På dom okänliga hästar jag ridit har det funkat bäst att ge den lilla lilla skänkelhjälpen du vill att hästen ska reagera på, gör den inte det så lägg på spö istället. tillslut har dom fattat att om dom tar skänkelhjälpen så slipper dom spöt.
Och nej jag menar inte att man ska sitta och slå på hästen så hårt man kan utan bara så mycket så den kopplar att alla drivande hjälper faktist betyder framåt och att man faktist inte får ignorera det :)
#2 Rösten kan vara ett bra hjälpmedel. Men det verkar konstigt om hästen inte reagerar på spöet. Det borde den göra.
Du ska lägga till spöet på skänkelns ställe. Ingen annanstans.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alternativ är att använda sporrar som förstärker skänkeln lite, se dock till att du inte skänklar för hårt på något sätt så det skulle skada hästen. Var varsam.
Sporrarna bli ju vassare än både skänkel och spö så de markerar mer, så fort hästen flyttar för skänkeln så beröm eller gör något som du vet hästen tycker är jätte roligt och använd de som beröm.
Den behöver inte flytta mycket, bara en reaktion räcker!
Ps. tänk på att du själv kanske måste ha en busig inställning också ;)
Så tränade jag upp skänklarna på min häst, fick visserligen använda sporrar ibland men det gick sjukt fort att få henne att ta skänklarna, jag är väldigt busig av mig naturligt och det backar jag inte för att använda inom ridningen. Är du busig så ger det ofta en busig häst, en busig häst är mer på hugget också och vem lär sig inte saker när det är roligt!? =D
Var busig, ärligt busig så det smittar av sig! =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag har en långsam häst, han gör inget i onödan, spar gärna sin energi. Han gillar att stå still, eller äta..
Det som fungerar på min häst är beröm, överösa med beröm för minsta lilla ändring av hans energi. Får han lite energi så klappar jag och berömmer mycket med rösten, det gör att han sedan blir piggare. Han inser då att det var ju rätt trevligt att springa ändå.
Min häst älskar beröm, så jag överdriver med berömmet som om han vunnit OS eller nåt.
Ger vila som beröm också, har han gjort en bättre galoppfattning än han brukar göra så får han en massa beröm, och sedan skritta en liteb stund.
Hänger på att han måste tycka det är roligt, tycker han inte det är roligt blir han långsam, seg och motsträvig.
Att en häst är seg kan förutom att den är lat bero på att den inte förstår vad ryttaren vill, den reagerar med att ignorera ryttaren istället för att försöka förstå. Hästen måste f¨veta vad som förväntas av den, få reda på vad ryttarens signaler betyder och få veta vad den tjänar på att göra vad ryttaren vill.

En tjej i mitt stall hade en häst som inne på ridbanan var "skänkeldöv". Ibland spelade det ingen roll hur mycket hon skänklade eller om hon använder spöet, hästen rörde sig inte . Hon började ta lektioner, det hon fick göra var om hon höll på med en övning, gick det typ ok så skulle hon dra i väg i ett varv i "fartig" galopp, sen kanske då fortsätta med övningen. Hästen var inte skänkeldöv, utan bara uttråkad. På detta sätt tyckte den att det var lite roligare.
kissmekate.blogg.se

Min ponny är helseg när man rider på ridbana eller ridhus. Han gillar att galoppera fort men inte ens det vill han. Man får kämpa för att hålla trav (och det är ingen snabb variant). Nu rider jag mest utanför ridbanan, på gräset. Där trivs han bättre. Så hoppar vi lite "terränghinder", det tycker han allra bäst om så då blir han pigg. Håller på att träna upp hans ryggmuskler och vill så gärna hoppa studs för det är så bra men det går inte. Han vägrar hoppa "inne".
Har provat sporrar. Ingen skillnad. Har ridit honom med spö en gång. Så länge jag hela tiden duttar med spöet så går han fortare, när jag slutar så slutar han…
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 Känner igen det där med uttråkad häst. En kvinna som hade sin häst i stallet där jag var medryttare hade ett halvblod som liksom "föll i koma" ibland i ridhuset. Funkade inte med spö, sporrar, smackningar eller nånting, han ville verkligen inte gå fram…
Sen bytte hos tränare och fick just samma råd, att belöna med ökningar och sådär och inte bara upprepa samma övning direkt. Och så skulle hon se till så att hästen hela tiden "hade något att fundera på", att det hände något hela tiden. Och hästen blev mer framåt och slutade verka så uttråkad :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ridit två helsega hästar och båda reagerade på ryttarens balans. När man som ryttare hittar balansen, både i längsled och tvärled, så blir båda dessa pållar superkänsliga och arbetsvilliga.
Sedan uppskattar de båda att få rejsa lite och båda älskar när man berömmer dem, så det är också viktiga inslag.
putt
Vill med gärna ha tips hur man får igång seg häst.
Blev igår medryttare på en väldigt seg häst. Supermysig när han kommer igång men ganska skänkeldöv.
Har dressyspö, hjälper ganska bra.
Tips på bra övningar mer än tempoväxlingar?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vill med gärna ha tips hur man får igång seg häst.
Blev igår medryttare på en väldigt seg häst. Supermysig när han kommer igång men ganska skänkeldöv.
Har dressyspö, hjälper ganska bra.
Tips på bra övningar mer än tempoväxlingar?

Jag rider numera med dressyrspö alltid. Vändningen kom när jag red för en tränare som sa att jag är för snäll. Jag vill ju vara snäll, men hon sa att i längden så är man inte snäll varken mot sig själv eller hästen om man låter den sega. Så, använd spö. Inte så att ni ska slå era hästar tills dom springer men om ni använder skänkeln två gånger utan reaktion, peta till med spöet. Ni får helt enkelt lära er hur hård petningen måste vara för att hästen ska lyssna. Reaktioen ska komma direkt, då ger det mest effekt. Gör ni såhär några gånger så behövs inte spöet så mycket sen för då har hästen vaknat upp och insett att det inte lönar sig att såsa.
Kan tillägga att min häst inte var van att ridas med spö när jag började med detta så han visste inte riktigt vad det betydde men det löste sig snabbt. Jag började med att använda det bakom skänkeln, det är bästa ställen enligt mig för då förstärker man skänkeln där skänkeln är.
Övningar förutom tempoväxlingar? Ja alla olika dressyrrörelser, håll igång helt enkelt, inte bara runt fyrkanten. Serpentiner, olika stora volter, skänkelvikning, fram- och bakdelsvändningar, öppna/sluta, galoppfattningar, galoppombyten mm. Det beror på vad hästen kan och vad man vill/kan lära den.
Skynda långsamt så går det fortare.
#15 Så lärde sig min medryttarhästs ägare också. Fungerar ganska bra på honom :)
Hur är hon ute? Är hon piggare där kanske det är värt att träna lite utomhus istället, som variation? 

Mvh Stephanie