Retas han med mig?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har börjat träna mer och mer med min ardenner på volten intill stallet.
Det fungerar jätte bra att rida på volten, men när jag tömkör händer det en underlig sak…
Ibland måste man säga till honom på skarpen, exempelvis när han bestämmer sig för att strunta i allt och bara går ut ur paddocken. När jag sedan sagt till honom och fått in honom i paddocken igen ställer han sig och äter grus!!!!
Det händer aldrig när man rider eller leder honom, utan bara när man tömkör. Jag tömkör ibland med grimma och ibland med träns, så det har inget med att han tycker det är obehagligt med bettet eller liknande.
Retas han med mig? Ger han tillbaka för att jag sagt till honom? Ska jag bli "arg" på honom/säga till honom när han gör det?
Han bara står där och glor på mig medan han tuggar i sig en dl med grus. Och bända upp munnen på en Ardenner som vägrar är lite svårt.
Han saknar inget i sitt foder, han får salt, mineraler och vitaminer. Dessutom så går han på bete och får rejält med hö (han är långt ifrån hungrig)
Han har inget emot att bli tömkörd, han gillar att jobba och innan jag köpte honom så var hans huvuduppgift att harva volten på förra ägarens gård. Så det har inget med det heller att göra, att det är obehagligt eller jobbigt.
Testar han mig? Jag har ju bara haft honom i 4 månader.
Kan lägga till att han är 5 år och förmodar att han har lite "trotsålder" i sig fortfarande.
allså du får ursäkta mig men du gav mig nog ett skratt för livet. skattade så jag grät! men helt ärligt så tror jag att det är en trots grej. låt han inte stå still och äta utan håll igång honom. det är stanna grejer du får bestämma sig för att jobba på. gruset vet jag inte varför han gör :) kämpa på :)
Anna och taxen Max
allså du får ursäkta mig men du gav mig nog ett skratt för livet. skattade så jag grät! men helt ärligt så tror jag att det är en trots grej. låt han inte stå still och äta utan håll igång honom. det är stanna grejer du får bestämma sig för att jobba på. gruset vet jag inte varför han gör :) kämpa på :)
Anna och taxen Max
Haha.. Jag kan säga att jag stod och as garvade första gången han gjodet det. Ser jäkligt kul ut 
Men sen så började han med det konstant när han inte får som han vill. De andra i stallet bara skrattar, men känns som om det kommer att sluta med tandläkaren för honom.
Han spottar ju inte ut gruset på marken sen, utan han sväljer det. Suck..
*putt*

Stor varning för hästar som äter grus, gruskolik är inte roligt! Du vill inte behöva åka till veterinären för en häst som har dom problemen. Så sätt fart på han när han börjar, det är inte bra för tänderna och farligt för hälsan!
Att det är farligt förstod jag.. Det är inte så att jag låter honom äta, utan jag vill ha tips på hur jag ska få honom att sluta och så vill jag veta varför han gör som han gör.
Skulle jag släppa ut honom lös i paddocken så skulle han inte röra gruset, men det är bara när jag tömkör.
Att hålla honom i rörelse fungerar, men ibland måste man stanna..

Ja men när han stannar och tydligt försöker äta grus så mana på honom.. när han bara står och inte äter grus så låt honom vila. Lär han att försök att äta grus innebär att man får jobba mer, står man bara still så belönas man med vila. Dom brukar förstå ganska snabbt :)
nu är det visserligen ett tag sen du skrev den här tråden och hoppas att det går bättre för dej idag.
en tanke som slog mej var att han är ju van att dra något tyngre bakom sig och tycker att det är skoj att arbeta. att bara knata runt runt runt är ju inte så skoj alla dagar.
är det så att han fortfarande håller på så kan du kanske prova och låta honom dra något medans du ömkör… en sele med skacklar och sen fästa 1 bildäck i detta på något vis borde gå… skulle detta funka och han tycker detta är kul kan du alltid (för att bygga muskler) lägga tunga stenar i däcket som han får dra.
när jag jobbade med travare så fick våra nordisar gå med "drög" bildäck med stenar i på släp för att bygga bak och ryggmuskler.
kan säga att jag drog på läpparna skapligt när jag läste ditt inlägg :)
även det minimala är alltid något!
#9 bra idé!!
Anna och taxen Max
#9, tack för idéen :) Dessvärre så håller jag på att köra in honom just nu, och vi har inte kommit så långt så att vi kan dra saker ännu.
Men inom en snar framtid ska det nog gå att dra ett eller två bildäck.
Han har lagt av lite med att äta grus, men så fort han protesterar så blir det en halv dl i munnen..
#11 Är han körd tidigare eller hur ligger det till? I #1 skrev du att hans förra jobb var att harva paddoken & i #11 att ni jobbar på inkörningen?
funderar också på svar angående detta… du behöver ju inte KÖRA honom i vagn när du gör detta. han är van att gå med skackar (sidopinnarna) så då är det bara att spänna fast något annat bakom som gör att han får jobba lite… det är ju en arbetshäst du håller på med som normalt ÄLSKAR att jobba :)
även det minimala är alltid något!
Han är inkörd och har dragit harv med skacklar, men beter sig som om han aldrig någonsin dragit något bakom sig. Så istället för att hålla på och älta fram och tillbaka med honom så har jag valt att börja om från början med honom. Det är även ett sätt för oss att kunna börja samarbeta bättre.