Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 780 ggr
Luthien89
0

Liniment.

Brukar ni andvända Liniment till era hästar?

Jag andvänder det när jag ridit lite hårdare än vanligt :)

Glad

Faxlin
0

Ja, jag använder liniment om det är någon häst som skadat sig. Eller bara i massage syfte.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jentusss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nej, jag brukar inte använda det, men jag har….fast det står ju typ saker om allergiska reaktioner och när man inte borde använda och så, så jag har inte vågat använda än. Men nån gång så!

E_hjo
0

jag anväder det ju inte om det inte behövs! en annan häst i stallet har det till sina gallor..

Faxlin
0

Jag ska kanske skriva också att det är olika på vilka liniment jag använder. Har en när jag masserar hästarna och en när det är skada.

Audiatur et altera pars

jo
0

Nix , har faktiskt aldrig behövt det, och hoppas att jag skall slippa också eftersom jag är lite osäker när det gäller linement.

jen
0

på min gamla pålle hade jag det på hennes spatt innan och efter ridturen för att få igång blodcirkulationen.

annars har jag "peppar,peppar" aldrig behövt det.

Faxlin
0

Jag har använt det ibland på mitt korsnings sto. Detta då hon blir stel i bakbenen ibland. Kommer inte ihåg nu vad det heter (fast jag vet, tappar bara bort det korrekta ordet), men shettisa brukar ofta få detta i bakbenen. Hon har shettis i sig och det är väl därför. Har märkt att om hon låst benen så där och jag backat lös henne så blir hon bättre efter ett par omgångar liniment. Sedan dröjer det innan det kommer tillbaka.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

[slo]
0

Jag brukade övertala min mamma att massera mig med sånt där blått liniment som luktar mint när jag hade ont i ryggen för några år sen, underbart :)

gejsa
0

Jag brukar också använda det på mig själv. Värmer gott på axlar och nacke.

gejsa
0

Åsa menar du patellaupphakningar? Ska det hjälpa med liniment. Det hjälper ju bara utanpå muskler och sånt. Upphakningar är ju i skellettet.

bebbe
0

ärligt talat så har jag bara behövt andvända det på mig själv, och där gör det nytta.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0

gejsan ja jag menade patellaupphakningar. Ja, jag vet att det är i skellettet. Men det märks att efter en allvarlig patellaupphakning så känner hon av det i muskler och leder från rumpan och ner i benet. Om jag då masserar henne varm hela vägen ner med liniment så blir hon otroligt hjälpt av det. Har ingen aning om varför, men det var en kotknackare för hästar som föreslog detta åt mig när hon fick det första gången. Jag måste erkänna att jag då aldrig hade varit med om det förrut och fick direkt panik, trodde hästen var döds sjuk eller något.

Nu vet jag bättre, men det vart en dyr lärdom. fniss. Veterinär ut akut för att kolla henne en söndag kväll.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Min fjording hade början till patellaupphakningar på morgonen. Jag kommer i håg att det var första hösten vi hade flyttat hit och nästa höst också. Men bara precis i början av installningen efter sommarbetet. Hon var ju rätt så ung då så det växte tydligen bort på henne. Det kan ju göra det tack och lov. Men hon sträckte bara på benet rakt bakåt och fixade det själv. Jag behövde aldrig backa henne eller så.

Förstår hur du menade när du skrev det sista inlägget. Tyckte det lät lite kul med det andra.

Faxlin
0

Elaking;-) Vad var det som du tyckte var kul nu då?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Det som jag skrev en fråga om… min häst backar då sätter jag på liniment…Glad

Faxlin
0

Skrattandeokej, lite rolig sammansättning där. Men jag bjuder på den.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Tack! Skriver ofta konstigt jag med så…..du kanske kan skratta åt mig snart. Hemlis

Faxlin
0

Säkert. Brukar jämna ut sig. Man ska bjussa på sig själv liksom.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Visst är det så!

Wanilj
0

hmmm… när jag arbetade med travhästar så användes en hel del linimet i komb med kylning samt lindor.. olika typer för olika fall samt olika vid led-sen-ligament/muskler… jösses en hel vetenskap.. massage stretching…ahaaaa… jag är tosiiigt i behandlingar!!!Förvånad

Min sambo är fd juniorlandslagsman i tiokamp.. det finns inte en idrottare på elitnivå som inte använder massage/stretch/liniment i förebyggande och behandlande syfte.. det handlar om att förebygga skador innan de kommer… samt man blir expert på sin hästs ben när man pillar och stryker överallt…

Jätte kul!!!!!!

Faxlin
0

#20 Jag håller med dig till punkt och pricka. Jag kan tycka att det är väldigt roligt att se hur de riktigt njuter av massagen. Min shetlandsponny är en riktig livsnjutare när det gäller massage. Fast vem tycker inte om att bli masserad.

Audiatur et altera pars

Denise
0

Jag annvänder linement när jag har kört hårt med hästen lr när den har gått varje dag ett tag….Men även om den är tjock i benen !

Wanilj
0

massage är inte helt fel!!! Jag brukar be min sambo så snällt och som den gentleman han är så är man fräsch och fin!

jen
0

jag har två massagedynor… min man plus en el-dyna

såå skönt på kalla vinterkvällar

lis
0

Hej! Jag använder inte liniment till mina hästar, men en häst jag hade för nått år sedan hade problem med gallor..På henne använde jag det o det funkade bra =)

Donn
0

maserar alltid ryggen på min ponny med just liniment efter hårda träningspass, då han varit så extremt omusklad innan jag fick han.

lisette
0

använder liniment bara på mig själv och min onda fot. har inte blivit bra sedan jag stukade den kraftigt i oktober -04!

Eve
0

Gorm får liniment bakom sadeln före och efter ridning… Han har känslig rygg

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus