Det blir bara värre och värre.
Kolla: http://www.expressen.se/nyheter/1.663115
Mamma såg en gång hur skator hade omringat en liten harunge hemma på tomten. Dom pickade ut ögonen först så att den blev försvarslös. Sedan pickade dom sönder huvuvdet. Dom är väldigt otäcka eg. Kommer inte ihåg vad hon gjorde med haren men jag tror att hon fick ha ihjäl den snabbt. Stackaren!
fy vad hemskt..

Usch vad hemskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja kråkor är äckligt råa djur. En gång hade vi en skadad kråka på gården som de andra kråkorna vaktade. De anföll hundarna när jag släppte ut dem och själv hamnade jag gå med paraply för att våga hämta posten, de attackerade helt enkelt.
En gång attackerade kråkorna också en skadad mås, jag lämnade den obevakad i några minuter och under den tiden hade kråkorna hackat ihjäl fågeln.

Usch sussi vad otäckt med måsen. Den är ju blodig på ryggen. Att ni inte tog hand om den och försökte få den att repa sig?
Själva var vi på en ö en gång när vi hade båt tillsammans med goda vänner. En liten måsunge hade kommit bort sig sent på kvällen. Höll sig bredvid oss fast vi hade hund. Den la sig för att vila på land tidigt på morgonen. Jag sov men mina bekanta vaknade av ett jäkla liv. Då hade kråkor och skator börjat hacka på den lilla ungen som inte hann till sjön. Den förstod inte att hade den sprungit till sjön som bara låg några meter framför så hade den klarat sig. För dom kan ju inte simma kråkor och skator. Men dom hann hacka ihjäl den stackaren innan mina bekanta hann ut och för att hjälpa den lilla ungen.
Jag har ett skatbo i vår trädgård. Jag matar mina skator när jag får överbliven mat. Dom är snälla hittills iaf mot mina djur. Har aldrig haft några problem med skatfamiljen. Mer än att två somrar har deras ena unge druknat i vår vattentunna som är åt hästarna. Sedan flög en unge in i logen och dog där inne utan att vi visste om det i somras. En unge hade ramlat ner från boet så vi hade den inne på natten för att inte våra katter skullle ta den. På morgonen släppte vi den sedan uppe i trädet där den hade bo. Tror att föräldrarna tog hand om den. Hittade iaf inte några fjädrar eller död kropp.
Oj, vad mycket jag skrev nu då. *ler* Inte om hästar men lite annat skoj. haha

Det var bara jag på ön då så jag var lite villrådig. Visste inte vad jag skulle göra med den, förökte gå fram till den och kolla hur läget var men då började den springa undan och förökte flyga fast den inte kunde så jag lät den vara, den låg och vilade sedan. Jag väntade på att de andra skulle komma över och gick in under tiden och då kom kråkorna. Tror att måsen var dödsdömd förrän kråkorna kom också, den såg ut att ha ett stort sår och eftersom den inte kunde flyga så var den nog illa däran.
Usch, äckliga djur!

#5# Ja, man vet ju aldrig. Det är många djur som dör en otäck död ute i naturen. Tur att man inte vet alla.
Skator är väldigt "fiffiga"
När vi hade hönskycklingar i en kaninutebur "lurade" skatorna dem att sticka ut huvudet genom gallret (resten kan ni räkna ut själva)