Behöver hjälp med min sits
Nu när jag inte ridit ordentligt på ett bra tag så har min sits blivit hämsk.. sitter jag rak i ryggen då åker fötterna fram och har jag fötterna där dom ska va så så åker överlivet fram. För söker allt jag kan för att de ska bli rätt men allt käns så skumt.. Har ni gågra tisp på hur jag kan träna och fixa min sist igen..
Tack för svar..
Hej! För det första, har du en sadel som passar dig? (inte för stor/liten sits, knästöd på rätt ställe etc) och om du sitter barbacka, hur blir din sits då?
jo den ska passa bra. har alltid haft bra sits tidigare i den. Fast viserligen har jag satt dit knästöden nu,
Låter som att du bara flyttar bak fötterna. Flytta bak hela benet, dvs även knäna, så borde du få svårare att falla framåt om du ska hålla balansen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
# Ok, det skulle ju kunna va knästöden som inte passar dig, om problemen kommit efter att du satte dit dem, de kanske inte ger dig stöd på rätt sätt. Att "bara" dra tillbaka skänkeln kan ju göra att du blir spänd och kämpar så mycket med din egen sits att du "sitter emot" hästens rörelser, om det nu är så att du upplever att skänkeln lever sitt eget liv. Hur blir din sits om du länger eller kortar dina stigläder nått hål mer än vanligt? Blir du ostabil på samma sätt då? Tänk på hur du sitter i sadeln också, vilken del av låret ligger intill sadeln t ex, sitter du i sadeln eller mer ovanpå sadeln? Det är jättesvårt att hjälpa såhär över internet, hade du ridit lektion för mig att jag nog kunnat ge dig bättre tips :) Men jag hoppas vi kan lyckas rätta till det här :)
Stretcha höft och ljumske!
#4 jo skänkeln lever sitt eget liv minst sakt. Kämpar med att den ska ligga still , har nog tendens nu med att luta mig åt ena hållet för ena skänkeln ligger bra in till sidan på enasidan och den andra glider fram och tillbaka. så var de när jag hade lite längre läder utan knästöd
Sak prova att länga mina stigläder och rida en del utan.
Ska ut och rida nu snart så ska se hur de går om de går bättre =)
men när jag rider i min bomlösa sadel så försvinnerde dom flästa problemen men går ju inte hoppa i den deräkt.