Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 25168 ggr
Nicey_och_Smulan
8

Tölta, HUR?

Hejsan hopp.

Jag är nyfkien på hur man får en islandshäst att tölta? Jag har ridit min kompis "lille" islandshäst några gånger. Hon har förklarat ungefär såhär för mig: Ta upp huvudet lite granna på honom, luta dig bakåt, håll om. Lättast att du töltar från skritt…och inte från trav.

1. Hur får man hästen att tölta?

2. Från vilken gångart är det lättast att "fatta" tölt?

3. Skiljer sig "fattningen" från ryttare till ryttare hur man gör?

Alex
0

Kan svara på nr 3.. Nja, mer från häst till häst. ;)

Så därför är det svårt att svara på de andra frågorna, men är man bara ute efter "skogstölt" eller vad man nu ska kalla det, så funkar det på många hästar att ta upp huvudet, ha stöd i bettet och driva med säte och lår.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nicey_och_Smulan
3

Okey. Tack så mycket . Jag menade nog mer från häst till häst….hehe eller vågar jag säga från ponny till ponny? ;) (jag=elaking) =)

Skogstölt? Det man rider ute bara…inte tävlar o tränar, menar du? är skogstölt mer slarvigt?

gejsa
0

Att lära en islänning tölta utan att kunna det själv är mycket svårt. Nästan helt omöjligt måste jag säga. Så kan den inte det så är det bättre att lämna den för tillridning i stället för att bråka med hästen. Har själv en 5 årig islänning som har svårt med tölten. Måste nog lämna bort honom för detta snart.

Nicey_och_Smulan
1

#3 Okey…hehe det var ju trevlig info…men inget som svarade på mina frågor =)

gejsa
0

Men jag svarade på fråga 1 ju.

Att fatta tölt till en svårtöltad häst är i en neförsbacke.

Alex
0

#2 Med skogstölt (kom inte på nåt annat bra ord för det) :P menar jag att hästen förflyttar benen som i tölt, och det är bekvämt att sitta på.. Men sen så krävs det lite mer arbete för att de ska sätta under sig och jobba rätt och så. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nicey_och_Smulan
0

#5 Aha…det förstår jag inte. Fråga 1 är: hur gör man så att hästen töltar?

Snuttan2
0

Sist jag provade så gjorde jag som så att jag tog flera uppkortande halvhalter och sedan gjorde ett taktbyte (haha, har man förståt poängen med taktbyten och börjat annvända det kommer man aldrig vilja göra gångartsbyten på annat sätt ;)). Ifrån trav är det svårare, eftersom det är en diagonal gångart och tölten lateral… Där måste du alltså om du ska göra ett korrekt gångartsbyte bakifrån och få med dig alla benen samtidigt, kräver mkt mer bemästring utav sitt eget säte om man ska göra ett taktbyte ifrån trav till tölt.

Skritt är väll tveksamt lateral, men fungerar bättre på det viset, eller om det är som min tränare påstår, att tölt kommer ifrån skritt och är någon sorts förstörd skritt, skulle också förklara varför det vore enklare med det bytet…

Om jag sedan är jobbig å trakassererar tölt igen som dåligt "gångart" så fungerar det ofta bra att sätta sig i ordentlig stolsits (luta sig bakåt och släpa egenom i höften framåt), lyfta hästens huvud så den kopplar ur ryggen, driva och korta upp pållen.
Låter inte så trevligt (och är inte särskilt trevligt heller för den delen ;)), men är vad de flesta ryttarna gör om man kollar på dem och om man lyssnar på dem ordentligt så är det även vad de instruerar folk att göra :S

Alex
1

Själv tycker jag man får bäst tölt från galopp. Och på vissa hästar är det lättare också, om man vill ha ren tölt i alla fall. ;) Fast det krävs väl kanske lite mer av ryttaren.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Snuttan2
1

Skrev jag bäst tölt eller lättast tölt? Skulle vara att man lättast får tölt, inte den bästa tölten… Jag kom aldrig så långt att jag något längre tag höll på med att få upp mer "tävlings-kvalité" på tölten, utan jag började fatta att det var ngt rejält fel ungefär samtidigt som det…

Alex
0

Nej, det var inget mot dig, bara allmänt. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
1

Jag startar oftast tölt från skritt, då jag känner att jag har en häst som lyssnar på mig, är med på bakdelen, lyssnar på mig etc. Men jag kan starta tölt från trav och från galopp också.. :)

När jag tävlar så rider jag tölt-trav-skritt-galopp, då övergången tölt-trav fungerar bäst.. ;)

Varför håller man på att envisas med att tölt är en förstörd skritt för? ;P

Nicey_och_Smulan
0

#9 Oj, från galoppen…verkar svårt hehe…

Men hur är det nu då? Fattar man tölt på olika sätt på olika hästar?????

Maja
0

#13 - Neeeej, om du galopperar så är det mest att ta i tyglarna, hålla tillbaka hästen och lite så, så flyter den över i tölt.. ;)

Japp, det beror på om hästen är fyr- eller femgångare, hur den rids, men egentligen så är det bara så att du sätter dig i sadeln, kortar tyglarna, ser till att du får med dig hästen på bakdelen och lite så.. Haha.. Jag är sääämst på att förklara.. ^^

Nicey_och_Smulan
0

#14 hehe, det är lugnt…jag är inte heller världsbäst på att förklara….Men när du säger att jag ska få med mig hästens bakdel…hur gör jag det?? ;) Jobbig jag e va…hehe

Det låter som att ni "fattar" tölt ungefär likadant sätt som min kompis.

Sussi
0

Utan att ha tjuvkikat på de andras svar (blandar bara bort mig) så svarar jag utgående från min egen erfarenhet och hur jag gör.

1. Samlar hästen en aning och sedan kramar lätt om med benen/låret (beroende på hur känslig/okänslig hästen är).

2. Personligen ser jag skritt som lättaste gångarten att fatta tölt ifrån. Det säger även mina erfarenheter. Trav är svårast.

3. Hm, måste fundera på den. Det beror väl på hästen också antar jag men i princip ser de väl samma ut. Är inte så aktiv inom isisvärlden så jag ska inte säga nåt säkert.