Göra eget sidepull??
Hej hej e ny på detta forum, så ha överseende om jag gör fel tack:P har hört om folk som gjort egna sidepull. vet någon om det finns beskrivningar på dessa?
tacksam för svar!
välkommen!! en till westernryttare??

tack så mycket!
haha, nej faktiskt inte, jag är en blivande distansryttar!
dock tycker jag att det som är mest naturligt för hästen är det bästa, så därför ska jag försöka mig på att göra ett eget sidepull då de flesta är dyra o jag har sett egengjorda som ser minst lika proffsiga ut som de köpta!
men du vet inga sidor om det då?
antar att du e westernryttare?!
nej, vet inte riktigt… men sök på google.se så kanske du hittar !
ja, jag rider western…

#2 vad kul då är vi iaf 3 distansryttare här !
Jag ska debutera på en 40km CR den 9/4 med min medryttarhäst som är en fd distanshäst.
Hennes ägare finns oxå här (Neywaz) men är tyvärr inte inloggad så ofta, hon har tävlat i massor av år och tillhör sveriges elitsatsning inom distans då med sin tophäst.
Jag är i grunden westernryttare och det är det jag brinner för, distansen är en rolig kontrast gentemot westernridningen.
Om du kollar under rubriken Länkar här ovanför så finns det en underrubrik "Distans"….där hittar du distansutrustning, visseligen ny men du kanske hittar nått ändå :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Hej CBA!
Trevligt att råka på en distansare till!
Jag ska debutera i maj förhoppningsvis, är redan nervös;P
Har redan kollat alla länkar som finns inom distans sedan länge:D undrade bara om någon visste hur man själv gör ett sidepull, men det vet ingen tydligen..
Har du egen häst lr "bara" medryttarhäst?
Vi kanske ses ute på tävlingsbanorna sen då;D Ser fram emot det!:P

#5 Jag har än så länge "bara" en medryttarhäst, ett kanon sto :o)
Men snart föds ju mitt föl så då har jag både en lånehäst och en egen ;o)
Har du provat att googla efter någon sida om sidepull??
Ja det kanske vi gör, har du lagt upp någon tävlingsplan än….jag har lagt upp min på ett inlägg jag gjorde under Tävlingsfliken till vänster, kolla där och se om det finns nån som även du ska till !
Mvh CBA

Sä här ser min "plan" ut:
30 April - Ekenäs träningsritt
28 Maj - PP Eriksbergsritten
12 Augusti - PP Ekenäs
Jag vet, det är en väääldigt lång lista, men jag gör så gott jag kan
Detta är absolut preliminärt så inget är ännu bestämt, bara i mitt huvud!;P

Ingen av dom ska jag till :o(
Mvh CBA

Såg nu att det är en väldigt gammal tråd jag väckt till liv. Men det kan ju vara intressant för någon.
Här hittade jag en annan tråd om att göra egna bettlösa träns
Måste fråga er som vet:
Varför måste man ha rep över nosen på ett sidepull?
Varför är det okej att tävla i sidepull och hackamore men inte ens leda i grimma? (läste det i en annan tråd)

#11 Det undrar jag också.
Skynda långsamt så går det fortare.
#11 Det måste man inte? :P
Men det blir skarpare då (och stabilare, har själv hellre en platt metall del dock, då det blir stabilare utan att skapa samma koncentrerade tryck som ett rep)
För att regler suger.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#13 Men i princip skulle man kunna rida i en lädergrimma och kalla det för sidepull, alltså?
#14 I min värld, ja.. bara tajta nosremmen så den inte glider runt för lätt :P Det finns ''riktiga'' sidepull som inte har rep. http://grand-prix.se/images/Globus_2sidepull448920b.jpg
Hur det är på tävling vet jag inte.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.