hästar. Har 2 hästar på lösdrift och just nu har det gått åt 1 spånbal i veckan. Mina föräldrar blir sura när jag säger att spånet är slut och nu kommer jag få köpa det själv för att mina föräldrar tycker att jag slöser på spån. Jag bor på internat och har väldigt dålig ekonomi, så jag undrar om någon vet vart man kan få tag på billigt spån? Här hemma tar dom runt 85 - 90 kr bal och det tycker jag är sjukt mycket. Finns det så att man kan köpa pallvis och få det hemkört? Tacksam för svar.

examynia
0

nu vet inte jag vart du bor.. men jag vet att vi i vårat stall kommer att beställa pallvis från VIDA å då blir de lantrbuksströ å dom har ju även stallströ.. å då blir de ju billigare per pall än att köpa balvis.. kommer inte ihåg exakta kostnad.. men kolla på www.vida.se så ser du ju om dom kan leverera till dig..

moonii
0

Tack! Jag förstår dock inte riktigt vad dom menar med leveransen.. Jag bor vid det gula på kartan, levererar dom dit? Och vad kostar det om dom ska leverera?

examynia
0

jag kollade lite på de nu.. kom levererar till blått å gult men de gula blev lite dyrare än blått.. tror de är för att deras "företag" får åka längre för att leverera de.. men vad jag fattade som så levrerar dom både till de blåa å de gula..

de stod ju priser där.. men jag såg att man måste beställa minst 5 pallar för att dom skulle leverera:-/ å de kanske du inte behöver= men de är ju om nån annan där du har hästen är intresserad av spån åxå så m an kan beställa tillsammans då tjänar man ju på de.. å då kostar de 64 kr /bal så de blir ju 64x18 å sen 35 kr för hyran av själva pallen.. så fattade jag de som iaf

moonii
0

Är det inte 21 balar/pall? Eller läste jag fel nu?

Tack för hjälpen :)

Alma-G
0

Vida är något av det billigaste:) Vi betalar ca 50kr bal.

[trail]
2

Häromkring kostar det minst 75 - 80kr/bal.

Men att det går 1 spånbal i veckan på två hästar är ju inget konstigt, det låter väldigt lite på två hästar tycker jag. Vi gör åt med 2 spånbalar/vecka = 1 bal/häst.

moonii
0

Tack för alla svar! Kommer antagligen beställa från vida :)

#6 Jo, 1 spånbal är alldeles för lite, men tyvärr tycker mina föräldrar att det redan är för mycket, så att fråga om en till bal i veckan går inte.. Men nu ska jag köpa eget så :)

Lorita
0

Byt till hampa, en bal kostar dubbelt så mycket mot spån men räcker fyra gånger längre, i alla fall för mig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

moonii
0

Vad är Hampa? :O Torv?

Lorita
0

Hapa odlas och ser ut som spån, lättströ säljer dom det som också, ljust och fint och ett superbra strömaterial.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning