Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 897 ggr
[Agilityvovven]
0

Hur lägger ni upp ridpasset?

Hur lägger ni upp ridpasset, med tex uppvärmning & nedvarvning? Hur lång brukar uppvärmningen vara och vad gör ni då? Hur anpassar du sedan nedvarvning/avskrittning efter ridpasset? :)

Tycker att det är rätt intressant, vissa skrittar bara några varv på ridbanan som uppvärmning och börjar sedan arbeta, medans andra gör uppvärmningen som ett 'mini-ridpass', rider igenom gångarterna i olika former, mjukar upp hästarna med mycket lösgörande övningar osv.

Zaphix
0

Försöker att alltid skritta i drygt tio minuter då det är så viktigt för att värma upp kroppen ordentligt, förhindra skador.

Skrittar på lång tygel först, sedan känner jag av böjda spår, sidvärts och öppnor och sånt.

Börjar sedan trava, rider ridvägarna och jobbar med att få fram min häst som kan vara rätt långsam.

Känns allt bra så testar jag galoppen, inte alltid jag vågar galoppera då jag är rätt feg.

Efter det gör vi det vi ska, försöker att inte trava så mycket utan skrittar och galopperar istället då trav sliter så mycket.

Skrittar av efter passat, inte lika noga med tiden som med framskrittningen.

Rider inte så ofta pass i paddocken, utan kör mest.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Eveline
0

Skrittar ca 5 min lite kors och tvärs i paddocken på lång tygel. Travar på fyrkanten och gör övergångar till skritt tills jag känner att hästen är med. Sen gör vi samma sak i olika ridvägar. Sen börjar vi böja lite smått, testar galopp. Sen kanske vi tar lite bommar eller något annat. Tölttränar på grusvägen. Låter alltid honom trava på långtygel i slutet eller galoppera på fri tygel på grusvägen (har en bra raksträcka vid paddocken). Sen hoppar jag av, spänner upp sadelgjorden och skrittar av honom från marken tills han slutar att vara andfådd :-) Såhär försöker jag lägga upp det :-)

Tycker det är bra att ha ett program i huvudet man rider efter, eller planera ridningen innan så det inte blir så "happigt", utan att man har ett mål :-)

[Agilityvovven]
0

Tar och svarar på mitt egna inlägg då :)

Som uppvärmning brukar jag skritta på lång tygel ca 5-10 minuter, sedan kollar jag av att halt, ryggning och styrning fungerar. Gör sedan samma sak i trav, tills jag känner att han är lydig för mina hjälper. Brukar sedan gå tillbaka till skritt, med lösgörande arbete, på volter, serpentiner, öppna/sluta osv. När det fungerar bra så brukar jag skritta på långa tyglar något varv, och sedan arbetar jag med samma sak i trav som jag gjorde i skritten. När jag känner att han är lösgjord och lydig så brukar jag känna igenom galoppen, och efter en liten skrittpaus börjar jag med själva "arbetet".

Efter ridpasset brukar jag skritta på långa tyglar ca 5 minuter, sedan hoppar jag av och skrittar honom från marken tills han inte är anfådd längre. Då brukar jag passa på att träna på att tex gå igenom vattenpölar.

Jag brukar planera i förväg vad jag ska göra, just nu planerar jag för torsdags & söndagsridpassen. Om jag sedan följer mina planeringar eller skiter i dem är en annan femma… Flört

Mantissa
0

Beror på vad jag ska träna på, men jag brukar börja rida på en gång. Eller ja, uppvärmningen och träningen går liksom i varandra. Men vi har inte kommit så långt ännu, precis börjat träna på bana.
Jag börjar med att skritta ett par minuter (från stall till banan). Sedan skrittar jag ett varv eller så och provar någon halt och igångsättning. Rider i slalam och andra ridvägar för att kola så att styrningen funkar. Kanske går över pressenning och bro (den har vi fortfarande svårt med) Gör sedan samma sak i trav , lägger in någon galoppfattning, kör lite mer styrövningar mest i skritt och sen går vi hem eller ut i skogen en sväng.