Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3143 ggr
Zahara
2

täta luftrör, vicks?

Min gamle tant har blivit tät i sina luftrör och nu undrar jag om man kan sätta lite vicks under näsborrarna på henne? Kan väl inte skada? Verkar ju vidgande på oss? Har även en salva med rosmarin och eukalyptus…

Vad tror ni?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Salander
0

Hur märker du att hon blivit tät i luftrören? Bukandas hon? (andas tungt och ser ut att försöka pressa ut luften med magmusklerna) Hostar/rosslar? Eller något annat? Svårt att tipsa om något när man inte vet hur det yttrar sig. Jag har en häst med kvickdrag, hon får en pulveriserad örtblandning med örter som är bra för lungor och luftvägar, det funkar bra för henne. Har även gett henne flytande mynta (som menthol som vi ofta har i våra halstabletter) både att äta och andas in. Det kan hjälpa det också, det fungerar lite som halstablett för hästen.

Det finns massor av huskurer och medel du kan prova, men det viktigast är först att ta reda på varför hästen fått täta luftvägar :)

Lycka till!

Zahara
0

Hin har inte kvickdrag det vet jag med säkerhet då jag vet hur det yttrar sig, undrar om hon inte blivit förkyld!  Låtter tätt i luftrören ett jämnt vinande snarare än rosslande, låter inte från lungor utan snarare som när man själv är lite slemig i halsen. Var hittar du örterna/myntan?

Vitlök har jag tidigare haft och då hade jag inga problenm med henne alls men nu utan så kom detta.

Ska kanske tillägga att damen i fråga är snart 28år gamal…

Salander
0

Ok, ja då låter det som en förkylning och att hon fått slem i halsen. Om du googlar "stjärnörter" och klickar dig in på luftvägsblandningen så hittar du det som jag ger till min. Min svara otroligt bra på det (svarade inte alls på veterinärens medicin), det innehåller även örter som är virushämmande och immunstärkande. Annars är nypon eller brännässlor bra att ge också, mycket vitaminer bl a som hjälper till att stärka immunförsvaret.

Myntan köpte jag på equiterapi.com. Mynta är bra för magen också :)

Zahara
0

Tack för hjälpen!

KKajsa
0

Visst kan du använda vicks till hästen Glad Bra då det hjälper snabbt.