Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6215 ggr
toAlicia
0

Pessoabett

Hej alla!
Har tänkt på att det är väääldigt många diskussioner om Pessoabettet..De flesta tycker väldigt illa om det, en del tycker det t.om är djurplågeri och nu vill jag höra era åsikter om det!
Helst utan att vara otrevliga, bara helt vanlig diskussion.

Zabbio
0

Finns hur många exakt likadana trådar som helst, färdiga med svar och allt, på denna sidan. Du lär inte få några svar/åsikter här som inte redan står i dem. ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

toAlicia
0

Kan du länka till en? Orkade nämligen inte leta, så skapade en ny.

Zabbio
0

Orkar inte heller leta, eller skriva om samma saker som jag skrivit flera gånger innan. Använd sökfunktionen.

[trail]
1

Jag tycker att det är ett hemskt "hjälp"medel, som ingen vettig människa bör använda. Det ger hästen dubbla budskap och skadar oavsett hur rätt eller fel man rider. Tycker definitivt att det är något som ska sluta säljas och det bör i mina ögon vara totalförbud mot att tävla med detta bett, oavsett nivå.

Punkity
3

Pessoabettet borde aldrig få närma sig en hästs mun. Jag kan inte för mitt liv förstå att det är godkänt i tävlingssammanhang, eller att det säljs på marknaden i den utsträckning det gör.

Rent allmänt är folk ofta ALLDELES för dåligt pålästa om bett innan de provar att trycka in både det och det andra i sina hästars munnar.

Tusen
0

"Rent allmänt är folk ofta ALLDELES för dåligt pålästa om bett innan de provar att trycka in både det och det andra i sina hästars munnar." Detta håller jag med om till 100%. Cool Det finns många fler bett som är minst lika hemska. Tvådelat t.ex. som inte ens är snällt om det är "välanpassat".

Zabbio
0

#6 Kan inte hålla med dig om tvådelat, finns hästar som finner det bekvämare än rakt eller tredelat.

Speciellt i små hästmunnar kan ett tredelat bli värre pga att mittendelen sätter bettets led väldigt nära lanen där den kan trycka och skava. (blir lite samma effekt som ett kulbett) Rakt har ju inte samma möjlighet att röra ig och ge den sortens inverkan.

Sen slår inte tvådelat uppåt i munnen som många tror, det böjer sig i huvudsak framåt när det viker sig, om man inte är väldigt hårdhänt eller har ett felanpassat bett.

(Kör själv med rakt, btw)

Zaphix
0

#6: Jag använder i princip bara tvådelat, just för att jag är påläst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Punkity
0

Jag sällar mig också till skaran som använder tvådelat. Och tredelat. Och oledat, stångbett samt bettlöst.

Tusen
0

#8 Jag är också påläst men vi har förmodligen läst och tagit del av lite olika fakta. Sen tar man nog till sig det man tycker stämmer med ens egna erfarenheter.

Jag tycker tvådelat är minst lika elakt som pessoa , men det gör inte du.

toAlicia
0

Jag gjorde det stora misstaget att köpa ett tredelat pessoabett till min D-ponny, red med det ett par ggr innan jag fick reda på vad det verkligen gjorde! Usch, vad jag ångrar det.. Nu använder jag tredelat med fasta ringar och ett rakt gummibett :)

toAlicia
0

#10 Håller med om att det tvådelade inte är direkt snällt, men inte lika illa som pessoa..

Zaphix
1

Vore spännande att få läsa om varflr tvådelat skulle vara minst lika elakt som pessoa, alltid bra att få lära sig nya saker.

Gärna med bra förklaringar, inte bara tomma argument som att det skulle gå upp i gommen, klämma tungan och sånt..

Alla bett kan såklart skada munnen, men vissa mer än andra.

Min och Dackes blogg

toAlicia
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här har du svar på alla frågor om två/tredelat bett! :)

Tusen
0

#13 Eftersom du inte tror att ett tvådelat bett viker sig på mitten så ä det svårt att övertyga dig. Men alla delade bett klämmer på underkäkens utsida. Hur välanpassade de än är. Det är liksom grejen med delade bett.
Vill du kan du ju testa med att hålla ett bett i handen och dra lite lätt i ringarna så märker du att de klämmer åt. Det gör aldrig t.ex. ett rakt.

Jag var för många år sedan på en föreläsning av en mycket känt hästtandläkare, Torbjörn Lundström, och det han berättade för oss då var något som gjorde att jag faktiskt slutade både med delade bett och nosgrimmor.

Om du är intresserad och verkligen VILL lära dig om detta så kan du gärna läsa denna länk. (Gå in under betslingens grunder) Där berättar han dessutom om den reflex vi framkallar varje gång vi betslar en häst.

Han är inte lika kategorisk som jag men det han skriver och framförallt pratar om på sina föreläsningar gör att man även börjar fundera på varför man över huvud taget har kallat ett tvådelat bett för "ett snällt bett". Ser absolut inget snällt i det.

För om man dessutom tittar på hans förklaring till ett välanpassat bett så kan jag med väl underbyggd fakta påstå att de allra flesta hästar går med för stora bett.

Hur många av er, här i fokus, är det som egentligen öppnar hästens mun och mäter underkäkens bredd (utan att huden är emellan)?

Zaphix
0

Ett tvådelat viker sig självklart, det är ju delat. Men vinkeln blir aldrig så att det kan vika sig upp i gommen, det viker sig istället lite framåt.

Ett tredelat trycker även det på utsidan av lanerna, om det nu är rätt anpassat, dessutom så sågar de lanerna när du drar i ena tygeln. Om nu inte mittendelen skulle vara pytteliten, och då är ju hela idén med tredelat lite onödigt.

Min hästtandläkare, Martin Oundrasek (stavningen på efternamnet är jag inte helt hundra på) säger att de mesta bettskador och bettproblem kommer sig av tredelade bett. Han visade när vi var där hur de olike betten verkar i munnen på ett hästskelett och i munnen på min häst, hur det viker sig, hur det glider i munnen och sånt..

Ett oledat bett ger ofta tungskador istället..

Min tandläkare förespråkar tvådelade bett framför de andra.

Jag mäter inte min hästs mun, men däremot så känner jag och tittar hur bettet ligger i munnen, har definitivt inte för långa bett

Jag rider för det allra mesta bettlöst, men kör oftast med bett. Det bettlösa jag använder är såklart repgrimma, varierar även med det när jag kör.

Den där filmen ger jag inte så mycket för, inte så verklighetsförankrad och baseras på att man använder för långa bett.

Min och Dackes blogg

toAlicia
0

#16 Hur menar du med "Jag rider för det allra mesta bettlöst, men kör oftast med bett"?
Vilka skador ger tredelat? Och självklart åker ett tvådelat upp i gommen om det viker sig uppåt/framåt

Zaphix
0

#18: Precis det jag skrev, att jag för det mesta rider med repgrimma, och att jag oftast kör med bett. Jag måste använda bett när vi tävlar i körning, så därför är det bra att träna med det också.

De skador tredelet ger är skador på lanerna, skarvarva mellan delarna på bettet dras mot lanerna när du tar tygeltag. Krävs mycket lite rörelse i tyglarna för att bettet ska glida längs lanerna. Även om du har ett bett i lagom storlek så kan det ändå glida endel i och med att kinderna är mjuka.

Men nej, det viker sig inte upp i gommen. Om det gör det bör du nog fundera ut vilken form din häst har när du rider, och framför allt hur du håller händerna. Vinkeln blir i normalfallet inte så på bettet att det viker sig mot gommen, utan snett framåt vilket gör att gommen inte blir utsatt.

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#16 Som sagt. Jag kan inte övertyga dig och tänker inte göra det heller. Du har en annan erfarenhet än jag och det är inte mycket att diskutera om det.

Jag förespråkar inte delade bett över huvud taget. Varken två- eller tredelade.

Och då det gäller trycket över tungan ska inte heller ett rakt bett vara så rakt att det trycker på tungan så att hästens "tuggreflexer" utlöses. Ett "rakt" bett ska vara lätt böjt så det följer hästens mun. Därför passar inte alla raka bett till alla hästmunnar. Man får pröva sig fram.

toAlicia
0

#18 Jasså du menar så, lite sent för min hjärna Flört