Osäker häst vid ryktning...
Hej!
Blev för några veckor sedan skötare på min älskling Plex.
Då ska jag va där 2 ggr i veckan och fixa och trixa med han och hans utrustning. Men han är osäker när jag ska rykta, även fast han får nosa på mig och på borsten. Han har även grannar som han irriterar sig på väldans. Finnas det något jag kan göra för att han ska bli trygg och att han ska lita på mig?
Tacksam för svar!!! :)
här kommer en bild på sötnosen

Går det att flytta på hästen? Endel hästar blir sjukt störda av att stå på "fel" ställe i stallet. Kanske är den ranglåg och står bredvid en ranghög häst? Eller så kanske han är ranghög och vill ha bättre uppsikt över de andra hästarna. Kanske trivs den bäst i ett hörn i stallet där den inte känner att den måste hävda sin plats mot båda sidor. Bara ett förslag.
Om det är borstarna den reagerar på kan man "ladda" borsten med godis. borste+godis och massa upprepningar:)
Vissa hästar vet jag reagerar om människan är spänd eller stressad när man gör i ordning den. Då skulle jag hellre använda mig av massage eller borsta med mjuka cirklande rörelser och använda mycket händer imellan.
Är hästen kitlig? Reagerar den på olika borstar? Föredrar den vissa framför andra? Prova dig fram i så fall. Endel kitliga hästar vill ha lite hårdare tag och andra mjukare.
Och så kanske det viktigaste: "stövla" inte in i hästens utrymme. Var artig och läs av hästen, tala om dina avsikter med ditt kroppsspråk. I spilta kan hästar få lite klaustrofobi då de inte kan gå undan. Belöna mycket med klappar och kli, svansroten brukar vara populärt för att få hästar att slappna av.
tacktack för svaret. Han är inte kitlig eller något sådant, har brukar vara grymt kelig och ibland en helt annan häst. Han reagerar lite extra på rotborsten, har varierat med att borsta mjukt, "hårt" och vanligt, reagerar samma på alla förutom när det är för mjukt då. Det där med rangordningen vet jag inget om i vårt stall, men hästarna bredvid är äldre än han själv. Jag brukar gå in med borsten låta han nosa och lukta, ibland slicka på min hand och sedan när jag ska börja borsta så brukar han ibland va vanlig och ibland flytta sig ifrån borsten.
När jag ska klappa drar han upp huvet högt, vad betyder det?
Vill inte ge för mycket godis för då blir han bitig och jobbig för att han vill ha mer.
Jag brukar inte vara spänd och osäker, men jag blir det när han blir det. Jag pratar med han medans och då brukar det gå bättre.
och när jag ska fixa Man och ansikte så drar han iväg med huvudet och vill inte alls, men ibland så sänker han huvudet och plötsligt drar upp.
Ska se om det går bättre nästa gång.
Är han rädd om sina öron? För då brukar dom flesta hästar dra upp huvudet för dom vill inte att man tar i närheten av öronen.
Står han på ridskola? Dom flesta hästa som står i spilta på ridskolor drar upp huvudet (varför vet jag inte, men det är nåt jag reagerat över när jag red på ridskola)
Jag tycker det låter som att du är orolig/osäker när du går in, och då blir han oxå det. Utan att du själv tänker på det. Det är rätt att inte ge hästen godis ur handen, det gör inte jag heller för en bitig häst är inge kul :) (självklart finns det dom man kan ge som inte kräver mer mer mer)
Försök gå in och bara borsta, inte fjolla med att han får lukta på borsten osv.
Så hade jag gjort. Säger inte vad dom är rätt och fel, utan bara hur jag hade gjrt och hur jag tolkar det du skrivit :)
Han står på ridskola ja, han är inte rädd om sina öron vad jag vet.
Ska testa göra som du skriver, får se hur det går. :)